معماری
مهندسی مجدد BPR
مهندسی مجدد BPR

مهندسی مجدد BPR، راهکاری برای بازبینی و باز طراحی فرآیندهای سازمانی

مهندسی مجدد BPR؛ راهکاری برای بازبینی و باز طراحی فرآیندهای سازمانی در دنیای کسب و کار امروز است.

فرآیندهای کسب‌وکار یکی از هسته‌های اصلی هر سازمان یا شرکت به حساب می‌آید که کنترل آنها دستیابی به اهداف سازمان‌ در کسب و کار موثرتر و کارآمدتر و نیز انعطاف‌پذیری و پاسخگویی بیشتر برای سهام داران، مشتریان و کارمندان سازمان را ممکن می‌کند. BPR (Business Process Reengineering)، یکی از این روش‌ها در نظرگرفته می‌شود.

BPR (Business Process Reengineering)، مهندسی مجدد به معنی آغازی دوباره، از نو متولد شدن و از نو شروع کردن است. مهندسی مجدد یعنی دگرگون‌سازی، دگرگونی در ذهن، طرز فکر و نگرش مدیران و کارکنان، فرهنگ و نظام ارزشی، فرآیندها و پردازش‌ها، ساختار و سازماندهی و دگرگونی در روش استفاده از تکنولوژی اطلاعات وارتباطات در سازمان‌هاست.

پیش‌زمینه مهندسی مجدد طرح مطالعاتی مدیریت در دهه نود دانشگاه انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (MIT) است. «مایکل همر» نخستین نظریه‌پردازی است که مفهوم مهندسی مجدد را در مجله Harvard Business Review در سال ۱۹۹۱ به جهان دانش مدیریت معرفی کرد. ظهور تفکر فرآیندی را می‌توان به همین دهه 1990 نسبت داد. در این زمان بسیاری از سازمان‌ها احساس نیاز به کنترل بهتر روی فرآیندهای خود کردند؛ در نتیجه شرکت‌های سراسر جهان تیم‌های BPR را برای بازبینی و باز طراحی فرآیندهای خود تشکیل دادند.

امروزه به منظور بهبود کیفیت و اثربخشی اقتصادی و ایجاد تغییرات مختلف در سازمان از ابزار BPR استفاده می‌کنیم. این تغییرات عبارتند از:

  1. تجزیه و تحلیل هزینه بر اساس فعالیت
  2. مطالعات مقدماتی
  3. تجزیه و تحلیل مورد تجاری
  4. ارزیابی عملکرد تکنیکهای مهندسی صنایع
  5. تجزیه و تحلیل سازمان
  6. ارزیابی بهروری
  7. تجزیه و تحلیل نیروی کار

با این حال، اشتیاق به BPR در اواخر دهه 1990 کاهش پیدا کرد. بسیاری از شرکت‌ها پروژه‌های BPR خود را متوقف کردند و از حمایت بیشتر طرح‌های BPR دست کشیدند؛ اما چرا؟

در یک تحلیل برخی دلایل آن را می‌توان در تصور کلی غلط از BPR ، بیش از حد رادیکالی بودن( به این معناکه به جای بازسازی از لغو و دوباره‌سازی استفاده می‌شد)، بلوغ بیش از حد (بدین معنی است که ابزار ها و تکنینک های لازم برای اجرای چنین طرح جدیدی وجود نداشت) دانست. بعدها دو رویداد کلیدی باعث شدند با احیای BPR پایه و اساس ظهور BPM به وجود بیاید.

رویداد اول ظهور سازمان‌های «روندگرا» بود. یعنی سازمان‌هایی که فرآیند را برای بهبود کارایی و به دست آوردن رضایت مشتریان به کار می‌گیرند. طبق تحقیقاتی که بر روی 100 شرکت در آمریکا صورت گرفت، این نوع سازمان های متمرکز، عملکرد بهتری داشته و جسورانه‌تر عمل کرده‌اند. این تحقیقات باعث شد اعتبار جدیدی به فضای پردازش تفکر داده شود.

رویداد دوم، پیشرفت کلیدی فناوری در دنیا و ظهور سیستم‌های اطلاعاتی مختلف به ویژه ‌ERP و WfMs بود. به دنبال این رویدادها و تغییرات متعاقب آن‌ها هدف BPR که عمدتا با برنامه‌ریزی ارتباط مستقسم دارد را می‌توان تحقق هدف نهایی سازمان به وسیله یک زنجیره از مراحل دانست. به دلیل همین کارکرد اثرگذار و پویاست که BPR در بسیاری از شرکت‌های دنیا امروزه جزو یکی از بخش‌های مهم باز طراحی فرآیندهای سازمانی در نظرگرفته می‌شود.

 

درخواست دموی نرم‌افزارهای دیدگاه

مقالات مرتبط

اتوماسیون اداری هوشمند در نسبت با RPA و هایپراتوماسیون

نقش نرم افزار BPMS در روندهای جدید اتوماسیون اداری

معماری جدید زاگرس و نسل جدید نرم‌افزارهای دیدگاه

اتوماسیون اداری و نرم افزار BPMS چه نسبتی باهم دارند؟

اتوماسیون اداری چیست؟

هایپر اتوماسیون چیست؟

درباره ی محمد فرهانی

محمد فرهانی کارشناس استقرار مدیریت فرآیندها در شرکت چارگون است.

همچنین ببینید

سازمان خلاق چیست؟

کارآمدی و بهره وری در استفاده از منابع سازمان بررسی موشکافانه نوآوری سازمانی و یافتن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 9 =