پرش به محتوای اصلی

نشانگر Loop در مدلسازی BPMN

آموزش Loop در مدلسازی BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور نشانگر (Loop (Marker می‌پردازیم. نشانگر‌ها می‌توانند با انواع مختلف فعالیت ترکیب شوند (آموزش مفاهیم User Task و Manual Task را از اینجا ببینید) و می‌توان با علامت‌گذاری وظایف، از آن‌ها به شکل‌های مختلفی استفاده کرد. در این مطلب به بررسی Loop و انواع آن می‌پردازیم.

آموزش Loop در مدلسازی BPMN
آموزش Loop در مدلسازی BPMN

یکی از Markerهایی که می‌تواند نحوه رفتار یک فعالیت را تغییر دهد نشانگر Loop است. فعالیت‌هایی که با Loop یا حلقه نشان‌گذاری شده‌اند تا زمان تحقق یک شرط تکرار می‌شوند. نماد حلقه روی Task و Subprocess قرار می‌گیرد.

 

آموزش نشانگر loop در مدلسازی فرآیند BPMN
آموزش نشانگر loop در مدلسازی فرآیند BPMN

 

 

برای درک بهتر، به عنوان یک مثال عملکرد نشانگر Loop را در مدل ساده شده‌ای از فرآیند بررسی شکایت از یک واحد صنفی بررسی می‌کنیم.

فرآیند به این صورت است که پس از دریافت و ثبت شکایت از یک واحد صنفی، بازرس برای بررسی شکایت صورت گرفته در محل واحد صنفی حضور خواهد یافت. در صورتی که امکان بازرسی واحد صنفی وجود نداشته باشد، بازرس مجدد برای حضور در محل اقدام می‌کند و این عمل آنقدر تکرار می‌شود تا شرایط بازرسی مهیا شود. بازرس پس از بازرسی، نتایج بررسی‌های خود را ثبت کرده و فرآیند به اتمام برسد.

این فرآیند را می‌توان بدون استفاده از نشانگر Loop به صورت زیر ترسیم کرد.

 

طراحی فرآیند بدون استفاده از نشانگر Loop
طراحی فرآیند بدون استفاده از نشانگر Loop

 

این فرآیند را می‌توان با استفاده از نشانگر Loop نیز طراحی کرد که مدل آن به صورت زیر خواهد بود.

 

طراحی فرآیند با استفاده از نشانگر loop
طراحی فرآیند با استفاده از نشانگر loop

 

از نماد حلقه (Loop) می‌توان در ترکیب با زیرفرآیند (Subprocess) نیز استفاده نمود. فرآیند ساده شده جذب نیرو را در نظر بگیرید. هر واحد سازمانی درخواست جذب نیرو را ثبت می‌کند. واحد منابع انسانی نسبت به بررسی رزومه و انجام مصاحبه کاری اقدام می‌کند، تا زمانی که فرد دارای شرایط را انتخاب کند. پس از آن با نیروی جذب شده قرارداد ثبت می‌کند و فرآیند به اتمام می‌رسد.

 

استفاده از نشانگر loop بر روی Sub Process
استفاده از نشانگر loop بر روی Sub Process

 

انواع Loop در BPMN

Standard Loop: در BPMN امکان اجرای مکرر فعالیت‌ها به تعداد مشخصی وجود دارد. این رفتار با عنوان Standard Loop نام‌گذاری می‌شود.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

 

تنظیمات Standard Loop
تنظیمات Standard Loop

 

Conditional Loop: در این حالت، شرطی غیر تعدادی برای کنترل اجرای فعالیت توسط BPMS بررسی می‌شود. این شرط با یک زبان اسکریپتی در  BPMS تعریف می‌شود. در صورت استفاده از این نوع حلقه باید ویژگی‌های ذیل را نیز معلوم کنید.

  • Loop Maximum: حداکثر تعداد تکرار حلقه را در صورتی که شرط محقق نشود را مشخص می‌کند. در صورتی که این خصوصیت مقداردهی شده باشد،‌ به محض رسیدن تعداد تکرار به Loop Maximum، اجرای فعالیت خاتمه می‌یابد.
  • زمان بررسی شرط: این ویژگی دو مقدار می‌تواند بپذیرد.
    • بررسی شرط پیش از انجام فعالیت (Test Before) باعث می‌شود که شرط در ابتدای حلقه بررسی شود و در صورتی که شرط محقق نشده باشد فعالیت اجرا می‌شود. استفاده از این ویژگی، در صورتی که شرط در همان اولین بررسی محقق شود باعث می‌گردد که فعالیت اجرا نشود.
    • بررسی شرط پس از انجام فعالیت (Test After) باعث می‌شود که شرط پس از اجرا فعالیت یعنی در انتهای حلقه بررسی شود. در این صورت فعالیت حتماً یک بار اجرا می‌شود.

 

تنظیمات Conditional Loop
تنظیمات Conditional Loop

 

درخواست دموی نرم‌افزار BPMS دیدگاه

فرم درخواست دموی نرم‌افزارهای دیدگاه

مطالب مرتبط با معرفی نمادهای BPMN:

آموزش مفاهیم Send Task و Receive Task در BPMN

آموزش Script Task و Service Task در BPMN

آموزش مفاهیم User Task و Manual Task در BPMN

آموزش مفاهیم Pool و Lane در زبان مدلسازی BPMN

 

BPMN چیست؟

 

 

 

 

 

 

 

BPMN چیست؟

مدلسازی فرآیند کسب و کار (BPMN) یک زبان مدلسازی بصری برای برنامه‌های تجزیه و تحلیل کسب و کار و مشخص کردن گردش کار فرایندهای سازمانی است. BPMN یک نماد استاندارد برای نمودارهای گرافیکی به شمار می‌رود. از این نماد برای تعریف گردش کار فرآیند کسب و کار استفاده می‌شود.

Loop چیست؟

حلقه (Loop) یک برنامه یا اسکریپت نرم افزاری است که دستورالعمل‌های مشابهی را تکرار می‌کند یا همان اطلاعات را بارها و بارها پردازش می‌کند تا زمانی که دستور توقف را دریافت کند. اگر به درستی مدیریت نشود، یک حلقه می‌تواند موجب کند شدن کامپیوتر شود زیرا با تکرار همان مراحل در یک حلقه بی‌پایان غرق می‌شود.

Loop در BPMN چند نوع است؟

Loop در BPMN سه نوع است: Standard Loop ،Conditional Loop ،Loop Maximum.

 

مطالب مرتبط

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
عوامل موثر بر موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)

چه عواملی موجب می‌شوند موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در روالی که برای پیاده‌سازی فرآیندهای مکانیزه انجام می‌شود، ... ادامه مطلب »

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
اثرگذاری مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در خلق ارزش برای مشتریان

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) به ساماندهی و هماهنگی فعالیت‌های بین واحدهای مختلف می‌پردازد و اقداماتی را برای بهبود ... ادامه مطلب »

BPMN
هدف از مدلسازی فرایندهای کسب و کار با BPMN چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

مهم‌ترین عامل تعریف و طراحی فرآیندهای کسب و کار «مدلسازی» است که با استفاده از زبان و استاندارد BPMN به ... ادامه مطلب »

تجربه استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN
تجربه استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN

استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN امکان ارتباط اطلاعاتی بین دو فرآیند مرتبط به هم را فراهم می‌کند. فرآیند نمونه ... ادامه مطلب »

BPMN چیست و تیم مدلسازی فرآیندهای کسب و کار چه نقش‌هایی دارد؟

BPMN مخفف عبارت Business Process Model & Notation است و به معنی مجموعه‌ای از علائم و اشکال گرافیکی برای مدل‌سازی ... ادامه مطلب »

Receive Task در BPMN
آموزش مفاهیم Send Task و Receive Task در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Send Task و Receive Task در BPMN می‌پردازیم. در صورت نیاز به ... ادامه مطلب »

آموزش Embedded Subprocess و Call Activity در BPMN
آموزش Embedded Subprocess و Call Activity در BPMN

در این مطلب به آموزش BPMN به مرور Subprocess می‌پردازیم. Subprocess یا زیرفرآیند، فعالیت‌هایی هستند که با شکستن آن‌ها به ... ادامه مطلب »

Parallel Gateway
آموزش Gateway و Parallel Gateway در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Parallel Gateway می‌پردازیم. [caption id="attachment_27583" align="aligncenter" width="700"] Parallel Gateway[/caption] Gateway از ... ادامه مطلب »

آموزش Exclusive Gateway در BPMN
آموزش Exclusive Gateway در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Exclusive Gateway می‌پردازیم. در مطلب قبل به معرفی کلی درگاه‌ها پرداختیم ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.