معماری

افزایش کارایی و توسعه کمی و کیفی نرم‌افزارهای دیدگاه در زاگرس

مدیر توسعه زیرساخت و محصول چارگون جزییات توسعه‌ کمی، کیفی و انتقال نرم‌افزارهای دیدگاه در زاگرس را به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های نرم‌افزاری تشریح کرد.

اهمیت فریم ورک در یک مجموعه نرم‌افزاری همان داستان فونداسیون و اسکلت‌بندی در یک بنای ساختمانی است‌. هرچه ساختمان بزرگترباشد، پی و زیرساختی مسنجم‌تر و بزرگتر باید برای آن تدارک دید. در حوزه نرم‌افزارهای دیدگاه نیز با توجه به گستردگی و تعدد نرم‌افزارها و ماژول‌ها به زیر ساخت و بستر منعطف و در عین حال مستحکم و قوی‌تری نیاز داریم. این تفکر و باور در شرکت چارگون، زمینه‌‌ساز طراحی و اجرای پروژه بزرگ زاگرس بوده است. چارگون برای تامین اطمینان خاطر مشتریانش همواره به دنبال زیرساختی به روز و کارآمد بوده که بتواند حیات و کیفیت بهره‌برداری از نرم‌افزارها را تضمین کند و موضوعاتی مانند دسترسی‌پذیری، سرعت و ارتباط با لایه‌های دیگر اطلاعاتی نرم‌افزار و … را به عنوان بخش مهم و حیاتی نرم‌افزار، در بربگیرد.
چارگون پروژه زاگرس را از سال گذشته رونمایی کرد. پروژه‌ای که به عنوان فریم ورک جدید دیدگاه بعد از 20 سال تجربه در طراحی و تولید و عرصه نرم‌افزار و طی کردن مراحل مختلف تحقیق و توسعه ، بررسی‌های امنیتی و … قدم های پایانی خود را طی می‌کند.

گام‌های نهایی زاگرس

پروژه زاگرس از پیچیده‌ترین و بزرگترین پروژه‌های نرم‌افزاری چارگون است که همواره در حال توسعه و بهبودهای کمی و کیفی است. شهباز توکلی، مدیرتوسعه زیرساخت و محصول چارگون درباره توسعه‌های کمی و کیفی این پروژه سخن گفته است. به اعتقاد او کار چارگون در تولید ماژول‌های زیرساختی زاگرس به اتمام رسیده است.
لایه‌های ارتباط با دیتابیس، تفکیک سرورها و فریم ورک جدید نهایی شده‌اند. چارگون حالا در حالیکه مشغول باز طراحی و انتقال نرم‌افزارهای دیدگاه به محیط زاگرس است، توانایی آن را دارد تا محصولات جدیدتر را از ابتدا براساس این فریم ورک تولید کند.
در زیر تعدادی از قابلیت‌ها و توسعه‌های انجام شده بر روی این پروژه از زبان شهباز توکلی، مدیرتوسعه زیرساخت و محصول چارگون بیان شده است که آنها را مرور می‌کنیم.

بهبود کیفی رابط کاربری

گام نخست ما در پروژه زاگرس پس از طی مراحل اولیه و در حوزه کاربری، ایجاد یک بستر مناسب و کاربرپسند برای بهره‌مندی از نرم‌افزارهای دیدگاه بود. در این مسیر اولین سئوالی که برایمان مطرح شد این بود که کاربران دیدگاه از چه مانیتورها و در چه ابعادی استفاده می‌کنند؟
با مطالعه ترند جهانی فهمیدیم طول عمر مانیتورهایی که نسبت طول به عرضشان 4 به 3 است، در حال اتمام است. نزدیک به 13 درصد بازار در اختیار این مانیتورها و 87 درصد در اختیار مانیتورهای عریض و بزرگ است. جالب اینکه با توجه به تطبیق مطالعات بومی و ترند جهانی متوجه شدیم کاربران داخلی فقط 4 درصد از ترند جهانی عقب‌ترند و تقریبا ما در زمینه بهره‌مندی از مانیتورهای عریض و بزرگ با بازارهای جهانی، برابری می‌کنیم.
استفاده کاربران دیدگاه از مانیتورهای بزرگ و عریض ما را برآن داشت تا در مراحل مختلف المان‌هایی را تعریف کنیم که از هدر رفت فضای عمومی جلوگیری کند و محیط بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهد. گام بعدی این بود که چون همه فضای مانیتور کاربران به مرورگرشان اختصاص نمی‌یابد، خاصیت جدیدی به پنجره‌هایمان اضافه کنیم که وقتی پنجره در حالت نیمه بزرگ (Maximize) قرار می‌گیرد بتواند خود را با مرورگر انطباق دهد.
با این قابلیت در محیط زاگرس هر چقدر پنجره مرورگرتان را کوچک و بزرگ بکنید، می‌توانید از فضای آن استفاده کنید.فرض کنید تعداد زیادی نامه دریافت می‌کنید که ممکن است لازم باشد روی یکی از آنها پیش‌نویسی را تهیه کنید.
ممکن است نیاز داشته باشید تا برای تهیه این پیش‌نویس از متن اصلی نامه استفاده کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا همزمان به کارتابل سوییچ و اطلاعات خودتان را دریافت کنید. با استفاده از کاشیکاری پنجره‌ها، بتوانید هر دو صفحه نامه اصلی و پیش‌نویس را در کنارهم ببینید.

بهینه‌‌سازی یادآورها
همه می‌دانید که یادآورها نقش بسیار اساسی در دیدگاه دارند و از طریق پیام‌هایی که ارسال می‌کنند کاربر را در جریان اتفاقاتی که در سازمان روی داده، قرار می‌دهند. در محیط زاگرس در زمینه یادآورها تسهیلات و بهبودهای زیادی برای اعمال سلیقه شخصی کاربر در دریافت و بکارگیری آنها تعبیه شده است. با قابلیت‌های جدید اگر جزو کاربرانی باشید که امکان نمایش اتوماتیک یادآورهایتان روشن است، به صورت خودکار، پیام یادآوری به شما داده می‌شود.
در قسمت پایین سمت چپ صفحه دیدگاه، نقطه قرمزی وجود دارد که با کلیک روی آن همه یادآورها دیده می‌شوند. قابلیت توسعه یافته در یادآورها این امکان را می‌دهد تا بتوانید پیام‌هایتان را بر اساس زمان و حتی نرم‌افزارها، تنظیم کنید. یادآوری‌ها را به تعویق بیاندازید و یا حتی از همین طریق، نمایش همه آنها را به صورت موقت لغو کنید.

امکان انتخاب 21 زمینه رنگی برای کاربران
رنگ‌های زمینه دیدگاه را منطبق با فرهنگ بومی و کهن ایرانی و طبیعت کشورمان انتخاب کرده‌ایم. در حال حاضر 21 زمینه رنگی را مطابق با سلیقه کاربران در دیدگاه جای داده‌ایم که هر کاربر می‌تواند بنابر سلیقه خود از آنها استفاده کند.

 انتقال منوی اداری پیشخوان به زاگرس
گام بعدی برای اینکه تمام کاربران بتوانند از زاگرس استفاده کنند انتقال کامل منوی اداری دیدگاه به این بستر بود که خوشبختانه این اتفاق افتاد. بخش‌های مختلف پیشخوان که هر نرم‌افزار ممکن بود یک یا چند آیتم در آنجا داشته باشد به محیط زاگرس راه یافته است. باور ما در چارگون این است که همه کاربران باید بتوانند اغلب کارهای روزانه‌شان را در محیط پویای زاگرس انجام دهند به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا علاوه بر انتقال نرم‌افزارها به این محیط، زمینه عمومی بهره‌برداری از آن را برای همه کاربران فراهم کنیم.

مهاجرت سازمان‌های کاربر دیدگاه به زاگرس
سال گذشته از منتقل کردن نرم‌افزارهای دیدگاه به زاگرس گفتیم. اتفاقی که همین امروز هم به وقوع پیوسته است و به تدریج آن را انجام می‌دهیم. مهمترین مزیت انتقال همه نرم‌افزارها به محیط زاگرس این است که همه کاربران امکان استفاده از تمامی امکانات نرم‌افزارها در این محیط پیشرو کارآمد را دارند.

محیط کار شخصی و دلخواه کاربر
همه ما هر روز در محل کار خود با تعداد زیادی از اطلاعات و داده‌ها شامل نامه‌ها، پیش نویس‌ها، ارجاعات و داده‌هایی از جنس منابع انسانی مثل فیش حقوقی،‌ یادآورها، درخواست‌های ماموریت، خرید کالا و … مواجه‌ایم و برای آنها یادآور دریافت می‌کنیم. محیط زاگرس این قابلیت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا متناسب با ذوق و سلیقه شخصی‌اش، صفحه کاربری خود را تعریف کند. او این امکان را دارد تا صفحه‌های خود را به ترتیب و تناسب دلخواه در انجام کارها، بچیند. برخی را فیلتر و با دسته‌بندی دلخواهش، زمان و چگونگی نمایش‌آن‌ها را تعیین کند
این امکان که از آن با عنوان «محیط کار» یا work pace در زاگرس نام می‌بریم از طریق رابط کاربری و ویجت‌های مختلف و متنوع این امکان را به کاربر می‌دهد تا شخصی‌ترین تنظیمات را بر روی صفحه کاربری خود اعمال و چیدمان فضای کاری خود را تعریف کند.

درخواست دموی مجموعه نرم افزارهای دیدگاه 

 

درباره ی اعظم راستی

اعظم راستی خبرنگار و کارشناس روابط عمومی است که بیش از ده سال سابقه مطبوعاتی در رسانه‌های مختلف کشور دارد.

همچنین ببینید

مکانیزاسیون مدیریت دسترسی‌ ها مبنتی بر ITIL با نرم‌افزار BPMS

مدیریت درخواست دسترسی ‌ها دپارتمان فناوری اطلاعات در سازمان شما هر روز با چالش‌های دشواری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 58 = 61