پرش به محتوای اصلی

گزارش تفصیلی از برگزاری ششمین همایش کاربردپذیری

گزارش تفصیلی از برگزاری ششمین همایش کاربردپذیری

روزی که همه از شناخت نیاز کاربران گفتند.

ششمین همایش کاربردپذیری، پنج شنبه 21 آبان ماه همزمان با روز جهانی این رویداد در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) از سوی شرکت چارگون به عنوان نماینده رسمی UXP در ایران، برگزار شد.

IMG_5130

به گزارش روابط عمومی چارگون، این همایش با پخش ویدئویی از سخنان الیزابت روزنبرگ، بنیانگذار روز کاربردپذیری که انحصارا برای ایران ضبط شده بود، آغاز شد. او در این پیام، کاربردپذیری را عاملی برای موفقیت در استفاده از فناوری و تجارت‌های مرتبط با آن دانست و برای همه علاقه‌مندان این موضوع در ایران آرزوی موفقیت کرد.

IMG_4921

تعامل مدیران محصول و طراحان تجربه کاربری عاملی برای تولید موفق

پس از پخش این پیام، شهباز توکلی مدیر محصول شرکت چارگون با موضوع مدیران محصول در مقابل طراحان تجربه کاربری سخنرانی کرد. وی مدیر محصول را به عنوان کسی معرفی کرد که مسئولیت نهایی محصولات تولید شده را برعهده دارد و گفت: مدیر محصول کسی است که بتواند نیازمندی‌های بازار را بشناسد و محصولات خلاقانه برای پاسخگویی به نیاز آنها تولید کند.
او با اشاره به تداخل و پیچیدگی وظایف مدیران محصول و طراحان کاربری گفت: مدیر محصول کسی است که باید درباره موفقیت یا عدم موفقیت یک محصول پاسخگو باشد که به این سبب شاید بتوان او را رئیس جمهور یک محصول معرفی کرد. اما طراح کاربری کسی است که باید نسبت به هم‌جهت بودن محصول با نیاز مشتری پاسخگو باشد. بنابراین می‌توان او را عضوی مهم در کابینه محسوب کرد.
توکلی خاطرنشان کرد: یک محصول موفق حاصل بازاریابی و فروش، طراحی اثربخش و کاربرپسند بودن و در نهایت حضور یک تیم قوی تولید است. این 3 عامل در کنار یکدیگر جمع نمی‌شوند مگر آنکه مدیران محصول و طراحان تجربه کاربری با همکاری یکدیگر روند تولید یک محصول را به انجام برسانند.

IMG_4922

ضرورت حمایت مدیران ارشد از کاربردپذیری

پس از توکلی، علیرضا نیکوکار طراح کاربری با موضوع چه چیزهایی شرایط شکست یک UX رافراهم می‌کنند سخنرانی کرد.
وی با بیان اینکه موضوع UX و کاربردپذیری باید در یک شرکت از سوی بلندمرتبه‌ترین مدیران و ذینفعان مورد پذیرش و حمایت قرار بگیرد، گفت: در شکست یک تجربه UX عوامل مختلفی از جمله عدم حمایت مدیران ارشد، تقابل و عدم ایجاد هماهنگی با مدیران میانی، عدم تشکیل تیم UX در شرکت‌ها و تحمیل کلیه امور به یک طراح کاربری و همچنین نبود یک تیم منسجم و متخصص و در نهایت نبود ابزارهای اصلی و تجهیزات تست‌گیری و… نقش دارند.

IMG_4926

نیاز کاربران را بشناسید

سپیده قیصر، طراح کاربردپذیری در شرکت پیچک، سخنران بعدی بود که با موضوع کاربردپذیری و طراحی کاربرمحور برای تولید محصول اثربخش سخن گفت. وی با اشاره به تجربه اپلیکیشن CooolKey گفت: طراحان این اپلیکیشن در بازار رقابتی خود توانستند تنها با توجه به یک نیاز مشترک، میان کاربران به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنند. آنها برخلاف رقبای خود که امکانات و سرویس‌های مختلفی را در اختیارشان قرار می‌دادند به کاربر خود این امکان را دادند تا در بک‌گراند کیبورد خود بتواند عکس دلخواهش را آپ لود کند. همین امر موجب شد CooolKey به یکی از اپلیکیشن‌های پرکاربر تبدیل شود.
وی ادامه داد: این تجربه برای طراحان کاربردپذیری یک پیام مشخص دارد و آن اینکه اغلب محصولات موفق، تولیداتی هستند که به نیاز کاربر به درستی پاسخ می‌دهند. این پیام تاکید می‌کند به جای دادن سرویس‌های مختلف و بی‌کیفیت فقط یک سرویس را ارائه کنید اما نهایت کیفیت و دقت را در تولید آن به خرج دهید.

IMG_4931

هیچ جایگزینی برای کاربران واقعی محصول وجود ندارد

پرهام باغستانی طراح کاربری چارگون نیز با موضوع آزمایش‌گیری واقعی، سخنران پایانی بخش اول همایش کاربردپذیری بود. او با بیان این که طراح کاربردپذیری باید در دنیای واقعی محصولات خود را در معرض آزمایش قرار دهد گفت: در فضای آزمایشگاهی که نوعی رسمیت برای کاربر ایجاد می‌شود به هیچ وجه نیازها و خواسته‌های او منعکس نمی‌شوند چرا که کاربر همواره نگران اشتباه کردن است و احساس واقعی خود را نشان نمی‌دهد و این درست همان نقطه‌ای است که طراح کاربردپذیری به آن نیاز دارد؛ چراکه از اشتباه کاربر است که طراح به نواقص احتمالی محصول خود پی می‌‌برد.
باغستانی با بیان اینکه هیچ جایگزینی برای کاربران واقعی محصول وجود ندارد گفت: در آزمایش‌گیری واقعی مهم است که بدانیم کاربر کجا و چطور و با چه ابزاری محصول شما را تست می‌کند. همه این دریافت‌ها در نهایت به همراه فاکتور زمان، به شما کمک می‌کنند یک محصول واقعی را براساس یک نیاز واقعی تولید و ارائه کنید.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

IMG_4936

توجه به ضعف‌های انسانی شما را در طراحی موفق می‌کند

به گزارش روابط عمومی چارگون بخش دوم همایش کاربردپذیری با سخنرانی پیام شکیبافر طراح بصری دیجی کالا آغاز شد.
او با اشاره به کتاب EVIL BY Design گفت: نویسنده این کتاب به طراحان کاربردپذیری توصیه می‌کند با بهره‌گیری از گناهان هفت‌گانه یک محصول را طراحی و به کاربر ارائه کنند. به همین دلیل است که نام کتاب خود را شیطان در طراحی نهاده است.
او ادامه داد: این کتاب به شما یاد می‌دهد محصولی تولید کنید که احساس غرور را در کاربرتان زنده کند. همچنین شما یاد می‌گیرید با استفاده از سستی و کاهلی کاربران، راحت‌ترین پیشنهادها را به او بدهید. با میل مصرف‌گرایی لذت‌مدار او را ترغیب کنید تا محصولات شما را یکی پس از دیگری استفاده کند. شما یاد می‌گیرید با خشم و یا به تعبیری ترس او تغییراتتان را به آرامی در محصولات ایجاد کنید به‌طوری که او در این تغییرات با شما همراه باشد. با حس حسادت او حس برتری‌جویی‌اش را زنده می‌کنید و با صفت حرص و طمع، می‌توانید محصولات خود را برای او خاص و ویژه جا بیندازید. در این کتاب یاد می‌گیرید با چاپلوسی از کاربرتان، او را همچنان مشتری خود نگه دارید.

IMG_4938

دسترسی پذیری،حق همه کاربران حتی معلولان است

موضوع دسترسی‌پذیری عنوان سخنرانی علی‌رضا الیادرانی بود که در آن تلاش کرد تا دسترسی‌پذیری را به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط استراتژیک در کاربردپذیری معرفی کند. او با بیان این که طراح کاربردپذیری باید در تولید محصول خود همه کاربران را در سنین مختلف و با توانمندی‌های مختلف مد نظر داشته باشد گفت معلولان جسمی، ادراکی، نابینا و ناشنوا از جمله اقشاری هستند که معمولا در تولید یک محصول نادیده گرفته می‌شوند؛ این در حالی است که استفاده از فناوری در میان همه اقشار به سرعت در حال توسعه است.
اسما کروبی با سخنرانی درباره اثر کاربردپذیری بر افزایش خرید اینترنتی و الهام الوندی با موضوع تدوین پرسونا روشی برای طراحی کاربر محور از شرکت دیجی‌کالا سخنرانان بعدی این همایش بودند. در ادامه نیز محمد جعفر کرمان‌پور از کاربردپذیری و بازاریابی و محمدرضا محمدعلی با موضوع چه چیزهایی کاربردپذیر نیست سخن گفتند.

IMG_4998

خود را برای بازارهای جهانی آماده کنید

مدیر محصول مایکروسافت به عنوان مهمان ویژه ششمین همایش کاربردپذیری و آخرین سخنران بخش دوم همایش نیز با خطاب به طراحان کاربردپذیری و تولید کنندگان محصولات مبتنی برفناوری گفت:شما باید خود را برای بازارهای جهانی آماده کنید.
او ادامه داد: پس از گشایش سیاسی اخیر، بازارهای جهانی آمادگی پذیرش کالاها و خدمات ایرانی را دارند به شرط آنکه تولیدکنندگان این محصولات نیز بازارهای جهانی را به خوبی بشناسند.
آرش معتمدی با اشاره به اهمیت بومی‌سازی محصولات مطابق با بازارهای هدف تاکید کرد: مدیران محصول و طراحان کاربردپذیری باید نسبت به ابعاد مختلف بازارهای جهانی مورد هدف خود شناخت کافی داشته باشند و این شناخت را به همه ابعاد از زبان تا فرهنگ و تاریخ و ساختار سیاسی- اجتماعی و امکانات دولتی و خصوصی و… تسری دهند.
وی با اشاره به تفاوت ارائه یک سرویس مشترک از سوی شرکت‌های بزرگ مانند گوگل، اپل و مایکروسافت در بازارهای مختلف گفت: فراموش نکیند که محلی‌سازی کردن یک محصول به معنی شناخت کامل مشتریان و کاربران است.
معتمدی خاطرنشان کرد: یک محصول خوب علاوه بر بومی‌سازی باید به موضوع دسترسی‌پذیری نیز توجه ویژه داشته باشد.
وی با بیان اینکه متخصصان حوزه IT جامعه‌ای خاص هستند که می‌توانند لذت درک فناوری را مانند یک جادو به کاربران عادی عرضه کنند گفت: با توجه به پتانسیل‌ها و توانمندی‌های نهفته در نیروی انسانی ایران، دستیابی به بازارهای جهانی، دور از ذهن نیست.
به گزارش روابط عمومی چارگون پنل تخصصی با موضوع جایگاه تجربه کاربری و کاربردپذیری در تولید محصول نیز با حضور آرش برهمند به عنوان میزبان و آقایان فرید خواهش، فرید ارض پیما، جادی میرمیرانی، پرهام باغستانی و محمدرضا محمدعلی برگزار شد.

IMG_5053

به عنوان متقاضی اینجا آمده‌ام

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز با حضور در ششمین همایش کاربردپذیری در سخنانی، تجربه کاربری را یکی از گرانبهاترین موضوعات در حوزه فناوری دانست که باید با حوصله و تدبیر به آن پرداخته شود.
نصرالله جهانگرد با بیان اینکه در شرایطی که ارائه خدمات اینترنتی و مبتنی بر فناوری در کشور گسترش چشمگیری یافته و مردم در سطوح مختلف نیازمند دریافت این خدمات هستند، گفت: کاربردپذیری جایگاه ویژه‌ای در تولید محصول به خود اختصاص داده است.
وی با تاکید بر 4 عامل کاهش زمان و هزینه، افزایش کیفیت، تنوع و سهولت دسترسی در تولیدات مبتنی بر فناوری گفت: در منظر حاکمیتی توصیه ما به مدیران همواره توجه به این عوامل و انتخاب پروژه‌ها با کم‌ترین ریسک است؛ چرا که معتقدیم خدمت و سرویسی را باید به مردم ارائه کنیم که با بیشترین کارایی و کمترین تغییر همراه باشد.
جهانگرد تاکید کرد: براساس آمار و اطلاعات موجود، در دهه قبل 12 میلیون سفر درون شهری به وقوع پیوسته است که 70 درصد آنها فقط برای دریافت اطلاعات اولیه بوده است. یک محاسبه کوچک نشان می‌دهد فناوری چه تاثیر شگرفی در کاهش این سفرها خواهد داشت که متاسفانه شاید بتوان گفت فقط درصدی اندک به نیاز جدی مردم پاسخ داده شده و همچنان صورت مساله لاینحل باقی مانده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بر لزوم ورود اتوماسیون به سازمان‌ها و توجه به نسخه‌های موبایلی این خدمات تاکید کرد و گفت: معماری کامل، سهولت دسترسی و توجه به کیفیت خدمات، مسئله استراتژیک و مهمی است که متاسفانه بعد از تولید محصول مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: من نه به عنوان مهمان بلکه به عنوان یک متقاضی در همایش کاربردپذیری، انتظار دارم تولیدکنندگان محصولات در حوزه فناوری به نیازهای مردم واکنش مثبت نشان دهند و با مقایسه خدمات مشابه در بازارهای جهانی تولیدات خود را با بهترین کیفیت به آنها عرضه کنند.
جهانگرد با تاکید بر اینکه تجربه کاربری همواره در میدان اجرایی به ظهور می‌رسد گفت: فراهم شدن امکان تحصیل آکادمیک در این حوزه و افزایش مهارت‌های علمی در عرصه کاربردپذیری از نکات مغفول مانده‌ای است که باید به آن توجه ویژه کرد.
وی تاکید کرد: مهم‌ترین پیام کاربردپذیری توجه به کاربر و تولید محصولی با کیفت و با ارزش افزوده بالا برای ذینفعان است که امیدوارم طراحان کاربردپذیری و مدیران محصول بتوانند زمینه ظهور و بروز این پیام را هرچه بیشتر و بهتر فراهم کنند.

IMG_5041

معرفی برگزیدگان

اهدا لوح و تندیس به 10 برگزیده جایزه کاربردپذیری نیز بخش پایانی این همایش یک روزه بود که در آن، جایزه کاربردپذیری برای دومین سال متوالی به محصولات برگزیده، اعطا شد.
به گزارش روابط عمومی چارگون، انتخاب محصولات برتر جایزه کاربردپذیری به انتخاب هیات داوران متشکل از اساتید دانشگاهی و فعالان صنفی فناوری اطلاعات با تمرکز بر روی تجربه کاربری و کاربردپذیری و بررسی هفت ویژگی یادآورپذیری، آموزش‌پذیری، امکانات، کارآیی، یافت‌پذیری و دسترسی‌پذیری و ایمنی از میان 60 محصول بررسی شده به 10 محصول تعلق گرفت.
لوح و تندیس دومین جایزه کاربردپذیری را خانم‌ها علی‌طلب از وبسایت پونیشا، اسما کروبی برای موبایل اپلیکیشن دیجی‌کالا و آقایان آجودانیان از وب‌سایت تیم‌یاب، نوری برای موبایل اپلیکیشن دیکشنری توکان، شهریاری برای موبایل اپلیکیشن فوتبالی، شریفی برای موبایل اپلیکیشن کتاب راه، وجدانی برای موبایل اپلیکیشن نبض بازار، سادات‌طلب برای موبایل اپلیکیشن نزدیکا و پنبه وایقانی برای موبایل اپلیکیشن نواک دریافت کردند.
IMG_5085

IMG_5079

مطالب مرتبط

«دیدگاه»، نرم‌افزار برگزیده دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا
«دیدگاه»، نرم‌افزار برگزیده دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا

مجموعه نرم‌افزاری «دیدگاه»، در دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا به عنوان نرم‌افزار برتر شناخته شد. در این جشنواره که در تاریخ 17 ... ادامه مطلب »

استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه
استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه

با راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری شرکت چارگون در دانشگاه ارومیه، روابط‌عمومیِ این دانشگاه با درج این خبر، ورود این نرم‌افزار ... ادامه مطلب »

سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم
برگزاری سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم

شرکت چارگون با دعوت و همکاری دانشگاه سراسری قم، سمیناری تحت عنوان «مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار ... ادامه مطلب »

حضور چارگون در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک
حضور چارگون در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک

ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک، به همت دبیرخانه این همایش و مجله مدیریت ارتباطات در روز 31 اردیبهشت ماه در ... ادامه مطلب »

استقبال از برگزاری نخستین گردهمایی سالانه چارگون
استقبال از برگزاری نخستین گردهمایی سالانه چارگون

نخستین گردهمایی سالانه شرکت چارگون، با حضور نمایندگان سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی، دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه برگزار شد. این ... ادامه مطلب »

تخصیص کد رهگیری به درخواست‌های پشتیبانی مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه
تخصیص کد رهگیری به درخواست‌های پشتیبانی مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه

شرکت خدمات مشتریان چارگون، برای پاسخگویی سریع و متعهدانه به مشتریان مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه، در لحظه ثبت موارد پشتیبانی، با اختصاص و اعلام کد رهگیری، امکان ... ادامه مطلب »

«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات
«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات

با تاسیس بخش جدیدی تحت عنوان «صدای شما» در سایت رسمی شرکت چارگون، امکان ارسال مستقیم بازخوردها، نظرات، انتقادات و ... ادامه مطلب »

تاسیس گروه خیریه شرکت چارگون
تاسیس گروه خیریه شرکت چارگون

گروه خيريه شرکت چارگون، با اهداف خیر‌خواهانه و با محوریت یاری رساندن به افراد نیازمند، فعاليت خود را آغاز كرد. ... ادامه مطلب »

حضور شرکت چارگون در هفتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی
حضور شرکت چارگون در هفتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی

مقاله ارسالی توسط روزبه بهرامی، رییس واحد راه‌اندازی منابع انسانی شرکت چارگون، به هفتمین کنفرانس توسعه منابع‌ انسانی، در میان ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.