پرش به محتوای اصلی

معماری جدید زاگرس و نسل جدید نرم‌افزارهای دیدگاه

مکاتبات ۵ دیدگاه

معماری جدید زاگرس و نسل جدید نرم‌افزارهای دیدگاه داستان مهاجرت یک مجموعه بزرگ نرم‌افزاری به فناوری روز دنیاست. مجموعه‌ نرم‌افزاری دیدگاه محصول شرکت چارگون نزدیک به ۲۴ سال در بازار نرم‌افزارهای سازمانی ایران، حضور دارد. این مجموعه نرم‌افزاری در حوزه‌هایی از جمله اتوماسیون اداری، مدیریت منابع انسانی، مالی، لجستیک و مدیریت فرایندها به بیش از ۱۹۰۰ مشتری در سراسر کشور ارائه شده و در حال اجراست.

شرکت چارگون در طول فعالیت خود در بازه‌های زمانی مختلف نسبت به بازمهندسی و بهینه‌سازی زیرساخت نرم‌افزارهای خود اقدام کرده است. در همین راستا چارگون از سال‌ها قبل با معرفی نسل جدید نرم‌افزارهای دیدگاه با عنوان دیدگاه۵، امکاناتی مانند Cross Browser و Cross Platform را ارائه نمود. از آن زمان مشتریان دیدگاه محدودیت استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر و سیستم‌عامل ویندوز را پشت سر گذاشته‌اند.

در ادامه توسعه دیدگاه۵، تغییرات بیشتری در بستر نرم‌افزارهای چارگون پیاده‌سازی شد. دامنه تغییرات زیرساختی در بستر نرم‌افزارهای دیدگاه در سال ۱۳۹۶ به اوج خود رسید. از آن زمان مهاجرت و تغییر نسل از دیدگاه۴ به دیدگاه۵ به عنوان پروژه «معماری زاگرس» نامگذاری شد. این نام‌گذاری با هماهنگی بهتر تیم‌های داخلی و نمایندگان سازمان‌های مشتری، فرآیند مهاجرت به نسل۵ را تسهیل کرد.

 

درصد فراوانی کاربران دیدگاه در راهکارهای مختلف
درصد فراوانی کاربران دیدگاه در راهکارهای مختلف

وضعیت پیشرفت پروژه زاگرس و تغییر نسل سیستم‌های دیدگاه

بازمهندسی و بروزکردن زیرساخت‌های فنی مجموعه دیدگاه در قالب معرفی پروژه زاگرس با اهتمام ویژه‌ای در چارگون پیگیری شده است.  امروزه تغییر نسل دیدگاه به تجربه فراگیر بخش بزرگی از مشتریان و کاربران تبدیل شده است.

– نسل جدید نرم‌افزارهای دیدگاه در راهکار اتوماسیون اداری

از زمان آغاز ارائه نسل جدید دیدگاه تاکنون، تیم‌های فنی چارگون با اولویت‌ نرم‌افزارهای پرکاربرد، فرآیند انتقال به دیدگاه۵ را عملیاتی کرده‌اند. نرم‌افزارهای حوزه اتوماسیون اداری شامل نرم افزار مکاتبات اداری، نرم افزار جلسات، نرم افزار کارها، نرم افزار اسناد و پیشخوان ارباب رجوع است. این حوزه که بیشترین جامعه مشتریان چارگون را شامل می‌شوند به طور کامل در زیرساخت دیدگاه ۵ پیاده‌سازی شده‌ است.

نکته جالب توجه در اینجا استقبال مشتریان اتوماسیون اداری از نسل جدید دیدگاه است. هم‌اکنون ۸۸ درصد از کاربران دیدگاه در حوزه مکاتبات اداری و اتوماسیون به نسل۵ مهاجرت کرده‌اند. این کاربران فعالیت‌های روزانه خود را براحتی در هر پلتفرم یا مرورگر دلخواه انجام می‌دهند.

– نسل جدید نرم‌افزارهای دیدگاه در راهکارهای منابع انسانی، لجستیک، مالی و مدیریت فرایند

برخی دیگر از نرم‌افزارهای پرکاربرد دیدگاه از راهکارهای مدیریت فرآیندها (BPMS)، منابع انسانی و لجستیک و حسابداری مالی هم به جهت تطبیق با نیازهای روز بازار براساس دیدگاه۵ بازطراحی شده‌اند. برخی دیگر از آنها نیز بر روی زیرساخت جدید ارائه شده‌اند یا مهاجرت آنها به پلتفرم جدید تکمیل شده است.

بخش‌های مهم دیگر مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه که با مهاجرت به نسل۵ از مزایای فنی زیرساخت جدید زاگرس استفاده می‌کنند شامل موارد زیر است:

  • «مرکز مدیریت دیدگاه» به عنوان داشبورد اصلی کاربرانی که در سطوح ادمین با سیستم‌های دیدگاه کار می‌کنند.
  • «پیشخوان کارکنان» به عنوان رابط کاربری اصلی که پرسنل سازمان‌های مشتری را به سیستم‌های دیدگاه متصل می‌کند.
  • «سامانه پیشخوان ارباب رجوع» به عنوان درگاه ارتباطی سازمان‌ها با ارباب رجوع و مخاطبان بیرون سازمان

اولویت‌بندی تغییر نسل در بین نرم‌افزارهای دیدگاه

فرآیند پیاده‌سازی و انتقال نرم‌افزارهای باقی‌ مانده دیگر هم در حال انجام است. چارگون آمادگی دارد در تعامل نزدیک با مشتریان به جهت تغییر نسل، برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

از آنجاییکه معماری زاگرس در لایه‌های بالای پایگاه داده پیاده‌سازی شده، عدم نیاز به کانورت دیتا، فرآیند انتقال را برای مشتریان تسهیل می‌کند. این قابلیت مهم به مدیران فناوری اطلاعات اطمینان می‌دهد که برای تغییر نسل می‌توانند فرآیندی امن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کنند.

مزایای پروژه زاگرس و مهاجرت به نسل۵ دیدگاه

اجرای پروژه زاگرس و مهاجرت به نسل۵ دیدگاه در راستای نیاز به تغییر معماری و هم‌گام شدن با فناوری‌های منعطف‌تر و بروزتر در چارگون انجام شده است. اجرای این پروژه در افزایش کارایی و کیفیت و سهولت کاربری این سیستم‌ها اثرات محسوسی داشته است.

مهاجرت به زاگرس برای دستیابی به سرعت بیشتر توسعه‌ محصول و نیز مقیاس‌پذیری بالاتر برای خدمت به سازمان‌هایی با ابعاد بزرگتر، عملیاتی شده است. مزیت دیگر این تغییر، مهیا شدن امکاناتی برای رفع خطای سریع‌تر و متمرکزتر بوده است. این دستاورد در نهایت تولید محصول پایدارتر با لایه‌های تفکیک‌شده و وظایف مشخص و امنیت بیشتر را ایجاد می‌کند.

زیرساخت زاگرس بواسطه تغییر در نوع تفکر در معماری خود، تفاوت‌های بنیادی با نسل‌ ۴ دیدگاه دارد. توسعه نرم‌افزارهای دیدگاه در زاگرس بدلیل استفاده از یک فریم‌ورک رابط کاربری مدرن تجربه‌ای متفاوت را برای کاربران به ارمغان آورده و مزایای قابل توجهی برای مشتریان ایجاد می‌کند.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

وجه تسمیه زاگرس به عنوان پروژه تغییر زیرساخت دیدگاه

انتخاب «زاگرس» برای پروژه انتقال به نسل ۵ دیدگاه برمبنای این نگرش در چارگون انجام شده که حرکت بزرگ تغییر معماری دیدگاه با یک نام اصیل و بومی انجام شود. این واژه‌، ادبیات مشترک بین همه‌ همکاران و مشتریان‌ چارگون قرار گرفت.

«زاگرس» انتخاب شد؛ زیرا چین‌های فراوان و از هم گسسته با ارتفاع‌های متفاوت آن با ریشه‌‌ای مشترک در بستر یک رشته کوه می‌تواند استعاره‌ای از معماری جدید دیدگاه باشد.

این توصیف از شکل پراکندگی کوه‌های این رشته کوه، یادآور تفکیک و گسستگی نرم‌افزارها و لایه‌های آن‌ها در معماری جدید است. همچنین قدم برداشتن در مسیر بروزرسانی و نصب مجزای نرم‌افزارهای دیدگاه نیز با ماهیت رشته کوه‌های زاگرس همخوانی دارد.

ابعاد فنی معماری جدید زاگرس

معماری جدید زاگرس مدلی مشابه معماری مشهور پیازی (onion architecture) است که قسمت‌های مختلف نرم‌افزار حول یک هسته‌ متمرکز قرار می‌گیرند. در معماری زاگرس اجزای مختلف تنها هسته‌ مرکزی را می‌بینند و از آن شناخت دارند و از وجود قسمت‌های دیگر سیستم آگاه نیستند.

این عدم آگاهی باعث می‌شود تا رشد و بلوغ آن جزء از سیستم به اجزای دیگر وابسته نباشد. بدین شکل هر جزء می‌تواند مستقلا توسعه یابد و از تکنولوژی دلخواه استفاده کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت در معماری جدید، نرم‌افزار سریع‌تر و کم‌باگ‌تر باشد. در نتیجه تغییرات مورد نیاز مشتری با سرعت بیشتری در آن پیاده‌سازی می‌شود.

پایان مرورگر اینترنت اکسپلورر (ie) یادواره‌ای بر رونق سیستم‌های تحت وب

شرکت مایکروسافت از مدتی پیش اعلام کرده بود که پشتیبانی از مرورگر اینترنت اکسپلورر را متوقف خواهد کرد و این مرورگر در نسخه‌های جدید ویندوز ۱۱ و ۱۰ قابل استفاده نخواهد بود. هرچند به گفته رسانه‌های فناوری، کاربران ie می‌توانند تا سال ۲۰۲۹ از افزونه ie در مرورگر Microsoft Edge استفاده کنند.

پایان توسعه و خدمات مرورگر اینترنت اکسپلورر می‌تواند یادواره‌ای باشد بر دوره‌ای که می‌توان از آن به آغاز رونق سیستم‌های تحت وب یاد کرد. ۲۷ سال پیش زمانی که مایکروسافت مرورگر اینترنت اکسپلورر را بر روی ویندوز ۹۵ ارائه کرد دوران جدیدی در توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری آغاز شد.

تا قبل از آن اکثر نرم‌افزارها به صورت اپلیکیشن‌های تحت ویندوز و به صورت آفلاین و تحت شبکه‌های محلی و داخلی طراحی و ارائه می‌شدند. ارائه ie و توسعه شبکه جهانی اینترنت، برای کسب‌وکارهای متعددی در حوزه نرم‌افزار بستری فراهم کرد تا محصولات خود را تحت وب ارائه ‌کنند. از آن زمان طیف وسیعی از خدمات آنلاین و نرم‌افزارهای تحت وب در صنایع مختلف رونق گرفتند. این سیستم‌ها محدودیت حضور فیزیکی در محل کار را برای میلیون‌ها کاربر سازمانی رفع کردند.

چارگون پیشتاز ارائه نرم‌افزارهای سازمانی تحت وب

بر پایه همین تحول زیرساختی در حوزه فناوری ۲۴ سال پیش شرکت چارگون به عنوان پیشتاز ارائه نرم افزارهای تحت وب در ایران شروع به فعالیت کرد. محصولات چارگون که با نام تجاری دیدگاه ارائه می‌شوند. چارگون در ابتدا به دلیل ارائه نرم‌افزارهای تحت ویندوز توسط دیگر بازیگران بازار، برای اقناع مشتریان در مهاجرت به سیستم‌های تحت وب با مشکلاتی مواجه بود.

اما مزیت‌ فناوری‌های روز و امکانات قابل توجه‌ آنها زمینه ساز موفقیت مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه شد. به مرور سهم بازار محصولات دیدگاه گسترش یافت. همراهی با فناوری روز به عنوان یک ارزش سازمانی در چارگون زمینه‌ساز توسعه دیدگاه به سمت استفاده از پلتفرم‌ها و مرورگرهای متنوع شد. کاربران این سیستم‌ها از سال ۹۰ به مرورگر اینترنت اکسپلورر وابسته نبودند. چارگون نسل جدید دیدگاه۵ را با امکان کاربری بر روی سیستم‌عامل‌های متنوع و مرورگرهای مختلف فراهم کرد.

تفکیک مشتریان دیدگاه در بستر وب و موبایل
تفکیک مشتریان دیدگاه در بستر وب و موبایل

اپلیکیشن‌های موبایل گام بعدی توسعه نرم‌افزارهای دیدگاه

همزمان با توسعه مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه در معماری زاگرس، توسعه دیدگاه در بستر همراه هم آغاز شد. به این ترتیب چارگون در توسعه نرم‌افزارهای سازمانی بر روی ابزارهای پورتابل مانند موبایل و تبلت هم در بازار ایران پیشتاز شد.

همزمان با انقلاب گوشی‌های هوشمند و توسعه اینترنت همراه در ایران، اپ‌های موبایلی دیدگاه با عنوان تجاری «دیدگاه همراه» توسعه یافتند. چارگون با توسعه دیدگاه همراه نرم‌افزارهای مختلفی از جمله مکاتبات اداری، جلسات، کارها، مدیریت انبار و اموال و پیشخوان کارکنان (با قابلیت ارتباط با نرم‌افزار حضور و غیاب و حقوق و دستمزد) را بر روی موبایل ارائه کرد.

این تحولات در توسعه محصولات موبایلی چارگون مورد استقبال مشتریان قرار گرفت. در نتیجه جامعه وسیع‌تری از کاربران دیدگاه به سمت انجام فعالیت‌های سازمانی بر رو اپ‌های موبایلی ترغیب شده‌اند. هم اکنون ۶۳ درصد از مشتریان چارگون در حوزه‌های مختلف از دیدگاه همراه استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
عوامل موثر بر موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)

چه عواملی موجب می‌شوند موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در روالی که برای پیاده‌سازی فرآیندهای مکانیزه انجام می‌شود، ... ادامه مطلب »

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
اثرگذاری مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در خلق ارزش برای مشتریان

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) به ساماندهی و هماهنگی فعالیت‌های بین واحدهای مختلف می‌پردازد و اقداماتی را برای بهبود ... ادامه مطلب »

BPMN
هدف از مدلسازی فرایندهای کسب و کار با BPMN چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

مهم‌ترین عامل تعریف و طراحی فرآیندهای کسب و کار «مدلسازی» است که با استفاده از زبان و استاندارد BPMN به ... ادامه مطلب »

تجربه استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN
تجربه استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN

استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN امکان ارتباط اطلاعاتی بین دو فرآیند مرتبط به هم را فراهم می‌کند. فرآیند نمونه ... ادامه مطلب »

BPMN چیست و تیم مدلسازی فرآیندهای کسب و کار چه نقش‌هایی دارد؟

BPMN مخفف عبارت Business Process Model & Notation است و به معنی مجموعه‌ای از علائم و اشکال گرافیکی برای مدل‌سازی ... ادامه مطلب »

Receive Task در BPMN
آموزش مفاهیم Send Task و Receive Task در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Send Task و Receive Task در BPMN می‌پردازیم. در صورت نیاز به ... ادامه مطلب »

آموزش Embedded Subprocess و Call Activity در BPMN
آموزش Embedded Subprocess و Call Activity در BPMN

در این مطلب به آموزش BPMN به مرور Subprocess می‌پردازیم. Subprocess یا زیرفرآیند، فعالیت‌هایی هستند که با شکستن آن‌ها به ... ادامه مطلب »

Parallel Gateway
آموزش Gateway و Parallel Gateway در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Parallel Gateway می‌پردازیم. [caption id="attachment_27583" align="aligncenter" width="700"] Parallel Gateway[/caption] Gateway از ... ادامه مطلب »

آموزش Exclusive Gateway در BPMN
آموزش Exclusive Gateway در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Exclusive Gateway می‌پردازیم. در مطلب قبل به معرفی کلی درگاه‌ها پرداختیم ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.