هایپراتوماسیون مفهومی است که توسط گارتنر معرفی شده است. با این حال، ایده پشت آن مدتی است که در عمل توسط شرکت‌هایی که در مسابقه تحول دیجیتال پیشرو هستند، وجود داشته است. استفاده از هایپر اتوماسیون در سازمان مقدار زیادی از حجم کاری مدیران را کاهش می‌دهد که هوشمندی رشد سازمانی را به همراه دارد.

هایپر اتوماسیون چیست؟

هایپراتوماسیون چیزی بیش از ترکیبی از فناوری‌های مختلف برای انجام اتوماسیون سرتاسر فرآیندهای یک سازمان تحت یک سیستم یکپارچه و هوشمند نیست بلکه استفاده از فناوری‌هایی مانند اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)، مدیریت هوشمند فرآیند کسب وکار (IBPM)، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی (AI) برای ساده کردن و هماهنگ کردن هر چه بیشتر وظایف، فعالیت‌ها و فرآیندها است.

هایپر اتوماسیون به دنبال افزایش توانایی‌های کارکنان برای کاهش هزینه‌ها و خطاها است. درواقع به دنبال ایجاد تحول دیجیتال برای افزایش چابکی سازمانی و حذف کارهای تکراری است. با یادگیری ماشینی، هایپراتوماسیون سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا از فرآیندها یاد بگیرند. برای مثال تعیین می‌کند که کدام مسیر کارآمدترین است و کدام مراحل را می‌توان حذف کرد و کدام نرم افزار اتوماسیون اداری برایتان مناسب‌تر است.

افزایش توانایی کارکنان

هایپر اتوماسیون فراتر از استفاده ساده از RPA برای بازتولید وظایف انسانی است که شکاف‌های باقی مانده توسط RPA را برطرف می‌کند و به سازمان‌ها اجازه می‌دهد حتی فرآیندهای پیچیده را که قبلاً به نیروی انسانی نیاز داشتند، خودکار کنند. این رویکرد جدید دامنه اتوماسیون را از وظایف فردی به کارهای دانشی تغییر داده است که نتایج کسب و کار بهتری را به همراه دارد.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

هایپراتوماسیون از چه فناوری‌هایی استفاده می‌کند؟

اگرچه ابراتوماسیون از طیف مکملی از فناوری‌ها استفاده می‌کند، دو جزء کلیدی دارد: RPA برای اتصال سیستم‌های قدیمی و IBPM برای مدیریت فرآیندهای طولانی‌مدت.

اجزای هایپر اتوماسیون

RPA استفاده از نرم‌افزار رایانه‌ای برای بازتولید وظایف، فعالیت‌ها یا فرآیندهایی است که تکراری و مبتنی بر قوانین هستند، مانند ورود داده‌ها، تطبیق پرداخت‌ها و به اشتراک‌گذاری داده‌ها. همچنین برای دریافت دو یا چند پلتفرم نرم‌افزاری برای گفتگو یا تبادل اطلاعات استفاده می‌شود. استفاده از آن محدود به وظایف منفرد یا فرآیندهای کوتاهی است که ایجاد یا تعریف شده‌اند، معمولاً در مواردی که نیازی به دخالت انسان نیست.

IBPM مدیریت فرآیند کسب‌وکار (BPM) و فناوری‌های تکمیلی مانند هوش مصنوعی را ترکیب می‌کند تا به کسب‌وکارها کمک کند تا فرآیندها را به‌ صورت پویا از ابتدا تا انتها خودکار کنند، مانند فرآیندی که داده‌ها باید جمع‌آوری، اشتراک‌گذاری و ذخیره شوند و مراحل زیر به‌طور خودکار راه‌اندازی می‌شوند. IBPM امکان اتوماسیون گردش کار را به جای تکالیف فراهم می‌کند.

فناوری‌های تکمیلی هایپراتوماسیون

  • یادگیری ماشینی کاربرد هوش مصنوعی است که به نرم افزار اجازه می‌دهد بدون نیاز به برنامه‌نویسی به‌طور مستقل یاد بگیرد و بهبود یابد. هدف آن استقلال سیستم برای دسترسی به داده است و به‌طور خودکار از مشاهده نحوه حرکت داده‌ها یاد می‌گیرد. برای مثال، یادگیری ماشینی می‌تواند به نرم‌افزار اجازه دهد تا فعالیت‌هایی را که در آن ارزش ایجاد می‌شود و آن‌هایی که در آن ارزش ایجاد نمی‌شود، شناسایی کند.
  • هوش مصنوعی توانایی کامپیوتر یا نرم‌افزار برای بازتولید فعالیتی است که معمولاً توسط انسان انجام می‌شود زیرا به هوش یا تشخیص انسان نیاز دارد، مانند یادگیری، برنامه‌ریزی، تشخیص گفتار و حل مشکلات. به نظر می‌رسد هوش مصنوعی ظرفیت این سیستم‌ها را برای کار و تفکر مانند انسان کامل کند.

مزایای هایپر اتوماسیون

هایپر اتوماسیون ارتباط بین برنامه‌ها و عملیات تجاری مختلف با داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار را تسهیل می‌کند. تجزیه و تحلیل داده‌ها و کشف فرآیند و همچنین فرصت‌های جدید سیستم اتوماسیون اداری را ساده می‌کند. همچنین سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده و تجزیه و تحلیل شده توسط سیستم‌های اتوماسیون تصمیمات آگاهانه بگیرند و نشان می‌دهد که کدام تصمیم باید گرفته شود. این مکمل هوش انسانی برای تصمیم‌گیری‌های تجاری بهتر است. مزایای هایپر اتوماسیون که منجر به هوشمندی رشد سازمانی می‌شود:

هوشمندی رشد سازمانی
  • حذف کمبودها و شکاف‌ها

    کسب‌وکارها دیگر با محدودیت‌های یک فناوری محدود نمی‌شوند. آن‌ها اکنون می‌توانند خطوط کامل فرآیندهای کسب‌وکار و سایر مواردی را که دامنه سازمانی کاملی دارند دیجیتالی و خودکار کنند. به‌عنوان مثال، به‌جای ساده‌سازی تطبیق پرداخت، کسب‌وکار می‌تواند کل فرآیند را خودکار کند (از لحظه‌ای که مشتری درخواست قیمت‌گذاری می‌کند تا لحظه برآورده شدن آن) و داده‌ها را برای درک ناکارآمدی‌ها بازیابی کند.

  • ادغام

    هایپراتوماسیون به اشتراک‌گذاری داده‌ها را در چندین برنامه که خطوط و مناطق تجاری استفاده می‌کنند، ساده می‌کند. دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر به داده‌ها را تسهیل می‌کند. به عنوان مثال، اگر سازمان از یک برنامه منابع انسانی برای مدیریت پرداخت حقوق استفاده می‌کند، اکنون می‌تواند آن را به برنامه‌های دیگری متصل کند که به مدیریت فرآیندهای دیگر مانند استخدام کارمندان و ورود به سیستم کمک می‌کنند. منابع انسانی می‌تواند تصویر بهتر و سریع‌تری از کار کل بخش داشته باشد.

  • زمان واقعی

    هایپر اتوماسیون به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا در زمان واقعی آنچه را که اتفاق می‌افتد درک کنند. مدیران می‌توانند اطلاعات فوری در مورد تعداد درخواست‌های باز، درخواست‌هایی که تخصیص داده نشده‌اند، وضعیت، افرادی که روی یک پروژه کار می‌کنند، مواردی که گم شده و چه کسی اشتباه کرده است، داشته باشند. حل مشکلات آسان‌تر است و مدیران می‌توانند تصمیمات سریع‌تری بگیرند. کسب‌وکارها می‌توانند زودتر به درخواست‌های مشتریان پاسخ دهند و به آنچه درباره درخواست‌هایشان می‌گذرد دسترسی کامل داشته باشند.

  • بهره‌وری

    این احتمالاً یکی از مهم‌ترین مزایای هایپر اتوماسیون است. توانایی‌های کارکنان تقویت و تکمیل می‌شود. کارکنان می‌توانند زمان خود را صرف فعالیت‌های ارزش‌افزا مانند ایجاد روابط نزدیک‌تر با مشتریان کنند. دیگر داده‌ای وارد نمی‌شود و خبری از چاپ و اسکن نیست. در عوض، هایپراتوماسیون امکان امضای دیجیتال و ذخیره‌سازی خودکار بر اساس نمایه یا پروژه را فراهم می‌کند. دیگر خبری از تماس و ایمیل‌های رفت و برگشتی بین منابع انسانی و فناوری اطلاعات برای تنظیم ابزارها و میزها برای اولین روز کارمندان نیست. دیگر حدس زدن نیست، بلکه تصمیمات مبتنی بر داده است.

  • بهترین هوش انسانی

    ما ایده یک سیستم خودراننده را دوست داریم، اما تجربه رانندگی را دوست داریم. همین امر در مورد هایپراتوماسیون نیز صدق می‌کند. ما می‌خواهیم از ناکارآمدی‌ها خلاص شویم، اما می‌خواهیم در خیلی از امور مهم تصمیم‌گیری کنیم. اولین قدم این است که بفهمیم یک ماشین برای دقیق شدن به داده‌های زیادی نیاز دارد و این به ما این ایده را می‌دهد که در کوتاه‌مدت، تصمیمات انسانی همیشه بهتر است اما ما می‌توانیم از این فناوری‌های جدید برای جمع‌آوری حجم عظیمی از داده‌ها برای تصمیم‌گیری بهتر مبتنی بر داده استفاده کنیم.

اشتراک گذاری :