معماری

روابط عمومی الکترونیک معلولی از دنیای فناوری اطلاعات

پیدایش و توسعه تکنولوژ‌ی‌های مختلف اطلاعاتی و ارتباطی، باعث ایجاد تحولات عمیق و محسوسی در زندگی افراد از اقشار مختلف شده‌است. واضح است که وابستگی امروز ما به محیط وب و نیاز هر روزه برای دسترسی به اخبار و اطلاعات جاری روز از طریق وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های خبری، به دلیل کاهش نقش رسانه‌های نوشتاری مانند روزنامه‌ها می‌باشد. قطعا برای من و شما که به شکل شبانه‌روز از نعمت دسترسی (هرچند محدود) به دنیای وب برخورداریم، لزوم مراجعه به دکه‌های روزنامه فروشی کمرنگ‌‌تر از سال‌های گذشته است.

سابق بر این رسانه‌ها انحصاری و محدود بودند. به همین دلیل نهادی شبیه به روابط عمومی برای انجام رسالت خود و برقراری ارتباط با جامعه، با موانع و مشکلاتی زیادی روبه‌رو بود و برای سخن‌ گفتن با مخاطبان-اللخصوص برون سازمانی- راهی جز دست ‌به دامان شدن رسانه‌های جمعی در دست نداشت. اما پیشرفت فناوری اطلاعات در دنیای امروز باعث شده است که همه افراد برای خود یک رسانه (هر چند کوچک، با دایره مخاطبان محدود) داشته باشند و این دقیقا همان مزیتی است که به یاری روابط عمومی آمده، و آن را از یک واحد کوچک مستقر در ادارات و شرکت‌ها، تبدیل به رسانه‌ای پاسخ‌گو نموده است.

رسانه‌های دیجیتال برای یاری‌رسانی به روابط عمومی توانایی‌های بالایی دارند: محیط نامحدود برای درج اخبار، سرعت بالا در انتشار اخبار و توانایی دریافت بازخورد مخاطبان، از این قبیل توانایی‌هاست. به عنوان مثال اگر در گذشته، مخاطبان رادیو و تلویزیون و روزنامه‌های کثیر‌الانتشار، کمتر توانایی بازخورد اخبار مختلف را به منابع خبری داشتند، امروزه خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، با دریافت نظرات مخاطبان در حوزه‌های گوناگون، ارتباطی سازنده و مبتنی بر واقعیت با مخاطبان خود برقرار می‌سازند.

عرصه حضور در دنیای وب تا به جایی رسیده است که با نگاهی گذرا در محیط اینترنت، به راحتی می‌توانیم رقابت شدید روابط عمومی‌ها برای اطلاع‌رسانی، تبلیغ، معرفی و ایجاد وجهه مثبت از فعالیت‌های مختلف سازمان‌ها را در دنیای دیجیتال، ببینیم. با این اوصاف و با یک مقایسه ساده میان جریان اطلاع‌رسانیِ سنتی مهجور و منفعل گذشته و روابط عمومی الکترونیک پویا و جریان‌ساز امروز می‌توانیم روابط عمومی الکترونیک را معلولی از رشد دنیای فناوری بدانیم. در حال حاضر روابط عمومی الکترونیک، فرایند ارتباطی را با کمترین خطا و هزینه‌ها پیگیری می‌کند. با این اوصاف، دسترسی به منابع بزرگ اطلاعات و امکان مخابره آنی اخبار در کنار تمام فرصت‌ها و ویژگی‌های مثبتی که تا کنون ذکر شد، سبب افزایش اقبال روابط عمومی الکترونیک در مقابل نوع سنتی آن شده است. بنابراین می‌توان گفت، روابط عمومی به عنوان بخشی از پیکره اصلی جریان اطلاع‌رسانی در جهان، از بیشترین تاثیر در زمینه انقلاب دیجیتال و شکل‌گیری شیوه‌های نوین ارتباطی بهره‌مند گشته است.

با توجه به تمام این موارد می‌توان گفت: در چارگون هم تغییراتی این‌ چنینی موجب رویکرد تازه‌ای در روابط‌عمومی شده است. رویکردی مبتنی بر دنیای دیجیتال که می‌تواند به تعادل بخشیدن در روند اخبار چارگون و جریان‌های خبری مرتبط با حوزه کاریمان منجر شود. باید اضافه کرد که روابط عمومی شرکت چارگون برای این فعالیت، ابزار‌های خوبی مانند بلاگ رسمی چارگون و پورتال داخلی شرکت (سیگما) را در اختیار دارد. امروز از طریق سیگما می‌توانیم با همکارانمان گفت‌وگو کنیم و با استفاده از ابزاری‌های دیگری چون سایت رسمی چارگون به جریان اطلاع‌رسانی در محیط وب وارد شویم. با این‌همه لازم است به این نکته نیز توجه کنیم که گرچه مرزهای خبررسانی فراخ‌تر از گذشته، امکانات وسیعی را برای طیف‌های مختلف جامعه به وجود می‌آورد، اما یافتن نیاز مخاطب، برقراری ارتباط صادقانه و بروز بودن، کلیدهایی است که از طریق آن می‌توانیم به جذب هر چه بیشتر مخاطب در محیط وب بپردازیم.

درباره ی سمیه جلیلی

سمیه جلیلی کارشناس بازاریابی محتوایی که در حوزه بازاریابی محتوایی و روابط عمومی با محوریت استراتژی محتوا، برنامه‌ریزی تولید محتوا و مدیریت بازاریابی در شبکه های اجتماعی فعال است.

همچنین ببینید

بازگویی «داستان یک سفر فناورانه و واکاوی تجارب راهکارهای سازمانی» در گفت‌و‌گوی چالشی فعالان فناوری

کارشناسان و فعالان فناوری اطلاعات در گردهمایی سالانه چارگون با محور «داستان یک سفر فناورانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 2 =