پرش به محتوای اصلی

شاهین طبری در رادیو گفت وگو: نبود کپی‌رایت عرصه رقابت را بر تولیدکنندگان داخلی تنگ کرده است

نبود کپی‌رایت عرصه رقابت را بر تولیدکنندگان داخلی تنگ کرده است

شاهین طبری‌- رییس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با همراهی مهرداد نادری‌– استاد دانشگاه در برنامه«عیار» از رادیو گفت‌ و‌گو درباره بازار نرم‌افزار ایران و چالش‌های تولیدکنندگان این صنف سخن گفت.

شاهین طبری در رادیو گفت وگو: نبود کپی‌رایت عرصه رقابت را بر تولیدکنندگان داخلی تنگ کرده است

به گزارش روابط عمومی چارگون، طبری در این برنامه رادیویی با اشاره به کوچک بودن اعداد و ارقام بازار نرم‌افزار ایران در مقابل کشورهایی مانند هند و ترکیه تاکید کرد: تولیدات نرم‌افزاری ایران در داخل حمایت نمی‌شوند.

وی با اشاره به نابرابر بودن فضای کشوربرای رقابت میان تولیدکنندگان نرم‌افزار داخلی و خارجی گفت: نبود قانون کپی‌رایت موجب شده است تا تولیدکنندگان نرم‌افزار داخلی با هزینه‌ای بیشتر با نرم‌افزارهای خارجی رقابت کنند که معمولا هم در این عرصه بازنده‌اند.

رییس هیات مدیره شرکت چارگون، بازی‌های رایانه‌ای را مثال خوبی درباره دانست و افزود: تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای در داخل کشور با زحمت و صرف هزینه‌‌های زیاد محصولات خود را تولید و عرضه می‌کنند؛ اما نبود قانون کپی‌رایت موجب شده است تا بازی‌های خارجی بطور رایگان و انبوه در کشورعرضه شوند و عرصه را بر تولیدکنندگان داخلی تنگ کنند.

طبری، موضوع کیفیت در تولیدات نرم‌افزاری را یک فرآیند تکاملی دانست و گفت: کیفیت محصولات به فراهم بودن بسترهای زیادی بستگی داد که یکی از آن‌ها تربیت و آموزش نیروهای داخلی و از همه مهم‌تر نگه داشتن این نیرو‌ها در کشور برای تولید دانش و اندیشه است.

رییس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل فراهم نبودن بسترهای مناسب، بسیاری از نیروهای ماهر و نخبه کوچ کرده‌اند که این موضوع گریبانگیر صنعت نر‌م‌افزار کشور نیز شده است.

وی با اشاره به صبغه صنعت نرم‌افزار در کشور تاکید کرد: ایران از سابقه بسیار خوبی در زمینه نرم‌افزار برخوردار است؛ به طوریکه در صنعت نفت ایران بیش از ۷۰ سال است انفورماتیک به عنوان یک رکن اصلی شناخته می‌شود که این امردر حوزه‌های دیگر مانند صنعت برق، آب و اخیرا هم در صنعت بانکداری قابل مشاهده است.

به گفته طبری، شرکت‌های نرم‌افزاری در سایر کشورهای جهان از جمله شرکت‌های طراز اول با کارآفرینی بهینه و ارزش افزوده فوق‌العاده محسوب می‌شوند که متاسفانه این نقش و کارکرد در ایران به دلیل حمایت نکردن از بخش حصوصی بسیار ناچیز و کم‌رنگ است.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

رییس کمسیون نرم‌افزارسازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی یادآورشد: بدیهی است که برای پیاده سازی این موضوع باید راهکاری عملیاتی در هر حوزه ارائه کرد و جالب است بدانید این راهکار با طرح موضوع حمایت ازسازمان‌های دانش بنیان در نظرگرفته شده است؛ اما در اجرای این امر متاسفانه شرکت‌های نرم افزاری جزو نهادهای دانش بنیان شمرده نمی‌شوند که دلیل آن هم عدم آگاهی مسئولین و برنامهریزان نسبت به صنعت نرم‌افزار است.

مهرداد نادری- مدرس دانشگاه نیز در ادامه این برنامه خاطرنشان کرد: سال گذشته ایران از نظر فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه نود و پنجم را کسب کرده است و در حوزه نرم‌افزار سی و پنچ هزارم کل صادرات معادل ۳۴۵ میلیون دلار را کسب کرده است که این رقم برای کشوری که استعداد و توانمندی زیادی را در این حوزه دارد، بسیار ناچیز و قابل تامل است. ضرورت توجه به صنعت نرم‌افزاردر ایران زمانی جدی می‌شود که بدانیم کشوری مانند هند در زمینه صادرات به عددی بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار دست پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در شرایطی که قانون کپی رایت در کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود و از طرف دیگر حمایت جدی از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت نمی‌گیرد، بدیهی است که موضوع نوآوری، خلاقیت و در‌‌نهایت موضوع کیفیت محصولات نرم‌افزاری کم‌رنگ می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی چارگون، مهندس سیدعلی آذرکار- رییس کمسیون استاندارد و تدوین مقررات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران،مهمان تلفنی برنامه عیار نیز درسخنانی کیفیت محصولات نرم‌افزاری را با نیازهای کاربران در ارتباط مستقیم با یکدیگر دانست و گفت: هر چقدر تطابق میان نیاز‌ها و ارائه محصولات بیشتر باشد به دنبال آن کیفیت محصولات نیز ار سطح و درجه بهتری برخوردار خواهند بود.

وی محصولات نرم‌افزاری را از نظر تولید، محصولاتی گران‌قیمت دانست و افزود: این هزینه‌ها از پیچیدگی، توان نیروی انسانی و در ‌‌نهایت از کارکرد حساسی که نرم‌افزارها در زندگی بشری برعهده گرفته‌اند ناشی می‌شود؛ بنابراین در تولید چنین محصولاتی، موضوع کیفیت ابعادی وسیع پیدا می‌کند و طبیعتا معیار‌ها و عناصر سازنده این کیفیت نیز بیشتر و حساس‌تر می‌شوند.

به گفته آذرکار، از سال ۱۹۶۵ با مطرح شدن مهندسی نرم‌افزا، موضوع کیفیت نیز همواره مورد توجه قرار گرفته است. ایده مطرح شده در این مهندسی که در سایر حوزه‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفته است تاکید می‌کند، محصول با کیفیت برآمده از یک فرآیند کیفی است که هرچه کیفیت فرآیند بهتر باشد بالطبع کیفیت محصول هم بیشتر می‌شود.

مهندس رضا کرمی- کار‌شناس و فعال صنعت نر‌م‌افزار و نایب رییس سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز به عنوان دیگر مهمان تلفنی برنامه رادیویی عیار تاکید کرد: در موضوع کیفیت نر‌م‌افزار باید میان کیفیت فرآورده نرم‌افزاری و و فرآیند نرم‌افزاری تفاوت قائل بود.

وی ادامه داد: بنا به تجربه شخصی ما در بخش فرآیند تولید و توسعه نرم‌افزاری بیش از سایر بخش‌ها نیازمند عزم جدی هستیم؛ چراکه تا ازفرآیندهای مطلوب و کیفی در تولید نرم‌افزار برخوردار نباشیم نمی‌توانیم به محصولات کیفی و پایدار در این صنعت دست پیدا کنیم.

گفتنی است؛ برای شنیدن متن کامل گفت‌وگودرباره کیفیت محصولات نرم‌افزاری در کشورمی‌توانید به آدرس http: //www. radiogoftogoo. ir/ayar  مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

«دیدگاه»، نرم‌افزار برگزیده دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا
«دیدگاه»، نرم‌افزار برگزیده دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا

مجموعه نرم‌افزاری «دیدگاه»، در دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا به عنوان نرم‌افزار برتر شناخته شد. در این جشنواره که در تاریخ 17 ... ادامه مطلب »

استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه
استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه

با راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری شرکت چارگون در دانشگاه ارومیه، روابط‌عمومیِ این دانشگاه با درج این خبر، ورود این نرم‌افزار ... ادامه مطلب »

سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم
برگزاری سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم

شرکت چارگون با دعوت و همکاری دانشگاه سراسری قم، سمیناری تحت عنوان «مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار ... ادامه مطلب »

حضور چارگون در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک
حضور چارگون در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک

ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک، به همت دبیرخانه این همایش و مجله مدیریت ارتباطات در روز 31 اردیبهشت ماه در ... ادامه مطلب »

استقبال از برگزاری نخستین گردهمایی سالانه چارگون
استقبال از برگزاری نخستین گردهمایی سالانه چارگون

نخستین گردهمایی سالانه شرکت چارگون، با حضور نمایندگان سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی، دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه برگزار شد. این ... ادامه مطلب »

تخصیص کد رهگیری به درخواست‌های پشتیبانی مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه
تخصیص کد رهگیری به درخواست‌های پشتیبانی مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه

شرکت خدمات مشتریان چارگون، برای پاسخگویی سریع و متعهدانه به مشتریان مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه، در لحظه ثبت موارد پشتیبانی، با اختصاص و اعلام کد رهگیری، امکان ... ادامه مطلب »

«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات
«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات

با تاسیس بخش جدیدی تحت عنوان «صدای شما» در سایت رسمی شرکت چارگون، امکان ارسال مستقیم بازخوردها، نظرات، انتقادات و ... ادامه مطلب »

تاسیس گروه خیریه شرکت چارگون
تاسیس گروه خیریه شرکت چارگون

گروه خيريه شرکت چارگون، با اهداف خیر‌خواهانه و با محوریت یاری رساندن به افراد نیازمند، فعاليت خود را آغاز كرد. ... ادامه مطلب »

حضور شرکت چارگون در هفتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی
حضور شرکت چارگون در هفتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی

مقاله ارسالی توسط روزبه بهرامی، رییس واحد راه‌اندازی منابع انسانی شرکت چارگون، به هفتمین کنفرانس توسعه منابع‌ انسانی، در میان ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.