پرش به محتوای اصلی

فرآیند تولید دیدگاه همراه از نگاه تیم فنی

تلفن همراه، تبلت و در کل گجت‌ها امروزه پرکاربردترین دستگاه‌هایی هستند که در دست هر کاربر با هر سلیقه‌ای مشاهده می‌شود. با پیشرفت فناوری، سیستم‌های موبایل پیشرفته‌تر شدند و امروزه کاربردهای بیشتی دارند. اپلیکیشن‌ها و در کل امکان ساختن اپلیکیشن‌های متنوع علت اصلی کاربردی شدن گوشی‌ها هستند و سخت افزارهای جدید و قدرتمند فقط نقشی کمک کننده در این راه داشته‌اند.

انقلاب استفاده از نسل دستگاه‌های post pc در جهان در حال وقوع است. افزایش سرعت ارتباط در کسب‌وکارها، نیاز دسترسی به اطلاعات را بیش از پیش افزایش داده و این مهم هر روزه مهم‌تر و برای موفیت کسب‌وکارها حیاتی‌تر شده است. نفوذ این دستگاه‌ها و اهمیت دسترسی به اطلاعات امروزه در کسب‌وکار ایرانی هم به وضوح دیده می‌شود. امروزه دستگاه‌های همراه به عنوان یک منشی هوشمند کارهای افراد را سامان‌دهی می‌کنند و در بسیاری از امور به آن‌ها کمک می‌نمایند. دستگاه‌های همراه امروزه نحوهٔ انجام امور حرفه‌ای افراد را نیز تغییر داده‌اند. نرم افزار دیدگاه نیز با بیش از یک میلیون کاربر در سراسر کشور، از این قضیه مستثنی نبوده است. اپلیکیشن دیدگاه همراه با گلچین قابلیت‌های مجموعه نرم افزاری دیدگاه این امکان را به کاربران خود داده است تا در موج جدید انقلاب دستگاه‌های همراه، تجربه نوینی از سرعت و سهولت انجام امور حرفه‌ای داشته باشند. با توجه به اینکه می‌توان گفت اپلیکیشن دیدگاه همراه اولین اپلیکیشن سازمانی در دنیا است که به صورت native برای دستگاه‌های موبایل طراحی شده است، بهتر دیدیم مراحل ایده تا اجرای اپلیکیشن و مشخصات ویژه آن را به همراه تیم تولید و طراحی این محصول بررسی کنیم. به همین دلیل با تیم فنی تولید این اپلیکیشن موبایل مصاحبه‌ای ترتیب دادیم تا گپی با افراد این تیم بزنیم.

اما چرا چارگون به این فکر افتاد که اپلیکیشن موبایل طراحی کند؟

درخواست کاربران و اعلام نیاز این که بتوانند امور ضروری اداری و حرفه ای خود را در هر زمان و مکان مشاهده کرده و رسیدگی کنند، سنگ بنای اولیه و اولین دلیل ساخت اپلیکیشن بود. پیشرو بودن در صنعت تولید نرم‌افزار اداری در کشور و همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا نیز دلیل دیگر چارگون برای تولید این اپلیکیشن بود.
به نظر رسید که اگر کاربر فقط برای مطالعه به وب سایتی مراجعه کند، نیازی به ساختن اپلیکیشن خاص نخواهد بود اما استفاده کاربر از دیدگاه، استفاده‌ای طولانی مدت است و عملکردهای زیادی در طول مدت استفاده از آن صورت می‌گیرد. علاوه بر آن، کاربر در استفاده از سیستم باید سهولت کاربری داشته باشد. به همین دلیل شرکت هزینه زمان و بودجه تولید این اپلیکیشن را پذیرفت. برای هر سازمانی این نقطه، نقطه تصمیم‌گیری مهمی است که بین مصالح آنی خود و مصالح کاربر، کدام را انتخاب کند.

پس از این مرحله در ابتدا چارگون تصمیم گرفت نرم‌افزار را در دو نسخه برای سیستم‌های اندروید و iOS طراحی کند اما با بررسی بازار موبایل، به این نتیجه رسید که باید به سمت طراحی اپلیکیشن فقط در سیستم اندروید حرکت کند؛ اما با توجه به ضریب نفوذ سیستم‌عامل اندروید در دستگاه‌های همراه و تبلت‌ها شرکت چارگون تولید اپلیکشین موبایل برای این سیستم را در اولویت کاری خود قرار داد.

در زمان شروع کار ساخت اپلیکیشن، تیم طراحی چارگون استانداردهای طراحی اپلیکیشن در سیستم‌عامل اندروید را که گوگل منتشر کرده بود، مطالعه کرده و پس از آن در تمام مراحل ساخت نرم‌افزار، این استانداردها را رعایت کرد. استفاده از استانداردهای گوگل جامع، کمک‌کننده و تسهیل‌کننده فرآیند تولید بود و جلوی بیراهه رفتن در طراحی را گرفت و تیم طراحی را در چارچوب مناسب و استانداردی قرار داد که به توافق فکری تیم بر سر استانداردهای نهایی کمک کرد.

هدف گوگل از ارائه این استانداردها این است که برای کاربران فضاهای کاربری مشابهی ایجاد و استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف را برای کاربران آسان‌تر کند تا کاربر با ورود به هر اپلیکیشن جدیدی وارد یک فضای جدید بیگانه نشده و مجبور نباشد وقت و انرژی اضافه‌ای را صرف شناسایی فضای جدید و کاربردهای اپلیکیشن جدید کند.

این موضوع، راهبردی است که تمامی شرکت‌های مطرح دنیا و اپلیکیشن‌های پرکاربرد نیز از آن استفاده می‌کنند و چارگون نیز در ردیف همین شرکت‌ها قرار گرفته است. برای طراحی دیدگاه همراه جلساتی برگزار شد تا تصمیم‌گیری کند کدام‌یک از امکانات نرم‌افزار بر روی دیدگاه همراه وجود داشته باشد؟ در گام اول نیازهای ضروری مدیران سازمان‌ها در درجه اول و کارکنان در درجه دوم ـبه نسبت اهمیت امور اداری آن‌هاـ به‌عنوان هدف تعیین شد. تیم طراحی بخش‌های پرکاربردتر نرم‌افزارهای مختلف را با تأکید بیشتر بر قسمت مکاتبات، انتخاب کرد. جلسات طراحی و مدیران پروژه‌های مرتبط با مشتریان برگزار شد و در این جلسات بر سر جزییات بخش‌های مختلفی که باید در دیدگاه همراه موجود می‌بود تأکید شد.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

در فاز اول بیشتر، استفاده از پیام، نامه و پیش‌نویس لحاظ شد. به‌علاوه بخش یادآوری‌ها که می‌توان گفت پرکاربردترین بخش دیدگاه بوده و تمام کاربران از آن استفاده می‌کنند. در فاز دوم چارگون به سراغ ماژول‌های منابع انسانی رفت. ماژول‌های انتخاب شده از این بخش شامل درخواست‌های مرخصی، درخواست مأموریت و برخی از گزارش‌های حضوروغیاب است.

برای ساخت این اپلیکیشن چند تیم مختلف شکل گرفت؛ تیم نظرات مشتری، زیرساخت، طراحی UX و UI. در ابتدای امر، تیم تولید نرم‌افزار وارد مرحله تحقیق و توسعه شد و اطلاعات لازم برای انجام کار را جمع‌آوری کرد. در مرحله‌ای دیگر تیم حرفه‌ای اندروید در شرکت شکل گرفت که دانش خود را در این خصوص تکمیل کرد تا پس از اتمام طراحی نرم‌افزار وظیفه توسعه و نگهداشت نرم‌افزار را بر عهده بگیرد.

با توجه به مشخصات و امکاناتی که دستگاه‌های همراه داشتند، تیم طراحی شروع به طراحی ظاهری نرم‌افزار کرد. در این مرحله UI و UX اپلیکیشن طراحی شد. همچنین، دیگر ویژگی‌های ظاهری نرم‌افزار و چگونگی عملکرد آن در این مرحله با سرعت و دقت قابل قبولی طراحی و پیاده‌سازی شد. در همه مراحل سعی بر این بود تا حد ممکن امکانات اپلیکیشن به نسبت نسخه دیدگاه دسکتاپ ساده‌تر باشد. مهم‌ترین مزیتی که دیدگاه همراه با خود به همراه دارد این است که کاربر برای انجام امور خود مجبور نیست پشت میز خود باشد و یا سیستم کامپیوتری در اختیار داشته باشد.

امکان دیگری که در دیدگاه همراه به وجود آمده این است که هر کاربر قادر است یادآوری‌های مربوط به تمام بخش‌های مختلف را مشاهده کند و در قسمت‌های مرتبط با سیستم مکاتبات، مرخصی و مأموریت و گزارشات می‌تواند با سیستم دیدگاه همراه کار کند. همچنین فردی که چند سمت دارد، می‌تواند به طور همزمان یادآوری‌های مربوط به تمام سمت‌های خود را ببیند و در قسمت‌های موجود بر آن‌ها کار کند. فقط در قسمت مرخصی و مأموریت هر فرد می‌تواند فقط با سمت پیش‌فرض درخواست دهد.

طراحی دیدگاه همراه برای تیم طراحی به نسبت تجربه قبلی تیم در طراحی نرم‌افزار، تجربه‌ای بهتر بود و پیشرفت پروژه آسان‌تر صورت گرفت. دلیل این امر یکی تجربه موفق طراحی دیدگاه ۵ بود و دیگر اینکه نیاز مشخص‌تری وجود داشت و سوم اینکه تیم طراحی اپلیکیشن اطلاعات و چارچوب بسیار خوبی در اختیار دیگر تیم‌ها قرار داد. همچنین پیروی از استانداردهای گوگل برای طراحی اپلیکیشن کمک و راهنمای بسیار بزرگی برای گروه بود.

در خصوص امنیت اپلیکیشن، از چند جنبه به مسئله امنیت اپلیکیشن نگاه شده است. اول اینکه علاوه بر ایجاد و تعبیه تدابیر امنیتی در خود اپلیکیشن اندرویدی، مباحث امنیتی از طریق سیستم اندرویدی کنترل می‌شود. علاوه بر این موارد، موارد امنیتی در قسمت سرور نیز امنیت اطلاعات کنترل می‌شود تا اگر اپلیکیشن اندروید هک شد و یا مشکلی در آن به وجود آمد، از قسمت سرور جلوی خطر سوء استفاده از اطلاعات کاربر گرفته شود.

در بحث مربوط به سرقت دستگاه باید گفت امکانی بر روی اپلیکیشن طراحی‌شده که اطلاعات محرمانه بر روی گوشی به صورت رمزگذاری شده نگهداری می‌شود و اگر کسی به هر نحو بتواند به اطلاعات داخلی دسترسی پیدا کند نمی‌تواند اطلاعات محرمانه را ببیند. اگر کسی نتواند از اطلاعات اپلیکیشن استفاده کند امکانی بر روی سرور طراحی شده به نام remote wipe(پاک کردن از راه دور) که با اولین اتصال اپلیکیشن، تمامی اطلاعات دستگاه را از بین خواهد برد.

مسلماً بهبود بهره‌وری سازمان‌ها، در گرو یافتن راهکارهایی نو به منظور ارتقاء کارایی و اثربخشی انجام امور در سازمان است. چارگون امید دارد افزودن دیدگاه همراه به مجموعه اتوماسیون اداری سازمان‌ها علاوه بر جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه، روند پیشبرد و پیگیری درخواست‌های مختلف را در مکاتبات درون سازمان، به طور چالاک و منعطف سازماندهی نموده و بازده کاری مجموعه‌ها را ارتقا بخشد.

مطالب مرتبط

استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه
استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه

با راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری شرکت چارگون در دانشگاه ارومیه، روابط‌عمومیِ این دانشگاه با درج این خبر، ورود این نرم‌افزار ... ادامه مطلب »

سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم
برگزاری سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم

شرکت چارگون با دعوت و همکاری دانشگاه سراسری قم، سمیناری تحت عنوان «مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار ... ادامه مطلب »

«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات
«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات

با تاسیس بخش جدیدی تحت عنوان «صدای شما» در سایت رسمی شرکت چارگون، امکان ارسال مستقیم بازخوردها، نظرات، انتقادات و ... ادامه مطلب »

روابط عمومی الکترونیک معلولی از دنیای فناوری اطلاعات
روابط عمومی الکترونیک معلولی از دنیای فناوری اطلاعات

پیدایش و توسعه تکنولوژ‌ی‌های مختلف اطلاعاتی و ارتباطی، باعث ایجاد تحولات عمیق و محسوسی در زندگی افراد از اقشار مختلف ... ادامه مطلب »

حضور شرکت چارگون در هفتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی
حضور شرکت چارگون در هفتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی

مقاله ارسالی توسط روزبه بهرامی، رییس واحد راه‌اندازی منابع انسانی شرکت چارگون، به هفتمین کنفرانس توسعه منابع‌ انسانی، در میان ... ادامه مطلب »

حضور شرکت چارگون در همایش روز جهانی کاربردپذیری 90
حضور شرکت چارگون در همایش روز جهانی کاربردپذیری 90

همایش روز جهانی کاربردپذیری روز پنج‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۰ با حمایت و حضور شرکت چارگون، در دانشگاه علم و فرهنگ ... ادامه مطلب »

برگزاری هفتمین سمینار توسعه منابع انسانی با حضور شرکت چارگون
برگزاری هفتمین سمینار توسعه منابع انسانی با حضور شرکت چارگون

هفتمین سمینار منابع انسانی کشور، توسط مؤسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی و با همکاری انجمن مدیریت منابع انسانی و ... ادامه مطلب »

حضور تیم UX شرکت چارگون در کنفرانس ICIMT 2011
حضور تیم UX شرکت چارگون در کنفرانس ICIMT 2011

مقاله‌ای که از سوی تیم UX شرکت چارگون در کنفرانس ICIMT 2011 شرکت داده شده است، از میان ده‌ها اثر ... ادامه مطلب »

چه‌کسی مسئول ایجاد تغییرات در سازمان می‌باشد؟
چه‌کسی مسئول ایجاد تغییرات در سازمان می‌باشد؟

[caption id="attachment_228" align="alignright" width="240"] تغییرات پیش‌رو[/caption] سازمان‌ها و شركت‌ها برای اينكه بتوانند در بازار رقابتی و نابسامان فعلی به حيات ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.