معماری
https://www.chargoon.com/blog/wp-content/uploads/2019/01/توسعه-فرآیند-محو.ری-نرم‌افزارهای-لجستیک-دیدگاه.jpg
https://www.chargoon.com/blog/wp-content/uploads/2019/01/توسعه-فرآیند-محوری-نرم‌افزارهای-لجستیک-دیدگاه.jpg

توسعه نرم‌افزارهای لجستیک دیدگاه با فرآیندمحور شدن سیستم‌های انبار، خرید و اموال و املاک

تغییر رویکرد تک محصولی به محصولات فرآیند محور یکپارچه، تغییر بزرگی در مکانیزاسیون حوزه تدارکات و لجستیک سازمان‌های بهره‌بردار دیدگاه به همراه خواهد داشت.

نرم‌افزارهای تدارکات و لجستیک «دیدگاه» با هدف اداره مکانیزه انبارهای در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی، خرید کالاها و کنترل گردش و موجودی آنها، تعیین وضعیت اموال و دارائی‌های ثابت و رسیدگی به املاک و مستغلات سازمان‌ها و شرکت‌ها طراحی و تولید شده‌اند. مهمترین اصل در طراحی این نرم‌افزارها، پوشش همه جانبه نیازهای کاربران بوده است به همین دلیل در یک نگاه اجمالی نمودار  توسعه و بهبود نرم‌افزارهای لجستیک دیدگاه را از مرحله تک محصولی به مرحله فرآیند‌محوری و تعامل با سایر نرم‌افزارهای دیدگاه، می‌توان ترسیم کرد.

فرآیندمحور شدن سیستم‌های انبار، خرید و تدارکات و اموال و املاک
فرآیند‌محور کردن مدیریت کالا خدمات و دارایی‌ها از جمله اصولی است که معمولا در سازمان‌ها مغفول واقع می‌‌شوند. در محصولات دیدگاه تلاش شده است تا برای ترغیب سازمان‌های بهره‌بردار اهمیت ویژه‌ای به پیاده‌سازی این اصل در حوزه لجستیک، مبذول شود. این توجه ویژه را می‌توان در جنس طراحی محصولات دیدگاه به خوبی مشاهده کرد.
مثلا در طراحی اپلیکیشن جمع‌دار یا انباردار که به تازگی رونمایی شده‌است؛ رویکردی فرآیند‌محور، تعبیه شده که در آن علاوه بر کیفیت و کارآمدی اپلیکیشن و خدمات‌دهی به سازمان‌های مشتری‌، به کارکرد تعاملی این برنامه‌ها و ایجاد یک خط مشخص فرآیند محور که از کارمند شروع و به کارمند ختم شود، نیز توجه شده است.
به این معنی که یک کارمند از هر بخش و واحدی در سازمان می‌تواند با استفاده از اپ انبار دیدگاه، لیست اموال و دارایی‌های در اختیار خود را ببیند، درخواست کالا بدهد و همچنین وضعیت درخواست کالاهایش را پیگیری کند‌؛ این درحالی است که همزمان مدیران مجموعه نیز بر روی همه این فرآیندها نگرش کنترلی دارند.

ارتباط سیستم‌ خرید و تدارکات دیدگاه با نرم‌افزار قراردادها
نرم‌افزارهای دیدگاه در حال حاضر در 3 حالت یکپارچگی درون حوزه‌ای و ارتباط بین سیستم‌های انبار، خرید، اموال و املاک، محیط تعاملی با کاربران و همچنین محیط تعاملی‌ با سایر راهکارها به ویژه با نرم‌افزارهای حوزه مالی، رشد و توسعه چشمگیری داشته‌اند که مهمترین آنها بین سیستم‌های این حوزه و نرم‌افزارهای مالی رخ داده است.
محیط تعاملی‌ نرم‌افزارهای لجستیک دیدگاه با نرم‌افزارهای مالی، ارزش افزوده‌ زیادی برای کاربران به دنبال خواهد داشت که مهمترین آنها در حوزه بحث تامین اعتبار، صدور اسناد و ارتباط بین سیستم خرید و تدارکات با نرم‌افزار قراردادها در حوزه مالی بوده است.

یکپارچگی سیستم های لجستیک و مالی دیدگاه

صدور سند استهلاک در سازمان‌های دولتی
محاسبه استهلاک تا پیش از این فقط به شرکت‌های خصوصی منحصر می‌شد و سازمان‌های دولتی از این محاسبات، معاف بودند. از اواسط امسال، نظام حسابداری بخش عمومی سازمانهای دولتی را موظف به محاسبه استهلاک کرده‌است. بستر منعطف نرم‌افزار‌های دیدگاه این امکان را از قبل برای سازمان‌های دولتی کاربر در خود جای داده که به محض فعال‌سازی آن و محاسبه استهلاک، اسناد اتوماتیک این عملیات نیز در نرم‌افزار مالی صادر می‌شوند.
لازم به ذکر است که در این بخش همچنین ثبت الگوهای صدور پیش‌نویس اسناد تعهدی، به مراتب هوشمندتر شده است؛ به این معنی که مثلا وقتی اپلیکیشن جمع‌دار عملیات مالی انجام می‌دهد، همزمان اسناد تعهدی آن هم در نرم‌افزار اموال دیدگاه صادر می‌شود. این فرآیند تا پیش از این در مرحله صدرو سند به صورت دستی انجام می‌شد که در مراحل توسعه نرم‌افزارهای حوزه لجستیک دیدگاه، اتوماتیک شده است.

اتصال سیستم قراردادها به راهکار مالی
در ادامه توسعه فضاهای تعاملی نرم‌افزارهای دیدگاه در حوزه تعهدات مالی و تامین اعتبارات، قراردادهای منعقدشده از درخواست یا خرید کالا در راهکار لجستیک به نرم‌افزار اعتبارات در حوزه مالی دیدگاه متصل شده است. یعنی در زنجیره‌ای فرآیند محور، درخواست کالا از خرید و تدارکارت به سیستم قراردادها در حوزه مالی متصل شده است.
در ادامه، وقتی خریدهای بزرگتری برای سازمان نیاز باشد، که به انعقاد یک یا چند قرارداد منجر می‌شوند، جهت تامین تعهدات به سیستم قرادادها و نرم‌افزار اعتبارات دیدگاه متصل می‌شود.
در این مرحله و پس از تامین اعتبارات لازم، اسناد این عملیات مالی همزمان در سیستم حسابداری مالی صادر و ثبت می‌شود و اینگونه است که نظام پرداخت تعهدی به طور کاملا مکانیزه پوشش داده می‌شود و دیگر نیازی به صدور دستی اسناد حسابداری نیست.

تلاش برای ارتباط با سامانه تبادل الکترونیکی دولت
شرکت چارگون، اولین شرکتی است که در نظر دارد تا مجموعه نرم‌افزارهای لجستیک دیدگاه را به سامانه تبادل الکترونیکی دولت، متصل کند.
در این سامانه از تمامی سازمان‌های دولتی درخواست شده تا هرگونه خرید، اعلام نیاز، انجام مناقصه، نتیجه استعلام‌ها و سایر اطلاعات را در این سامانه به ثبت برسانند.
چارگون تلاش می‌کند تا با تعاملی دوسویه، پس از تبادل اطلاعات وب‌سرویس‌ها و پیاده‌سازی آنها، سیستم خرید و تدارکات دیدگاه را به این سیستم مرتبط کند تا سازمان‌های مشتری دولتی، ‌راحت‌تر و بهتر بتوانند با سامانه تبادل الکترونیکی خدمات ارتباط بگیرند.

درباره ی اعظم راستی

اعظم راستی خبرنگار و کارشناس روابط عمومی است که بیش از ده سال سابقه مطبوعاتی در رسانه‌های مختلف کشور دارد.

همچنین ببینید

KPI چیست؟

KPI مخفف عبارت Key Performance Indictor است و به معنای شاخص کلیدی عملکرد است. استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 3 =