پرش به محتوای اصلی

عوامل موثر بر موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)

چه عواملی موجب می‌شوند موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در روالی که برای پیاده‌سازی فرآیندهای مکانیزه انجام می‌شود، حاصل شود؟

برای داشتن یک کسب و کار موفق نیاز است که چرخه مدیریت فرآیند برای فرآیندهای جاری و آنچه که در آینده باید اجرا شود، پیاده‌سازی شود. اینکه مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) چیست؟  قدم اول برای به‌کارگیری مدیریت فرآیند کسب و کار سازمان‌ها یا بنگاه‌های اقتصادی است تا مدیران آنها بتوانند، کسب و کار خود را به سوی اهداف تعیین شده هدایت می‌کنند.

در یک کسب و کار باید تمرکز اصلی روی عملکرد فرآیندها باشد. مدیریت بر مبنای فرآیند یک استراتژی موفق است و کسب و کار‌هایی که این استراتژی را انتخاب کرده‌اند مزایای زیادی به دست آورده‌اند. در این مطلب قصد داریم تعدادی از عوامل که بر موفقیت BPM تأثیرگذار هستند را معرفی کرده و  از آنها در جهت موفقیت هر چه بیشتر سازمان استفاده کنیم.

چارگون برگزار می‌کند: وبینار « BPMS در سازمان خلاق»
چارگون برگزار می‌کند: وبینار « BPMS در سازمان خلاق»

نقش مالک فرآیند در مدیریت چرخه عمر فرآیندها

مالک فرآیند یا مدیر فرآیند نقش کلیدی را در مدیریت فرآیندهای کسب و کار دارد. وظیفه‌ او ارزیابی دائمی فرآیند و ارتقای بهره‌وری آن به منظور اطمینان از اثربخشی بیشتر است. در واقع نقش مالک فرآیند، مدیریت چرخه عمر آن است و بعد از مشخص شدن اهداف هر فرد و دپارتمان، همسویی میان اهداف عملکردی فرآیند و جهت‌گیری استراتژیک سازمان را تضمین می‌کند. بدون پشتیبانی و همراهی مالک فرآیند، احتمال موفقیت در چرخه BPM به عنوان یک چارچوب مدیریتی جامع و فراگیر، بسیار کم است.

تجربه شرکت مهندسین مشاور چگالش از پیاده‌سازی نرم افزار BPMS دیدگاه

ضرورت تعریف استراتژی سازمانی

تعریف چشم‌انداز و استراتژی برای مدیریت فرآیندها عامل دیگری در موفقیت مدیریت فرآیند کسب و کار است. هر فرآیند در سازمان باید اهداف و مسئولیت مشخصی داشته باشند. نکته مهم، همسویی اهداف هر فرآیند با اهداف استراتژیک و چشم‌انداز سازمان است. فرآیندها باید در جهت تحقق اهداف اصلی سازمان طراحی، اجرا و بهینه‌ شوند. نبود استراتژی شفاف در سازمان باعث می‌شود که مهندسان فرآیند نتوانند ارزیابی درستی از عملکرد و اثربخشی آن، داشته باشند.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

اهمیت مدلسازی با زبانی استاندارد

در سازمان‌های آگاه نسبت به ارزش بالای فرآیندهای کسب و کار، مستندسازی و مدل‌سازی فرآیند یک فعالیت اساسی و محوری است. مدل‌سازی فرآیند در ساختاردهی، اکتشاف، پیش‌بینی، اندازه‌گیری، اعتبارسنجی و کنترل فرآیند نقش کلیدی دارد.
هدف از مدل‌سازی ایجاد تصویری از فرآیند است که آن را به طور صحیح برای وظایف تعریف شده توصیف می‌کند. در مدلسازی از زبانی استفاده می‌شود که مجموعه‌ای استاندارد از نمادهایی است که برای نمایش دادن اجزای مدل به کار می‌رود. BPMN2 استانداردی کامل است که برای مدلسازی هر نوع فرآیند کسب و کار استفاده می‌شود.
تکامل  این زبان در طول زمان به استفاده‌ از آن در ابزارهای مدلسازی متنوع منجر شده است. نمادهای آن بسیار دقیق است و نمایش رویدادهای آغازین، میانی و پایانی،‌ فعالیت‌ها، جریان پیام‌ها، تعاملات و ارتباطات درونی و همکاری میان بخش‌های مختلف کاری را پوشش می‌دهد.

استفاده از یک BPMS قدرتمند

انتخاب یک ابزار قدرتمند برای اجرای مدل فرآیند از دیگر عوامل موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار است. ابزارها و تکنیک‌های مدلسازی زیادی وجود دارند. از تخته وایت‌بردهای ساده، کاغذ سفید تا ابزارهای قدرتمند و بعضاً پیچیده مخصوص BPM که امکان مدلسازی و ذخیره‌سازی داده‌ها را نیز فراهم می‌کنند. BPMS یک ابزار قدرتمند برای اجرای مدل فرآیندهای کسب و کار به صورت مکانیزه است. تمام این ابزارها برای تجزیه و تحلیل اثربخش بودن یک فرآیند قابل استفاده هستند؛ اما استفاده از یک BPMS قدرتمند شانس موفقیت شما را در عملیاتی‌سازی BPM افزایش می‌دهد.
در مقاله  ۹ ویژگی که باید از یک نرم‌افزار BPMS انتظار داشت از ویژگی‌های یک BPMS قدرتمند، بیشتر سخن گفته‌ایم.

قابلیت اصلاح و بهبود مستمر فرآیند

پس از اجرای فرآیند و تهیه گزارش از روند اجرای آن، می‌توان دریافت که در طراحی یا اجرای کدام قسمت از کدام فرآیند خطایی رخ داده و آن را اصلاح کرد. با اصلاح در طراحی فرآیند، تغییر روش انجام کار و حتی منابع مربوطه می‌توان به سمت بهبود فرآیند پیش رفت. نادیده گرفتن الزام به بهبود و تغییر فرآیندهای کسب و کار، عدم تحقق چرخه مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) را به دنبال دارد.
بهبود مستمر، رویکردی پایدار است که فرآیندها از طریق به کارگیری یک سیستم کنترل بازخوردی حساس و لحظه‌ای، کاراتر و اثربخش‌تر می‌شوند. از طریق سیستم کنترلی می‌توان از بهبودی دائمی اطمینان داشت.

 

درخواست دموی نرم‌افزار BPMS دیدگاه

مطالب مرتبط

پنجره‌ای نو برای ارتباط با چارگون
پنجره‌ای نو برای ارتباط با چارگون

ایجاد بلاگ برای چارگون به معنی ایجاد روش نوین ارتباطی علاوه بر روشهای موجود قبلی است. با ایجاد این بلاگ ... ادامه مطلب »

«دیدگاه»، نرم‌افزار برگزیده دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا
«دیدگاه»، نرم‌افزار برگزیده دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا

مجموعه نرم‌افزاری «دیدگاه»، در دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا به عنوان نرم‌افزار برتر شناخته شد. در این جشنواره که در تاریخ 17 ... ادامه مطلب »

استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه
استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه

با راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری شرکت چارگون در دانشگاه ارومیه، روابط‌عمومیِ این دانشگاه با درج این خبر، ورود این نرم‌افزار ... ادامه مطلب »

سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم
برگزاری سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم

شرکت چارگون با دعوت و همکاری دانشگاه سراسری قم، سمیناری تحت عنوان «مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار ... ادامه مطلب »

استقبال از برگزاری نخستین گردهمایی سالانه چارگون
استقبال از برگزاری نخستین گردهمایی سالانه چارگون

نخستین گردهمایی سالانه شرکت چارگون، با حضور نمایندگان سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی، دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه برگزار شد. این ... ادامه مطلب »

تخصیص کد رهگیری به درخواست‌های پشتیبانی مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه
تخصیص کد رهگیری به درخواست‌های پشتیبانی مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه

شرکت خدمات مشتریان چارگون، برای پاسخگویی سریع و متعهدانه به مشتریان مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه، در لحظه ثبت موارد پشتیبانی، با اختصاص و اعلام کد رهگیری، امکان ... ادامه مطلب »

«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات
«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات

با تاسیس بخش جدیدی تحت عنوان «صدای شما» در سایت رسمی شرکت چارگون، امکان ارسال مستقیم بازخوردها، نظرات، انتقادات و ... ادامه مطلب »

روابط عمومی الکترونیک معلولی از دنیای فناوری اطلاعات
روابط عمومی الکترونیک معلولی از دنیای فناوری اطلاعات

پیدایش و توسعه تکنولوژ‌ی‌های مختلف اطلاعاتی و ارتباطی، باعث ایجاد تحولات عمیق و محسوسی در زندگی افراد از اقشار مختلف ... ادامه مطلب »

حضور شرکت چارگون در هفتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی
حضور شرکت چارگون در هفتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی

مقاله ارسالی توسط روزبه بهرامی، رییس واحد راه‌اندازی منابع انسانی شرکت چارگون، به هفتمین کنفرانس توسعه منابع‌ انسانی، در میان ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.