معماری
روش های انگیزش کارکنان در سازمان
روش های انگیزش کارکنان در سازمان

روش‌های انگیزش کارکنان در سازمان

مقابله با چالش‌های هر روزه محیط کار، بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت روش‌های انگیزش کارکنان در سازمان ها را افزایش داده است.

روحیه شاد و انگیزه بالای کارکنان برای کار و تلاش و مقابله با چالش‌های هر روزه محیط کار، از دغدغه‌های مهم مدیران سازمان ها و شرکت‌هاست. تنوع مسئولیت‌ها و وظایف شغلی و لزوم انعطاف‌پذیری بالای کارمندان در مواجه با شرایط جدید بیشتر از همیشه، همراهی و همدلی عمیق کارکنان را با اهداف سازمان ضروری کرده است. رقابت شدید میان شرکت‌های خصوصی و مطالبات گسترده مردمی از سازمان‌های دولتی، نیازمند خلاقیت ‌بی‌پایان و توسعه و بهره‌وری مداوم است که کارمندانی بی‌تفاوت و بی‌روحیه قطعا کمکی به تحقق آن نخواهند کرد. در ادامه ابزارهایی برای افزایش انگیزش کارکنان معرفی می‌شوند:

 

درخواست دموی نرم افزارهای دیدگاه در بستر وب و موبایل

 

شفافیت در قوانین تخصیص حقوق و مزایا:

حقوق و دستمزد مهمترین پارامتر انگیزه‌بخشی به کارکنان است که باید براساس ضوابط شفاف و مشخص تخصیص یابد تا حس رقابت سالم بین کارکنان ایجاد کند. به عنوان مثال اگر اخذ مدارک و گذراندن دوره‌های آموزشی مزایای نقدی داشته باشد، افراد به آموزش ضمن خدمت تشویق می‌شوند.

ایجاد حس مشارکت در فرآیند کاری:

با گسترده شدن بخش های کسب و کار و پیچیدگی زیاد فرآیندهای مرتبط، کمتر مدیری می‌تواند مدعی اشراف کامل بر نقاط ضعف و قوت جزئیات عملکردی سازمان خود باشد، تشویق کارکنان برای مشارکت در قالب نظام پیشنهادات و هدایت فرآیند، حس مشارکت در مدیریت سیستم‌ها را به افراد می‌دهد و انگیزه‌بخش آنها برای فعالیت روزانه خواهد بود.

 

تنوع در نظام جبران خدمات:

نظام جبران خدمات با مجموعه‌ای از پرداخت‌های ثابت و متغیر به همراه خدمات رفاهی در قالب‌های هیجان‌انگیز می‌تواند وفاداری کارکنان را به سازمان تقویت کند. مثلا خاطره خوب هدیه‌های تولد هیجان‌انگیز سازمانی به راحتی از ذهن افراد پاک نمی‌شود و حس مهم بودن آنها در سازمان انگیزه‌بخش آنها خواهد بود.

ارزیابی عملکرد:

فعالیت‌های غیر روتین افراد مثل تلاش‌هایشان برای مطالعه، ایجاد روش‌های بهتر کاری، ارائه ایده‌های کارآمدتر و حتی رفتارهای مثبتی که از خود در زمان بحران‌های کاری در برابر همکاران و مشتریان نشان می‌دهند، ارزشمند است و مدیر می‌تواند با تعریف ارزیابی‌ عملکرد در قالب‌های استاندارد و دوره‌ای نشان دهد که تلاش افراد را می بیند و قدردان آنهاست.

 

مقالات مرتبط

سامانه جامع مدیریت منابع انسانی و درس‌های کرونا

چگونه یک ارزیابی عملکرد عالی انجام دهیم؟

اصول مدیریت منابع انسانی در قرن جدید چیست؟

مزیت یکپارچگی نرم افزار حضور و غیاب با نرم‌افزار حقوق و دستمزد

اهمیت ارزیابی عملکرد و روش‌های جدید سنجش کارکنان

ارزیابی عملکرد در سازمان ترکیبی (هیبریدی) چگونه است؟

 

 

ثبت‌نام در وبینار رایگان مدیریت منابع انسانی در پساکرونا

وبینار مدیریت منابع انسانی در پساکرونا

درباره ی سمیه جلیلی

سمیه جلیلی کارشناس بازاریابی محتوایی که در حوزه بازاریابی محتوایی و روابط عمومی با محوریت استراتژی محتوا، برنامه‌ریزی تولید محتوا و مدیریت بازاریابی در شبکه های اجتماعی فعال است.

همچنین ببینید

قدرت و اهمیت پرسونال برندینگ در سازمان‌ها

نام تجاری پیش از این تنها منحصر به کسب‌وکار بود که بخشی کلیدی از استراتژی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 4 = 1