پرش به محتوای اصلی

هدف از مدلسازی فرایندهای کسب و کار با BPMN چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

BPMN

مهم‌ترین عامل تعریف و طراحی فرآیندهای کسب و کار «مدلسازی» است که با استفاده از زبان و استاندارد BPMN به عنوان توافقی بین ذینفعان و طراحان فرآیند، پیاده‌سازی و اجرا می‌شود.

BPMN مخفف عبارت Business Process Modeling & Notation زبان استاندارد نمادگذاری برای مدلسازی و نمایش فرآیندهای کسب‌وکار است و طرحی گرافیکی، شفاف و کامل از آنچه فرآیندها هستند را  ترسیم می‌کند.
این زبان در واقع توافقی بین ذینفعان و طراحان فرآیند و همچنین ابزارهای مدلساز است تا به جای استفاده از نمادهای مختلف جهت مدلسازی فرآیندهای کسب‌وکار از یک مجموعه نماد واحد برای درک راحت‌ و آسان‌ مدل‌ها استفاده کنند. نسخه 2 زبان استاندارد BPMN جامع‌ترین و کاربردی‌ترین زبان برای مدلسازی است.

BPMN

مدلسازی فرآیند به تصویر کشیدن توالی فعالیت‌های کسب‌وکار و اطلاعات مرتبط با آن‌ها است. از مدلسازی برای نمایش وضعیت فعلی (As-Is) و وضعیت آتی (To-Be) فرآیندهای سازمان استفاده می‌شود. مدلسازی فرآیند از گام‌های چرخه مدیریت فرآیندهای کسب و کار و شروع حرکت بهینه‌‎سازی فرآیندهاست و گام نخست مکانیزاسیون فرآیندها با استفاده از نرم‌‎افزار BPMS است.

 

 اهداف مدلسازی فرآیندهای کسب و کار با BPMN

زبان BPMN شامل مجموعه‌ای از اشکال گرافیکی‌ است که به راحتی برای تمام افرادی که در کسب‌و‌کار سازمان دخیل‌اند قابل فهم است. به طور کلی زبان مدلسازی BPMN، زبانی واحد میان همه سطوح دخیل در مدیریت فرآیند کسب و کار و متخصصان را به وجود می‌‎آورد. این زبان مشترک، روند مدیریت فرآیند را در سازمان، تسهیل می‎‌کند.
تصور کنید اگر این ابزار برای درک مشترک وجود نداشته باشد اختلاف آن فرایند که انتظار می‎‌رود با آن فرآیندی که در نهایت در سازمان جاری می‌‎شود بسیار قابل توجه خواهد بود.

مستند‌سازی اولین گام ایجاد سازمان فرآیند‌محور

مستند‎سازی فرآیندهای سازمانی، سطح اول بلوغ فرآیندی یک سازمان و گام نخست در ایجاد سازمانی فرآیندمحور است. مدلسازی فرآیندهای کسب و کار هم بخش جدایی‌ناپذیر مستندسازی فرآیند در سازمان است. از طریق مدلسازی فرآیندها سازمان به آگاهی از فرآیندهای خود می‌رسد و مشخص می‌کند که چه فرآیندهایی در سازمان در حال اجرا هستند. کسب این آگاهی برای حرکت در جهت سطوح بالاتر بلوغ سازمانی ضروری است.

مدلسازی کسب‌وکار ضمن مستندسازی عملیات جاری سازمان، دید بهتر و کامل‌تری نسبت به فرآیندهای سازمان ارائه می‌کند. مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار مستلزم توصیف دقیق فرآیندهاست و مدلسازی این توصیف را در اختیار سازمان قرار می‌دهد.
مدلسازی فرآیند باعث ایجاد شفافیت و رفع ابهام در عملکرد سازمان می‌شود. با توجه به قابلیت مدلسازی از سطح کلاس سازمان تا سطح عملیاتی که قابلیت مکانیزاسیون دارند، سازمان‌ها می‌توانند شفافیت مورد نیاز در فرآیندها را سطوح مختلف به دست آورند.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

شناسایی و اصلاح فرآیندهای ناکارآمد

هنگامی که فرآیندهای یک سازمان مدلسازی شوند و مسئولیت هر قسمت از فرآیند مشخص شود، با بررسی عملکرد فرآیندها از طریق مدلسازی و مستندات می‌توان گلوگاه‌های یک فرآیند را مشخص و فرآیندهای ناکارآمد را اصلاح کرد.
تحلیل چگونگی انجام کار در سازمان که می‌تواند به حذف یا بهبود برخی فرآیندها، شناسایی فرآیندهای زمان‌بر، بهبود مسیر جریان داده و یا شکستن برخی فرآیندها به فرآیندهای کوچک‌تر، منجر شود. از طریق مدلسازی فرآیندهای کسب و کار با استفاده از ابزارها و امکانات نرم‎افزار BPMS تحلیل و شناسایی گلوگاه‌‎های فرآیند، تسهیل خواهد شد.
مدلسازی فرآیندهای کسب و کار با استفاه از زبان BPMN به کارکنان سازمان این امکان را می‎‌دهد تا در زمان اجرای فرآیندها از مسیر اجرای فرآیند، قوانین و محدوده‌‎های زمان و توافق‌نامه سطح خدمات (SLA) در فعالیت و فرآیند آگاه شوند. این آگاهی به آنها کمک می‌کند تا وظایف محوله در هر فرآیند را با بهره‌‎وری مطلوب‎‌تری انجام دهند.

BPMN

 

قابلیت مدلسازی تعاملات سازمانی با جهان بیرون به کمک BPMN

با استفاده از مدلسازی فرآیندهای کسب و کار به زبان BPMN می‌توان تعاملات فرآیندهای سازمان با جهان بیرون را مدل کرد. جهان بیرون می‌تواند کاربر، ماشین، سازمان و یا یک سیستم نرم‌افزاری خارج از سامان باشد. این زبان مدلسازی قابلیت نمایش ارتباطات بین فرآیندی و بین سازمانی را نیز داراست.

BPMN
زبان مدلسازی فرآیندهای کسب و کار BPMN با وجود جامع بودن، بسیار ساده است و ذینفعان مختلف فرآیند در سازمان‎‌ها می‌‎توانند با توجه به سطح نیازهایشان جزئیات این زبان را در 4 تا 16 ساعت یاد بگیرند.

 

درخواست دموی نرم‌افزار BPMS دیدگاه

مطالب مرتبط

استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه
استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه

با راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری شرکت چارگون در دانشگاه ارومیه، روابط‌عمومیِ این دانشگاه با درج این خبر، ورود این نرم‌افزار ... ادامه مطلب »

سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم
برگزاری سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم

شرکت چارگون با دعوت و همکاری دانشگاه سراسری قم، سمیناری تحت عنوان «مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار ... ادامه مطلب »

«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات
«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات

با تاسیس بخش جدیدی تحت عنوان «صدای شما» در سایت رسمی شرکت چارگون، امکان ارسال مستقیم بازخوردها، نظرات، انتقادات و ... ادامه مطلب »

روابط عمومی الکترونیک معلولی از دنیای فناوری اطلاعات
روابط عمومی الکترونیک معلولی از دنیای فناوری اطلاعات

پیدایش و توسعه تکنولوژ‌ی‌های مختلف اطلاعاتی و ارتباطی، باعث ایجاد تحولات عمیق و محسوسی در زندگی افراد از اقشار مختلف ... ادامه مطلب »

حضور شرکت چارگون در هفتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی
حضور شرکت چارگون در هفتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی

مقاله ارسالی توسط روزبه بهرامی، رییس واحد راه‌اندازی منابع انسانی شرکت چارگون، به هفتمین کنفرانس توسعه منابع‌ انسانی، در میان ... ادامه مطلب »

حضور شرکت چارگون در همایش روز جهانی کاربردپذیری 90
حضور شرکت چارگون در همایش روز جهانی کاربردپذیری 90

همایش روز جهانی کاربردپذیری روز پنج‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۰ با حمایت و حضور شرکت چارگون، در دانشگاه علم و فرهنگ ... ادامه مطلب »

برگزاری هفتمین سمینار توسعه منابع انسانی با حضور شرکت چارگون
برگزاری هفتمین سمینار توسعه منابع انسانی با حضور شرکت چارگون

هفتمین سمینار منابع انسانی کشور، توسط مؤسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی و با همکاری انجمن مدیریت منابع انسانی و ... ادامه مطلب »

حضور تیم UX شرکت چارگون در کنفرانس ICIMT 2011
حضور تیم UX شرکت چارگون در کنفرانس ICIMT 2011

مقاله‌ای که از سوی تیم UX شرکت چارگون در کنفرانس ICIMT 2011 شرکت داده شده است، از میان ده‌ها اثر ... ادامه مطلب »

چه‌کسی مسئول ایجاد تغییرات در سازمان می‌باشد؟
چه‌کسی مسئول ایجاد تغییرات در سازمان می‌باشد؟

[caption id="attachment_228" align="alignright" width="240"] تغییرات پیش‌رو[/caption] سازمان‌ها و شركت‌ها برای اينكه بتوانند در بازار رقابتی و نابسامان فعلی به حيات ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.