معماری
نسل جدید نرم‌افزار BPMS چارگون بر پایه استاندارد BPMN2
نسل جدید نرم‌افزار BPMS چارگون بر پایه استاندارد BPMN2

نسل جدید نرم‌افزار BPMS دیدگاه مطابق استاندارد BPMN2

ارائه نسل جدید نرم‌افزار BPMS دیدگاه مطابق استاندارد BPMN2 به مشتریان، براساس آخرین تکنولوژی‌ها و در محیط پروژه زیرساختی معماری زاگرس، انجام شده‌است.

سیستم مدیریت فرآیندهای کسب وکار و نرم‌افزار BPMS با هدف مکانیزه کردن گردش کار فرآیندهای سازمانی از زمان تعریف و مدلسازی تا زمان اجرا و بهینه‌سازی، طراحی شده است. این سیستم یک نرم‌افزار مستندساز و مدل‌ساز شناخته می‌شود که مدل‌سازی در آن، می‌تواند به صورت پویا و کاملاً هوشمند صورت بگیرد. نرم‌افزار BPMS دیدگاه بر پایه استاندارد BPMN2 در زمان طراحی و مدل‌سازی کاربر را از نحوه استفاده صحیح از نمادها و ابزارها، مطلع می‌کند و صحت مدل‌سازی را به او خبر می‌دهد.
نرم‌افزار BPMSدیدگاه و استاندارد مدلسازی فرآیند BPMN2
 
با آغاز پروژه زاگرس در شرکت چارگون و ایجاد زیرساخت و بستر مناسب نرم‌افزاری، عملیات انتقال و اضافه کردن نرم‌افزارهای راهکارهای مختلف به این محیط آغاز شده است. علاوه بر انتقال سیستم‌ها و محصولات موجود سبد نرم‌افزاری دیدگاه به محیط زاگرس، طراحی و تولید چند محصول براساس همین معماری در دستور کار قرار گرفته است. نرم‌افزار BPMS دیدگاه نیز از ابتدا بر اساس معماری جدید زاگرس تولید شده و رضایتمندی سازمان‌های بهر‌ه‌بردار از این محصول، نشانی از کارکرد موفق این سیستم است. نرم‌افزار BPMS دیدگاه نه تنها فرآیندهای کلی مانند پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات را پوشش می‌دهد بلکه جزیی‌ترین فرآیندها مثل نظارت بر روال‌های درمان و پیشگیری، رستوران، مدیریت وسائل نقلیه و… را بیش‌از گذشته مطابق با استانداردهای جهانی فراهم می‌کند.
مدل‌سازی فرآیند ها در طراحی جدید نرم‌افزار BPMS دیدگاه بر اساس جدیدترین و به روز‌ترین مدل‌سازی‌ها از جمله مدلسازی بر اساس زبان BPMN2 طراحی و اجرا می‌شوند.
درباره معماری زاگرس
معماری جدید مجموعه نرم افزاری دیدگاه که با نام معماری زاگرس از آن یاد می شود، جدای از تفاوت‌های بنیادی که بواسطه تفاوت‌های نوع تفکر در معماری خود با نسل‌های ۴ و ۵ دیدگاه دارد، بدلیل استفاده از یک فریم‌ورک رابط کاربری مدرن تجربه‌ای متفاوت را برای کاربران به دنبال دارد. این معماری جدید مدلی مشابه معماری مشهور پیازی (onion architecture) است که قسمت‌های مختلف نرم‌افزار حول یک هسته‌ متمرکز قرار می‌گیرند.
در این معماری اجزای مختلف تنها هسته‌ مرکزی را می‌بینند و از آن شناخت دارند و از وجود قسمت‌های دیگر سیستم آگاه نیستند. این عدم آگاهی باعث می‌شود تا رشد و بلوغ آن جز از سیستم به اجزای دیگر وابسته نباشد.
بدین شکل هر جز می‌تواند مستقلا Develop شود، از تکنولوژی دلخواه استفاده کند، به طور مستقل تست شود و تغییرات آن روی قسمت‌های دیگر سیستم تاثیر نگذارد.
مهمترین مزیت نرم‌افزارها در معماری جدید این است که سیستم‌ها سریع‌تر و کم‌باگ‌تر می‌شوند و تغییرات مورد نیاز مشتری با سرعت بیشتری در آن پیاده‌سازی می‌شود.
نرم‌افزار BPMS دیدگاه در معماری زاگرس با پیشرفته‌ترین ابزارها و مدلسازی‌ها از جمله پیاده‌سازی استاندارد مدل‌سازی فرآیند BPMN2، قابل ارائه به سازمان‌های مشتری است.
زبان BPMN مخفف Business Process Model & Notation است که از مجموعه نمادهای گرافیکی مشخص برای توصیف بهتر فرآیندهای کسب وکار در قالب نمودارها به کار گرفته می‌شود. همین ویژگی بارز شماتیک بودن ترسیم نمودارها در طراحی فرم‌ها و فرآیندها براساس نمادهای استاندارد به کاربر کمک می‌کند تا فرآیندهای پیچیده کسب و کار به راحتی برای طراحان فنی، تشریح و پیاده‌سازی شود. این امر موجب می‌شود با نمایش بصری نمودارها، قوانین تجاری به کارگرفته شده در فرآیندها به راحتی قابل درک باشند.
مدلسازی فرآیند کسب و کار و نرم‌افزار BPMS
 
 
نمادهای BPMN به گونه‌ای طراحی شده است که توسط کاربران همه کسب و کارها یعنی از تحلیلگران کسب و کار و توسعه‌دهندگان فنی گرفته تا افرادی که فرآیندها را پایش و مدیریت می‌کنند، بکار گرفته می‌شود. به طور کلی این زبان، شکاف بین طراحی و اجرای (پیاده‌سازی) فرآیندها را برطرف کرده است. نسخه BPMN2 نسبت به نسخه اولیه خود، قابلیت‌های بیشتری ایجاد کرده که به طور خاصی از پیچیدگی‌های فرآیندی در محیط واقعی کسب وکار می‌کاهد.
این نسخه ابزارهای بصری بیشتری را برای کاربر فراهم می‌کند و زمینه تسهیل تعاملات سازمانی را میسر می‌سازد. استفاده از BPMN2.0 مبتنی بر استاندارد ISO باعث بهبود ارتباطات و هماهنگی‏‌های درون سازمانی و برون سازمانی می‌شود. جالب‌تر اینکه قابلیت اجرایی بودن نسخه کامل BPMN باعث به وجود آمدن راهکارها و فرآیندها IT محور خواهد شد و قابلیت توسعه و انطباق آن، کاربردپذیری و سازگاری را به همراه خواهد داشت. در BPMN2.0 تعاملات نرم‌افزار با جهان بیرون که شامل هر چیزی اعم از کاربر، ماشین و یا یک سیسـتم نرم‌افزاری دیگر است را می‌توان مدل کرد؛ بنابراین شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار BPMS دیدگاه مطابق استاندارد BPMN2 فرآیندها را با خصوصیات ذیل مدل‌سازی کرده و در نهایت اجرایی کنند.

چرا باید نرم‌افزار BPMS دیدگاه بر پایه استاندارد BPMN2 مدل‌سازی فرآیند را انجام دهد؟

به دلیل پویا بودن ماژول‌های نرم‌افزار BPMS دیدگاه، قابلیت تعامل سایر سیستم‌ها و سرویس‌های مبتنی بر وب و فرآیندهای طراحی شده توسط سیستم‌های مدیریت کسب وکاری وجود دارد و سیستم می‌تواند نه تنها مدل اطلاعاتی اولیه از سایر نرم‌افزارهای مشابه را به‌کار بگیرد بلکه حتی می‌تواند آن را تغییر و توسعه دهند. به این ترتیب تاثیر نرم‌افزار BPMS دیدگاه در کسب‌وکارها و سازمان‌ها در کارآمدی و بهره‌وری نشان‌ داده خواهد شد.
درحال حاضر یکی از بهترین ابزارها در مدیریت فرایند کسب و کارها BPMN است که با هدف یکسان‌سازی در مدل‌سازی‌ها از این استاندارد استفاده می‌شود. با این اوصاف می‌خواهیم بدانیم که چرا BPMN خوب است؟ چه چیزی باعث شده که در رویکردهای سازمانی از این زبان مدلسازی استاندارد به طور چشمگیری استفاده شود؟ در پاسخ به این سئوالات دلایل مختلفی را می‌توان مطرح کرد که تلاش کرده‌ایم در زیر به آنها اشاره‌ای داشته باشیم.
مزایای BPMN
تعداد بالای عناصر مدلسازی که توسط BPMN ارائه می‌شود قابلیت مدل‌سازی انواع مختلف فرآیندها را فراهم می‌کند و از طرف دیگر ابزارهای بیشتری برای پشتیبانی مدل‌سازی فرآیندهای کسب و کار در دسترس متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و طراحان نرم‌افزارها قرار می‌دهد.
BPMN از طریق طراحی XML ، استاندارد شده و قابلیت اجرا و انطباق بالایی با فرآیندهای واقعی سازمان‌ها بدست آورده است.
استفاده از BPMN از طریق نماد استاندارد ISO باعث بهبود ارتباطات و هماهنگی‏های سازمانی می‏شود. استانداردسازی با طراحی XML استقلال مدل‏ها و فروشندگان ابزار را به دنبال دارد. جالب اینکه قابلیت اجرایی بودن BPMN گستردگی کاربرد و سازگاری را ایجاد خواهد کرد.
مزایا و معایب استاندارد مدلسازی فرآیند BPMN2
 

معایب BPMN

با این همه به دلیل ارائه حدود ۱۰۰ نماد، عنصر و پیچیدگی خصوصیات ارائه شده، کار با این مدل به آسانی ممکن نیست. همکاری ضعیف بین ارائه کنندگان ابزارهای BPMN و پشتیبانی از ترسیم­های غیراستاندارد و ناقص برای اجرای BPMN از نقاط ضعف آن به‌شمار می‌آیند. نمادهای BPMN دارای پیچیدگی معانی بسیاری است که باعث به وجود آمدن راهکارهای غیراستاندارد می‏شود و لازم است متخصصان نرم‌افزار و فعالان حوزه فناوری اطلاعات هنگام مدلسازی فرآیندهای کسب و کار به آن توجه کنند. علاوه بر پیچیدگی معانی، پیچیدگی نمادها هم تضاد قابل توجهی با اهدافی همچون استفاده آسان و کامل ایجاد می‏کند. در نهایت آنچه با عنوان اجرای غیراستاندارد مدل‌های BPMN از آن یاد می‌شود، موجب محدود شدن کاربر به استفاده از محیط اجرایی خاص می‏شود.

قابلیت‌های مهم زبان استاندارد BPMN2

  • سادگی در طراحی و پیاده‌سازی فرآیندهای سازمانی
  • قابل درک و فهم بودن نمودارهای BPD برای انواع مخاطبین (مدیران، کارشناسان، تحلیلگران سیستم)
  • قابلیت تبدیل شدن نمودارهای تهیه شده با استفاده از BPMN به زبان‌های XML
  • تعریف و تعیین نقش‌های سازمانی
  • قابلیت ترسیم پیام‌های مبتنی بر وب
  • اولویت‌بندی و زمان‌بندی اجرای فرایندهای سازمانی
  • مدلسازی و مدیریت خطاها، دوباره‌کاری‌ها و بازگشت‌پذیری کارها
  • پیاده‌سازی فرآیندهای پویا و در حال تغییر
  • پیاده‌سازی فرآیندهای گسترده و پیچیده
  • پیاده‌سازی فرآیندهایی با مدت زمان اجرای طولانی
  • پیاده‌سازی فرآیندهایی که در قسمت‌هایی وابسته به هوش انسان هستند و امکان تصمیم‌گیری از وضعیت رخدادها را دارند
  • پیاده سازی فرآیندهایی که می‌توانند به صورت اتوماتیک و توسط نرم‌افزارها انجام شوند
  • پیاده‌سازی فرآیندها و جریان‌های کاری به صورت متوالی
  • ارسال همزمان درخواست‌ها به چندین نفر
  • پیاده‌سازی جریان‌های کاری موازی
  • قابلیت ایجاد شرایط خاص و استثنائات روال‌های سازمانی
  • اطلاع‌رسانی در زمان انجام فعالیت‌های سازمانی

مثالی ساده از کاربرد BPMN2

کاربرد BPMN2 در مدلسازی فرآیند سفارش پیتزا
 
 
زمانی که می‌خواهیم یک روال انجام کار که متشکل از مجموعه رویدادها و تصمیمات است را با نشانه‌های گرافیکی به نمایش در بیاوریم به سراغ مدل‌سازی فرآیند خواهیم رفت. نشانه‌های گرافیکی بسیاری وجود دارند که می‌توانند کنار یکدیگر قرار بگیرند و نحوه انجام یک کار را تعریف کنند به هرکدام از ترکیبات یک زبان مدل‌سازی گفته می‌شود. این زبان‌های مدل‌سازی در بیان میزان جزئیات با یکدیگر، متفاوت هستند.
نرم‌افزار BPMS دیدگاه و استاندارد BPMN2
 
نرم‌افزار BPMS دیدگاه مطابق استاندارد BPMN2  این امکان را مهیا می‌کند که بتوان فرآیند را در سطوح مختلفی که برای کاربران مختلف قابل درک است، ترسیم کرد. برای مثال می‌توان فرآیند را به گونه‌ای طراحی کرد که مدیران ارشد بتوانند از طریق آن ارزش خدماتی که قرار است یک فرایند ارائه کند را درک کنند. یا ترسیم فرآیند به گونه‌ای باشد که فرد تازه وارد در یک سازمان درک کند، حوزه اختیارات و تصمیم‌گیری‌های او چگونه است.
علاوه بر ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد BPMN در نسخه شماره ۲ خود دارای این ویژگی است که فرآیندها را به گونه‌ای پیاده‌سازی می‌کند که قابلیت اجرا شدن به صورت سیستمی را داشته باشند. همچنین این امکان برای سازمان‌ها ایجاد می‌شود که بتوانند فرآیندهای خود را از نگاه خدماتی که به مشتریان خود ارائه می‌کنند طراحی و اجرا کنند. به عبارت دیگر فرآیندهای خود را می‌توانند End2End طراحی کنند. طراحی فرآیند بر اساس E2E به سازمان‌ها کمک خواهد کرد که بتوانند از نگرش‌های بهبود فرآیند مانند ناب‌سازی استفاده کنند تا خدمات خود را بهبود ببخشند.