معماری
نرم افزار ارزیابی عملکرد
نرم افزار ارزیابی عملکرد

چگونه ارزیابی عملکرد انگیزه بخش كاركنان برای تلاش خلاقانه است؟

اینکه چگونه فرآیندهای ارزیابی عملکرد انگیزه بخش کارکنان در سازمان‌های مختلف است موضوع این مقاله است.

ارزیابی عملکرد، مسئولیتی مدیریتی است که استانداردهای شغلی را مشخص و تعیین می‌کند. منظور از ارزشیابی عملكرد فرایندی است كه به وسیله آن، كاركنان در فواصل معین و به طور رسمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. شناخت كاركنان قوی و اعطای پاداش به آنها و از این طریق، ایجاد انگیزه برای بهبود عملكرد آنان و سایر كاركنان از جمله علل اصلی ارزیابی عملكرد در یک ساختار پویاست. به وسیله‌ این نظام می‌توان رفتار سازمانی کارکنان را مدیریت کرد و درباره ارتقای شغلی آنها، نیاز به آموزش و بهبود توانایی‌‌هایشان تصمیم‌گیری نمود.

مزیت‌های یک نظام رفتاری

سیستم‌های مدیریت عملكرد كه به طور مستقیم به سیستم پاداش سازمان در ارتباط است، انگیزه قوی برای كاركنان فراهم می‌آورد تا در راستای دستیابی به اهداف سازمانی به طور خلاقانه‌ای تلاش کنند. تا زمانیکه سیستم مدیریت عملكرد به طور مناسب طراحی و اجرا شود، نه تنها به كاركنان اجازه می‌دهد كه كیفیت عملكرد فعلی‌شان را بدانند؛ بلکه اقداماتی را كه باید برای بهبود عملكردشان انجام دهند را روشن می‌سازد. از دیگر مزیت‌های این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنجش و شناخت میزان شایستگی‌ها و استعدادهای فردی و کارایی کارکنان
  • برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از استعدادها و توان کاری نیرو‌های موجود
  • ایجاد نظام ترفیع عادلانه بر اساس شایستگی و کارایی کارکنان
  • تشویق‌های موثر، تاثیر در نظام جبران خدمات و پرداخت انواع فوق‌العاده‌های مرتبط مانند فوق‌العاده جذب، کارائی و …
  • استفاده از نتایج ارزیابی در کمیته انتصابات به منظور ارتقای کارکنان
  • ایجاد انگیزه برای کارکنان به منظور تلاش بیشتر برای تحقق اهداف سازمان
  • شناسایی افراد ناکارآمد
  • برنامه‌ریزی برای جابجایی و انتقالات هدفمند در سازمان و تصمیم‌گیری درباره تمدید قرارداد
  • افزایش رضایت شغلی و کاهش نارضایتی و شکایت کارکنان ناشی از تبعیض
درخواست دموی نرم افزارهای دیدگاه در بستر وب و موبایل

مدیریت رفتار سازمانی

نظام مکانیزه ارزیابی عملکرد، توانمندی سازمان در افزایش دقت و تعیین معیارهای مشخص و دلخواه برای سنجش رفتار سازمانی کارکنان را افزایش می‌دهد. کلیه ارزیابی‌ها به عنوان فاکتور موثر محاسبه حقوق و مدیریت مزایا درنظر گرفته خواهند شد و در بهینه‌سازی عملکرد سازمان و مدیریت مبتنی بر ارزیابی کارکنان تأثیر می‌گذارند.
اجرای سیستمی فرایندهای ارزیابی، هدف‌گذاری، تعیین نقاط قوت و قابل بهبود و مشخص کردن وقایع عملکردی از جمله امکانات نظام مکانیزه ارزیابی عملکرد است. بیشتر سازمان‌های به بلوغ رسیده از ارزیابی‌هایی که شامل شاخص‌های ثابت مثل شایستگی‌های شغلی، سازمانی و.. هستند برای ارزش‌گذاری‌های سازمانی خود، استفاده می‌کنند.
این نظام ارزیابی با وجود دارا بودن بسترهای لازم برای نمایش اعتراض کارکنان به فرآیندهای ارزیابی، بیشترین تمرکز خود را بر روی نقاط قوت قابل بهبود و وقایع عملکردی قرار می‌دهد. به این ترتیب که نقاط قوت مربوط به قبل و بعد از ارزیابی که جمع‌آوری شده‌اند را یکبار دیگر به طور کامل ارزیابی می‌کند و در مورد نقاط قوت و ضعف فرد مورد ارزیابی، نظرات و راهکارهایی ارائه می‌دهد.
در بخش وقایع عملکردی، کل عملکرد سالانه فرد را فهرست کرده و نشان می‌دهد و بر اساس آن به او نمره ارزیابی می‌دهد. این بستر می‌تواند مبنای مقایسه و سنجش رفتار سازمانی کارکنان و ارزیابی آنها در شرایط مختلف باشند.

ارزش افزوده‌های سازمانی

نظام مکانیزه ارزیابی عملکرد علاوه بر افزایش دقت و سرعت در تعیین معیارهای ارزیابی، دستاوردهای شگفت‌انگیزی را برای سازمان‌‌ها به دنبال خواهد داشت. نخستین دستاورد را می‌توان حذف کاغذ از چرخه ارزیابی‌ها دانست. در گام بعدی کاهش چشمگیر اشتباهات کاربری، مدیریت زمان، محاسبه اتوماتیک، مدیریت برخط، بهینه‌سازی فرایند و فرهنگ‌سازی را می‌توان از ارزش‌های افزوده این نظام برای سازمان دانست.
نظام ارزیابی عملکرد کارآمد؛‌ نظامی است که در قالب سیستم جامع مدیریت منابع انسانی طراحی می‌شود و همه مدل‌های ارزیابی به صورت پویا را پوشش می‌دهد.
بهره‌گیری از امکان مدیریت ارزیابی‌های سلسله مراتبی و  360درجه ، طراحی گردش فرم‌های ارزیابی و انواع گزارشات نیز آنرا به یک ابزار ارزیابی پویا و کارآمد بدل می‌کند. این سیستم به مدیران این امکان را می‌دهد تا با بهره‌گیری از بهترین روش‌ها و مدل‌ها به عادلانه‌ترین نتایج درباره ارزیابی عملکرد و رفتار سازمانی کارکنان خود دست پیدا کند.

 

مقالات مرتبط

سامانه جامع مدیریت منابع انسانی و درس‌های کرونا

چگونه یک ارزیابی عملکرد عالی انجام دهیم؟

اصول مدیریت منابع انسانی در قرن جدید چیست؟

مزیت یکپارچگی نرم افزار حضور و غیاب با نرم‌افزار حقوق و دستمزد

اهمیت ارزیابی عملکرد و روش‌های جدید سنجش کارکنان

ارزیابی عملکرد در سازمان ترکیبی (هیبریدی) چگونه است؟

 

 

ثبت‌نام در وبینار رایگان مدیریت منابع انسانی در پساکرونا

وبینار مدیریت منابع انسانی در پساکرونا

 

درباره ی اعظم راستی

اعظم راستی خبرنگار و کارشناس روابط عمومی است که بیش از ده سال سابقه مطبوعاتی در رسانه‌های مختلف کشور دارد.

همچنین ببینید

قدرت و اهمیت پرسونال برندینگ در سازمان‌ها

نام تجاری پیش از این تنها منحصر به کسب‌وکار بود که بخشی کلیدی از استراتژی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

27 + = 31