پرش به محتوای اصلی

افزایش انگیزه در کارکنان چه نقشی در بهبود عملکرد آنها دارد؟

مدیریت انگیزه

منظور از افزایش انگیزه در کارکنان چیست؟ میزان تعهد، انگیزه و انرژی کارکنان در موفقیت سازمان نقش کلیدی دارد. با افزایش انگیزه منابع انسانی یک شرکت هر روز خود را موظف به ایفای نقش خود می‌داند. بدون این نکات، شرکت‌ها با کاهش بهره‌وری و سطح تولید پایین‌تر مواجه می‌شوند. بدون توجه به انگیزه کارکنان این احتمال وجود دارد که شرکت در رسیدن به اهداف کوتاه مدت هم شکست بخورد.

انگیزه کارکنان میزان تعهد، انرژی و نوآوری است که کارکنان یک شرکت در طول روز کاری دارند. حفظ و بهبود انگیزه در محل کار می‌تواند برای بسیاری از شرکت‌ها مشکل‌ساز باشد. بنابراین، کسب‌وکارها باید راه‌هایی بیابند تا کارکنان خود را درگیر و علاقه‌مند نگه دارند و انگیزه‌شان را نیز تحت نظارت و پرورش قرار دهند.

چرا افزایش انگیزه در کارکنان در محیط کار مهم است؟

کارمندی را تصور کنید که انگیزه کاری او بسیار پایین است. او احتمالاً با سرعت کمتری کار می‌کند، از انجام وظایف اجتناب و وقت خود را صرف تلفن‌هایش می‌کند. اما مهم‌تر از همه، او تمرکز ندارد و هیچ انرژی برای کار خود صرف نمی‌کند. این وضعیت نه تنها منابع شرکت را هدر می‌دهد، بلکه می‌تواند بر سایر کارمندان تأثیر منفی بگذارد. فقدان انگیزه به‌طور بالقوه کل شرکت را از تولید، اقدام موثر و رسیدن به اهداف مهم باز دارد.

از سوی دیگر، یک کارمندانی با انگیزه، مشتاق و علاقه‌مند را تصور کنید که به کار خود افتخار می‌کند. آنها وظایف خود را به سرعت انجام می‌دهند، به جای تاخیر، اقدام می‌کنند. آنها می‌خواهند کار خوب و مناسبی انجام دهند، هم برای خود و هم برای شرکت. چه شرکت شما در بهترین حالت خود باشد، چه در مسیر صعود، انگیزه کارکنان بسیار مهم است. لحظه‌ای که این انگیزه کاهش یابد، درآمد و تولید شرکت هم به زودی کم شود.

چگونه انگیزه کارکنان را در محل کار افزایش دهیم؟

اولین قدم برای بهبود شادی کارکنان این است که مطمئن شوید نیروی کار شما انگیزه دارد. در ادامه 10 کاری که می‌توانید انجام دهید تا به کارمندان خود کمک کنید انگیزه خود را در محل کار حفظ کنند، شرح می‌دهیم.

  1. با بینش رهبری کنید

همه دوست دارند بدانند که آیا تلاششان به سمت هدف و مقصودی پیش می‌‎رود یا خیر. اینکه مرحله بعدی چیست؟ موفقیت برای شرکت چگونه است؟ مقصد و مقصود به انگیزه طی کردن مسیر کاری کمک می‌کند. بنابراین مطمئن شوید که چشم‌انداز شرکت برای همه کارکنان روشن است.

  1. مطمئن شوید که همه پاسخ “چرا” را می‌دانند

کارمندان شما می‌دانند که چه کاری باید انجام شود، اما شما باید بیشتر توضیح دهید. شما باید «چرا» و «دلیل» هر کار را با آنها به اشتراک بگذارید. پاسخ به سئوال «چرا» مأموریت کلی یک شرکت است. همه باید بدانند که چگونه اقدامات فردی آنها می‌تواند شخصاً به هدف کلی شرکت بیافزاید. به این ترتیب انگیزه درونی موردنیاز را حتی برای پیچیده‌ترین کارها هم در کارکنان به ارمغان می‌آورد.

  1. اهداف واضح و مکرر را تعیین کنید

واضح است که شما اهداف بزرگی دارید که می‌خواهید به عنوان یک شرکت به آنها برسید، اما اهداف کوچک‌تر کلید ایجاد انگیزه در کارکنان هستند. همه اهداف جزئی و کوچک باید به یک هدف کلی ختم شوند. اگر کارکنان به‌طور مکرر به اهداف جزئی و کوچک دست یابند، احساس رضایت افزایش می‌یابد و به یک انگیزه عالی برای ادامه راه تبدیل می‌شود.

  1. کارهای بزرگ را بشناسید و به آنها پاداش دهید

کارمندان باید بدانند که مدیران آنها قدردان زحماتشان هستند. به رسمیت شناختن شایستگی‌ها نه تنها عزت نفس بلکه اشتیاق و روحیه تیم را نیز افزایش می‌دهد. ارزیابی عملکرد ابزاری مؤثر برای تجلیل از کارکنانی است که به ارزش‌های شرکت شما تجسم می‌بخشند. حمایت از کارمندان در تمام طول سال با تمرین‌های تیم‌سازی، طرح‌های رفاهی، فرصت‌های اعزام و برنامه‌های EAP (Employee Assistance Program) بسیار مهم است. با این حال، برای مناسبت‌های خاص‌تر، مانند سالگرد 10 سالگی تأسیس شرکت یا …، توصیه می‌کنیم یک گام فراتر رفته و به تیم خود پاداش دهید.

این پاداش لزوماً نباید نقدی باشد، می‌تواند ایجاد یک حال خوب باشد، مانند دادن یک روز مرخصی به آنها. پاداش‌ها به‌ویژه محرک‌های خوبی برای انگیزه و رضایت شغلی هستند. بنابراین اگر می‌خواهید کارمندان خود را تشویق کنید تا مسیر خود را بهتر و با انگیزه بیشتر طی کنند، از تلاش آنها با یک هدیه ستایش کنید.

 

نرم‌افزار حضور غیاب
مزیت یکپارچگی نرم افزار حضور و غیاب با نرم افزار حقوق و دستمزد
  1. به تیم خود استقلال بدهید

وقت طلاست. بنابراین زمانی که کنترل زمان و انرژی خود را در اختیار نداریم، سطح انگیزه واقعاً کاهش می‌یابد. ایجاد برخی آزادی‌ها، خواه ساعت کاری انعطاف‌پذیر باشد یا مرخصی نامحدود، نشان‌دهنده اعتماد رهبران به کارمندان است. این امر به افزایش انگیزه در کارکنان کمک می‌کند. چرا که رضایت از کاری که به خوبی انجام شده در کارمندان با احساس کنترل همراه است. این احساس که آن‌ها کنترل وضعیت را در دست داشتند و کارشان را طبق شرایط خود به درستی انجام دادند، رضایت خاطر ایجاد می‌کند.

  1. محیطی دلپذیر در محل کار ایجاد کنید

هیچ‌کس نمی‌خواهد در یک شرکت غم‌انگیز باشد و ناامیدانه دقایق را بشمارد تا زمان رفتن به خانه فرابرسد. اگر محل کار، فرهنگ دوستانه‌ای را ایجاد کند، با فضاهایی برای استراحت و بازی، کارمندان مشتاقانه منتظر شروع به کار خواهند بود. ضرب‌المثل «سخت کار کن، سخت بازی کن» در اینجا مهم است. انگیزه و خلق‌وخو در هر فرد دست به دست هم می‌دهند. خلق‌وخوی ضعیف می‌تواند بر توانایی تمرکز تأثیر بگذارد و احساس انرژی در محل کار را کاهش دهد.

  1. مزایای چشمگیر ارائه دهید

کاری کنید که همه احساس کنند در بهترین جایی که می‌توانند در حال کار هستند. ارائه مزایا و پاداش به کارکنان، به تقویت روحیه و احساس وفاداری به شرکت کمک می‌کند. اطمینان حاصل کنید که مزایای شما مطابق با نیازهای منحصر‌به‌فرد کارکنان شما است. استفاده از نرم افزار مدیریت مزایا کمک می‌کند که پاداش‌ها عادلانه و مطابق قواعد شفاف و منصفانه تقسیم شود.

  1. تشویق به کار گروهی

همکاری بین تیم‌ها در شرکت امکان توسعه بیشتر ایده‌ها را فراهم می‌کند. کار با افرادی که دارای مجموعه مهارت‌های مختلف هستند، به نوبه خود نتایج نوآورانه‌تری ایجاد می‌کند. در تیم‌ها، قدرت در دست افراد است و هر کسی که کمبود انگیزه را تجربه می‌کند، باید توسط اطرافیانش تقویت شود.

  1. مسیر شغلی ایجاد کنید

هیچ‌کس نمی‌خواهد برای مدت طولانی در یک جایگاه ثابت بماند. همه ما می‌خواهیم بدانیم که به نقطه و جایگاهی می‌رسیم و روی آن تمرکز کنیم. از کارمندان بپرسید که از شغل خود چه می‌خواهند. آنچه را که برای رسیدن به هدفشان باید انجام دهند، مشخص کنید. با اعضای تیم‌تان برای طراحی مسیر شغلی‌شان گفت‌وگو داشته باشید. این موضوع به افزایش انگیزه در کارکنان برای ارتقای شغلی کمک می‌کند. به این ترتیب آنها این احساس را پیدا می‌کنند که یک سفر طولانی و سازنده در داخل شرکت در پیش دارند.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.
  1. از انگیزه کارکنان با حمایت از رفاه کارکنان حمایت کنید

هنگامی که سازمان‌ها استراتژی‌های انگیزشی یا طرح‌های تشویقی برای کارکنان اجرا می‌کنند، اغلب رفاه را نادیده می‌گیرند. هیچ بحثی وجود ندارد که استفاده از پاداش به عنوان ایجاد انگیزه بسیار عالی است. با این حال، اگر یک کارمند احساس خستگی یا بی‌انگیزگی کند، نمی‌تواند عملکرد خوبی در انجام وظایفش داشته باشد حتی اگر بیشترین تلاش خود را به کار بگیرد. نقش خدمات رفاهی کارکنان در جذب و نگهداشت منابع انسانی کارآمد را جدی بگیرید.

اتخاذ یک رویکرد جامع شرکت شما را به توسعه و پیشرفت نزدیک می‌کند. پرداختن و توجه کردن به سلامت روانی، عاطفی و جسمی اعضای تیم‌تان یک راه عالی برای حفظ سلامت، شادی و بهبود عملکردشان است.

افزایش انگیزه در کارکنان

مزایای انگیزش کارکنان چیست؟

  • سطوح بهره‌وری بالاتر

جای تعجب نیست که اجرای تکنیک‌های ایجاد انگیزه در کارکنان، افراد را تشویق به کار مولد می‌کند و نتایج درآمد بهتری را به همراه دارد. با این حال، بسیاری از مردم نمی‌دانند که شیوه کار مولد بر تجربه کارکنان نیز تأثیر مثبت می‌گذارد. زیرا رضایت شغلی را افزایش می‌دهد.

  • نوآوری بیشتر

افزایش انگیزه در کارکنان با پاداش‌ها و سایر مزایا باعث رشد فرهنگ نوآوری می‌شود. هنگامی که کارکنان احساس می‌کنند توسط سازمانشان مورد قدردانی و حمایت قرار می‌گیرند، دوست دارند خود را به چالش بکشند. در نتیجه، اهمیت انگیزه در محیط کار هرگز نباید دست کم گرفته شود، زیرا باعث رشد می‌شود. علاوه بر این، مدیرانی که تشخیص می‌دهند چه مزایایی به تیم‌هایشان انگیزه می‌دهد، اغلب بهترین نتایج را می‌بینند.

  • سطوح پایین غیبت

کارفرمایانی که از اهمیت انگیزه در مدیریت آگاه هستند، می‌پذیرند که بهترین خروجی را از تیم در زمان حمایت از آنها دریافت می‌کنند نه زمان انتقاد. هنگامی که یک مدیر به بار کاری و رفاه تیم خود اهمیت می‌دهد، میزان غیبت از کار کمتر می‌شود. زیرا کارکنان کمتر احساس استرس و فشار می‌کنند.

  • سطوح پایین‌تر از جابه‌جایی کارکنان

مزایا و انگیزه کارکنان دست به دست هم می‌دهند و با هم به نرخ‌های فوق‌العاده بالای نگهداری و حفظ کارکنان کمک می‌کنند. هنگامی که کارمندان تشویق شوند و پاداش دریافت می‌کنند، انگیزه بالایی دارند و بعید است که به دنبال نقش دیگری باشند. به خصوص، اگر شرکت‌های دیگر نتوانند پاداش و مزایای بهتری ارائه دهند.

  • شهرت عالی و استخدام قوی‌تر برای سازمان شما

سازمان‌هایی که درک می‌کنند چگونه انگیزه کارکنان را افزایش دهند، اغلب تجربیات استثنایی برای کارکنان ارائه می‌کنند و یک برند داخلی قوی دارند. با این حال، این موضوع یک شبه اتفاق نمی‌افتد. یک برند داخلی قوی نتیجه استراتژی‌های داده‌محور است که بر بازخورد کارمندان متکی است. کسب‌وکارهایی که سفیران برند تثبیت شده یا به عبارت دیگر، کارکنان شاد و باانگیزه دارند، استعدادهای برتر خود را حفظ کرده و جذب می‌کنند.

 

نرم‌افزارهای منابع انسانی دیدگاه حوزه رفاهی

 

نحوه سنجش و حفظ انگیزه کارکنان

تعیین معیاری برای سنجش انگیزه کارکنان دشوار است. تنها راه واقعی برای اندازه‌گیری آن، این است که بدانیم کارکنان واقعاً چه احساسی دارند. برخی از متخصصان از نرم افزار ارزیابی عملکرد و نرم افزار تعامل کارکنان استفاده و برخی دیگر جلسات مکرر یک به یک را سازماندهی می‌کنند.

نظرسنجی‌های سالانه برای اندازه‌گیری انگیزه کارکنان، نادر، سخت و بیش از حد طولانی هستند. زمانی که در یک نظرسنجی سالانه درخواست بازخورد می‌کنید، ممکن است کارمندان مشکلی را برای یکسال تحمل کرده باشند. تاخیر یکساله در کشف مشکلات توسط مدیران، ممکن است اثرات مضری بر کسب‌وکار داشته باشد. در عوض، توصیه می‌کنیم به دنبال یک ابزار محرمانه برای بررسی انگیزه و عملکرد کارکنان باشید.

این امر به شما امکان می‌دهد نظرسنجی‌های کوتاه و مکرر انجام دهید. جمع‌آوری سریع بازخوردهای حیاتی و عمل کردن به آنها در مورد آنچه به کارمندان انگیزه می‌دهد، برای مدیر منابع انسانی مفیدتر است. اگر رهبر کسب‌وکار یا عضو منابع انسانی هستید، خوب است بدانید کارمندان احتمالاً در مصاحبه‌های رودررو صادق هستند. بنابراین سؤالات محرمانه راهی عالی برای دریافت تصویر کامل از تجارتتان در آینده است.

درخواست دموی نرم افزارهای دیدگاه در بستر وب و موبایل
درخواست دموی نرم افزارهای دیدگاه در بستر وب و موبایل

راهکارهای خوب و مناسب به سرعت نتیجه خود را نشان می‌دهند. آنها به شما این امکان را می‌دهند که به سرعت روندها را بسنجید و مسائل را قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگ‌تر شناسایی کنید. این نکته همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بفهمید چه چیزی به کارکنان انگیزه می‌دهد و چه چیزی ممکن است مانع آنها شود. بنابراین این‌گونه می‌توانید به سرعت یک راه‌حل را پیدا و اجرا کنید. شما همچنین می‌توانید مرتباً با آنها چک کنید تا ببینید آیا چیزی در روند کار بهبود یافته یا تغییر کرده است.

به کارمندانتان نشان دهید که به آنچه برای آنها مهم است، اهمیت می‌دهید، گوش می‌دهید و به آنها عمل می‌کنید. چرا که در نهایت این کار به حفظ و افزایش انگیزه کارکنان کمک می‌کند.

مطالب مرتبط

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
عوامل موثر بر موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)

چه عواملی موجب می‌شوند موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در روالی که برای پیاده‌سازی فرآیندهای مکانیزه انجام می‌شود، ... ادامه مطلب »

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
اثرگذاری مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در خلق ارزش برای مشتریان

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) به ساماندهی و هماهنگی فعالیت‌های بین واحدهای مختلف می‌پردازد و اقداماتی را برای بهبود ... ادامه مطلب »

BPMN
هدف از مدلسازی فرایندهای کسب و کار با BPMN چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

مهم‌ترین عامل تعریف و طراحی فرآیندهای کسب و کار «مدلسازی» است که با استفاده از زبان و استاندارد BPMN به ... ادامه مطلب »

تجربه استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN
تجربه استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN

استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN امکان ارتباط اطلاعاتی بین دو فرآیند مرتبط به هم را فراهم می‌کند. فرآیند نمونه ... ادامه مطلب »

BPMN چیست و تیم مدلسازی فرآیندهای کسب و کار چه نقش‌هایی دارد؟

BPMN مخفف عبارت Business Process Model & Notation است و به معنی مجموعه‌ای از علائم و اشکال گرافیکی برای مدل‌سازی ... ادامه مطلب »

Receive Task در BPMN
آموزش مفاهیم Send Task و Receive Task در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Send Task و Receive Task در BPMN می‌پردازیم. در صورت نیاز به ... ادامه مطلب »

آموزش Embedded Subprocess و Call Activity در BPMN
آموزش Embedded Subprocess و Call Activity در BPMN

در این مطلب به آموزش BPMN به مرور Subprocess می‌پردازیم. Subprocess یا زیرفرآیند، فعالیت‌هایی هستند که با شکستن آن‌ها به ... ادامه مطلب »

Parallel Gateway
آموزش Gateway و Parallel Gateway در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Parallel Gateway می‌پردازیم. [caption id="attachment_27583" align="aligncenter" width="700"] Parallel Gateway[/caption] Gateway از ... ادامه مطلب »

آموزش Exclusive Gateway در BPMN
آموزش Exclusive Gateway در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Exclusive Gateway می‌پردازیم. در مطلب قبل به معرفی کلی درگاه‌ها پرداختیم ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.