شاهین طبری،رییس هیات مدیره چارگون و مسئول کمیسیون نرم‎افزار سازمان نظام صنفی رایانه‎ای استان تهران در گفت‌گویی با روزنامه فناوران از حضور شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری و سخت ‌افزاری پس از توافق ایران و 5+1سخن‌ گفته است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

811829439_98752_10143947151139633039

اوایل هفته گذشته همزمان با برگزاری نمایشگاه جیتکس 2015 در دوبی، مدیرکل توسعه کسب و کار بین‌الملل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد؛ غول‎های صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات اروپا و آمریکا (اوراکل، مایکروسافت و آی‌بی‌ام)با حضور در پاویون ایران در جیتکس خواستار ورود به بازار ایران شده‎اند. پس از توافق هسته‎ای در تیرماه سال‎جاری بسیاری از شرکت‎های بزرگ نرم‎افزاری و سخت‎افزاری در سطح جهان مطالعات گسترده‎ای را برای ورود به بازار ایران آغاز کردند و در 3 ماه گذشته با برخی از شرکت‎های مطرح و صاحب نام داخلی در مورد اخذ نمایندگی جهت همکاری به توافق رسیده‎اند. هرچند به گفته کارشناسان، باز شدن در ایران به روی غول‎های فناوری اطلاعات جهان برای برخی از شرکت‎های نرم‎افزاری داخلی فرصت و برای برخی دیگر تهدید محسوب می‎شود، اما در مجموع این امر به توسعه و رونق بازار IT کشور کمک می‎کند و باعث افزایش سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی خواهد شد.

لزوم تغییر سیاست‎کاری

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

مسئول کمیسیون نرم‎افزار سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران با بیان اینکه حضور شرکت‎های بزرگ نرم‎افزاری به کشور برای شرکت‎های داخلی که دید بین‌المللی ندارند و برای ورود به بازار جهانی برنامه‎ریزی نکرده‌اند، قطعا تهدید محسوب می‌شود، گفت: این شرکت‎ها اغلب به دلیل اینکه برنامه‌ریزی درستی ندارند و محصولات خارجی را برای استفاده داخل کشور بومی کرده‌اند، نمی‎‌توانند در بازار رقابتی پس از ورود شرکت‎های بزرگ دوام بیاورند.
شاهین طبری افزود: اما یکسری از شرکت‎ها همواره در کار خود ابتکار عمل داشته‎اند و با کیفیت جهانی کار کرده‎اند که به طور یقین ورود شرکت‎های بزرگ نرم‎افزاری برایشان فرصتی بزرگ و سکوی پرش آنها به بازارهای بین‎المللی است.
طبری همچنین عنوان کرد: شرکت‎هایی که از حضور نرم‎افزاری‎های مطرح جهان در کشور احساس خطر می‎کنند باید سیاست کاری خود را تغییر داده و با یک برنامه‎ریزی مشخص به فعالیت بپردازند در غیر این صورت از گردونه بازار خارج می‎شوند.
وی افزود: اگر آنها چرخش کسب و کار ایجاد کنند، نمایندگی شرکت‎های بزرگ را بگیرند و یا کیفیت محصولات خود را افزایش دهند، محکوم به زوال نخواهند بود.

زمستان، فصلی نو برای نرم افزاری‎ها

مسئول کمیسیون نرم افزار نصر تهران با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات اکنون در حال بررسی و چیدن مقدمات برای حضور به بازار ایران هستند، گفت: به احتمال بسیار زیاد از زمستان شاهد آغاز فعالیت این شرکت‌ها در کشورمان خواهیم بود. طبری همچنین با تاکید بر اینکه حضور شرکت‎های بزرگ IT باعث می‎شود که صنعت نرم‎افزار ایران جایگاه خود را پیدا کند، گفت: اکنون صادرات نرم‎افزارمان در حد صفر است و از این رویداد می‌توان برای معرفی شرکت‎ها به بازار جهانی استفاده کرد چراکه صد در صد موجب افزایش کیفیت محصولات داخلی خواهد شد. وی افزود: ورود غول‎های فناوری اطلاعات به کشور فرصتی مغتنم است که نمی‎توان به تهدید آن بهایی داد و قطعا حضور آنها در هر کشوری باعث رشد صنعت IT آن کشور شده است. تنها باید برنامه‎ریزی داشت و ورود آنها را به درستی مدیریت کرد.

اشتراک گذاری :