معماری

گزارشی از آخرین دستاوردهای چارگون در معماری زاگرس و امنیت نرم‌افزارهای مجموعه دیدگاه

مدیر توسعه زیرساخت و محصول چارگون با ارائه گزارشی از اخرین دستاوردهای نرم‌افزارهای مجموعه دیدگاه در نهمین گردهمایی سالانه، ارائه بهترین تجربه کاربری و بیشترین کیفیت و کارآیی در معماری زاگرس را به سازمان‌های مشتری وعده داد.

اعمال بالاترین ضریب امنیتی در زاگرس و اخذ مجوز

بنا براعلام شهباز توکلی، ‌تیم زیرساخت چارگون، بیشترین زمان خود را بر روی توسعه امکانات جدید متناسب دیدگاه با آخرین استاندارد‌های به‌روز امنیتی در سطح کشور، صرف کرده وKernel  اصلی دیدگاه زاگرس در حال گذراندن آخرین مراحل اخذ مجوز و ممیزی است. جالب است بدانید  در حال حاضر استاندارهای امنیتی کشوراز سخت‌گیرانه‌ترین Protection Profileهای مورد استفاده در دنیا، مانند ISO 15408 وCommon Credit Aria  است و تنها نهادی که  در دنیا از این پروتکل‌ها استفاده می‌کند، پنتاگون درآمریکاست. در ایران هم تمامی سازمان‌هایی که موضوع امنیتشان از سطحی بالا برخوردار است، ملزم به استفاده و تبعیت از این Protection Profileها هستند.

پیاده‌سازی سامانه دیدبان و پشتیبانی پیشگیرانه در 240 سازمان مشتری

به گفته مدیرتوسعه زیرساخت و محصول چارگون، استفاده از این Protection Profileها برای امن کردن سامانه‌ها و پیشگیری از حمله‌های احتمالی، تمام ماجرا نیست؛ چراکه در طول سال گذشته، 11 مورد از مشتریان چارگون  بصورت کامل و در اثر آلودگی‌ها و بدافزار‌ها، تمام ‌داده‌های خود را از دست داده‌اند (چه داده‌های مرتبط با سامانه دیدگاه و چه داده‌های مرتبط با سایر سامانه‌های نرم‌افزاری در سازمان‌شان). جدای از این موضوع و صرفا در مورد استفاده از نرم‌افزارهای مجموعه دیدگاه نیز نزدیک به 120 مورد Downtime ثبت شد که بدون انجام عملیات به‌روزرسانی یا اعمال وصله بر روی دیدگاه و عمدتا به دلیل تکمیل ظرفیت هارد،‌ از سرویس‌دهی خارج شده بودند.
شرکت چارگون از چند سال گذشته، سرویسی تحت عنوان «دیدبان»  را برای رصد و بررسی صحت کارکرد نرم‌افزارها بر روی سرویس‌های مشتریان نصب کرد تا در صورت بروز مشکلات و عدم کارکرد صحیح دیدگاه، به مسولین ذیربط در شرکت چارگون، اطلاع‌رسانی کند. بر اساس اعلام واحد زیرساخت چارگون درحال حاضر سامانه دیدبان بر روی سرور 240 سازمان مشتری نصب است. آمار این سامانه می‌گوید که در 6 ماه اخیر سال جاری حدود 960 مورد از سوی این سامانه در سرویس‌های شرکت چارگون ثبت شده و از میان 960 مورد دریافتی تنها تعدادی از آنها بصورت هشدار بوده که نیاز به رفع داشته‌اند.
توکلی در سخنان خود تاکید کرد: با استفاده از این سامانه حدود 690 مشکل رصد شده در سرور مشتریان، بدون نیاز به ثبت تیکت در پورتال و طبق وعده‌ای که درباره پشتیبانی پیش‌گیرانه  (بدون اطلاع‌رسانی به مشتریان) توسط تیم دیدبان دیدگاه و با همراهی پشتیبانی فنی و سایر تیم‌های شرکت چارگون، برطرف شده‌اند.
اگر از کاربران پورتال مشتریان شرکت چارگون باشید می‌توانید تیکت‌هایی را که با عنوان «-دیدبان» آغاز شده‌اند در پورتال مذکور مشاهده کنید. این تیکت‌ها توسط سامانه دیدبان دیدگاه رصد و ثبت شده‌اند. کارشناسان سامانه دیدبان دیدگاه درتیم‌ زیرساخت و پشتیبانی فنی چارگون در داخل پنل‌های کاربری خود، بلافاصله پس از مشاهده هر نوع مشکل در سرور سازمان مشتری و در صورت نیاز، تیکت مرتبط را به همراه توضیحات در پورتال مشتریان ثبت می‌کنند تا مشتری قادر به مشاهده تیکت مرتبط با مورد پیش آمده باشند. در ادامه، این گزارش در CRM شرکت چارگون نیز درج می‌شود تا همکاران چارگون اقدامات و یا تعاملات لازم با مشتریان را انجام دهند. پس از انجام اقدامات لازم و ثبت مشکل در‌CRM، اطلاع‌رسانی‌های لازم درباره عملیات انجام شده و تیکت ثبت آن در صفحه رابط کاربری دیدبان دیدگاه و پورتال مشتریان، درج می‌شود.

مهاجرت حداکثری از سرویسهایSQL به noSQL ها

مدیرتوسعه زیرساخت و محصول چارگون در ادامه سخنانش از مهاجرت سرویسهای دیدگاه از SQL به  NoSQLها برای کاهش بار موجود بر روی سرور‌های SQL سازمان‌های مشتری و کاربری بهتر نرم‌افزارهای مجموعه دیدگاه، اشاره کرد. او گفت: “برای محقق شدن بهبود عملکرد از 2 استراتژی متفاوت استفاده می‌کنیم؛ تا جای ممکن همکاران ما در بخش Data Administrative در تلاشند تا  Queryها بهینه شوند و با بهترین کارایی عمل کنند. از سوی دیگر تلاش می‌کنیم تا بار بیشتری از روی Databaseهای SQL‌ برداشته شود. با در نظر داشتن این هدف، به سراغ استفاده از سرویس redis رفته‌ایم”.
او ادامه داد: هدف اصلی چارگون دراستفاده ازDatabase از نوع NoSQL است تا امکانات Cash، Temporary Object، مدیریت نشست‌ها، Push Notificationها به بهترین شکل، سامان دهد که توانسته به آن دست پیدا کند. عضو جدیدی از NoSQLها به نام Mongo DB  به مجموع Databaseها اضافه شده که در Log System جدید استفاده می‌شوند. طرز تفکر و کار Log System جدید بصورت Fire & Forget است که فاقد Lag بوده و بار اضافی را از روی SQL Server سازمان برخواهد داشت و می‌تواند با  Third party Loggerهای مختلف مانند Syslog  واستاندارد‌های مرتبط و موجود در سرور‌های سازمان، ارتباط برقرار کند.
نوع دیگری از NoSQLهایی که  چارگون در حال بررسی برای استفاده و پیاده‌سازی در لایه Repository است Neo 4j ( نوعی از graph NoSQL Database) خواهد بود. Neo 4j بهترین نوع از graph Database در دنیاست که تخصص اصلی آنها Resolve کردن ارتباط بین موجودیت‌هاست. به این معنا که ارتباط راحت و سریعی را بین تعداد زیادی موجودیت‌ با انواع ارتباط با یکدیگر، ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال در سازمان شما سامانه‌های مختلفی برای انجام مکاتبات اداری شما وجود دارد که با یکدیگر مستندات مرتبط و مرجع بوده و کل ساختار سازمان با دپارتمان‌ها مختلف با یکدیگر ارتباط دارند. سمت‌ها با یکدیگر و با کاربران، اشخاص و…در ارتباطند.
یک Neo 4j  در یک محیط با ارتباط 11 سطحی بین موجودیت‌های مختلف آن، نزدیک به 700 برابر نسبت به SQL server سریع‌تر رفتار خواهد کرد که در نتیجه هم می‌توان بار اضافی از روی SQL Server را بردارد و هم می‌تواند به اجرا و کارایی دیدگاه، کمک کند.

طراحی و تولید Business Rule Engine جدید در دیدگاه

چارگون به دنبال تولید زیرساخت Business Rule Engine جدید است. Business Rule Engine‌ها در سیستم‌های موجود در سازمان‌ها کمک می‌کنند تا سیستم رفتار منعطف‌تری داشته باشد و در هر زمان، امکان ایجاد و اجرای قطعه کدی در سیستم را فراهم کند. برای پیاده‌سازی این مهم باید رابط کاربری مناسبی برای استفاده بهتر و آسان در اختیار کاربران (بدون نیاز به داشتن دانش مورد نیاز برنامه‌نویسی و کدنویسی) قرار داده می‌شود تا اطلاعات با حفظ موارد امنیتی در ضمن انجام عملیات کد خوانی، کامپایل، اجرا و غیره با سرعت قابل قبولی به سمت سرور هدایت شوند. به کمک این Business Rule Engine  جدید می‌توان با یک دانش محدود و اندک درباره هر یک از زبان‌های برنامه‌نویسی و موجودیت‌های موجود در نرم‌افزارهای مجموعه دیدگاه (جهت استفاده در فرآیند‌های مد نظر) عملکرد مورد انتظار را ایجاد کرد.

مهاجرت مرکز مدیریت دیدگاه به نسخه زاگرس

طرح مهاجرت مرکز مدیریت دیدگاه به نسخه زاگرس به اتمام رسیده و تمامی بخش‌های آن برای استفاده به نسخه جدید انتقال داده شده است. این خبری است که مدیرتوسعه زیرساخت و محصول چارگون در نهمین همایش گردهمایی سالانه مشتریان اعلام کرد و ادامه داد: در نسخه پاییز امسال دیدگاه، مرکز مدیریت جدید را به برخی از مشتریان گرامی ارائه کرده و بر روی سرور‌های ایشان نصب کرده‌ایم.
به گفته او سازمان‌های مشتری در نسخه جدید مرکز مدیریت دیدگاه در زاگرس با رابط کاربری جدیدی روبرو هستند که از لحاظ کارایی و سرعت عملکرد، در بهینه‌ترین شرایط خود نسبت به تجربه‌های استفاده از نسخ قبلی دیدگاه، قرار دارد. در نسخه جدید  این مرکز مدیریت، ساختار درختی نسخ قبلی بصورت کامل کنار گذاشته و برای سهولت در کار با بخش‌های صفحه مرکز مدیریت، سیستم جدید راهبری و باز کردن همزمان چندین پنجره (به منظور انجام موازی چندین کار در دیدگاه) در اختیار کاربران قرارداده شده است.
قابلیت باز کردن و کار در چندین پنجره دیدگاه این امکان را به  کاربر می‌دهد تا در صورت انجام کاری به‌صورت موازی در چندین صفحه که از لحاظ منطقی به یکدیگر مرتبط هستند، عملیات مد نظر خود را با سهولت بیشتری نسبت به قبل انجام دهد. همچنین به‌ منظور انجام عملیات جستجو در صفحه رابط کاربری Engine Client search  ایجاد شده که در چندین نقطه استفاده از نرم‌افزار به او کمک زیادی خواهد کرد.
به عنوان مثال با استفاده از این امکان برای اخراج یک کاربر از دیدگاه می‌توان بخشی از نام کاربر مد نظر را در مرکز مدیریت تایپ کرد و پس از نمایش اطلاعات کاربری وی در بخش دسترسی‌ها نشست‌های فعال وی را غیرفعال و در لحظه، عملیات اخراج وی از دیدگاه را تکمیل کرد. با این کار علاوه بر اینکه تمام دسترسی‌ها از کاربر سلب می‌شود از دیدگاه نیز بصورت آنی اخراج شده و امکان ورود مجدد و انجام عملیات را ندارد.
بسیاری از کاربران اعلام کرده بودند که در نتیجه عملیات جستجو، اسامی مشابه زیادی نمایش داده می‌شود که از سرعت انجام عملیات می‌کاهد. ابزارهای جدیدی که برای عملیات جستجو در زاگرس پیش‌بینی شده به آنها در یافتن افراد مد نظر در نتیجه جستجو کمک خواهد کرد. از میان دسترسی‌های موجود برای هر یک از نرم‌افزار‌های مجموعه دیدگاه، آنها می‌توانند دسترسی‌های مورد انتظار را به راحتی جستجو کرده و عملیات مد نظر را بر روی آنها انجام دهند.

به گفته مدیرتوسعه زیرساخت و محصول چارگون در رابط کاربری جدید مرکز مدیریت دیدگاه زاگرس سعی شده تا با طراحی گرافیکی متفاوت، امکانات گرافیکی بیشتری برای سهولت کار در اختیار کاربران نرم‌افزارهای مجموعه دیدگاه، قرار بگیرد.

درخواست دموی نرم‌افزارهای مجموعه دیدگاه

درباره ی اعظم راستی

اعظم راستی خبرنگار و کارشناس روابط عمومی است که بیش از ده سال سابقه مطبوعاتی در رسانه‌های مختلف کشور دارد.

همچنین ببینید

قدرت و اهمیت پرسونال برندینگ در سازمان‌ها

نام تجاری پیش از این تنها منحصر به کسب‌وکار بود که بخشی کلیدی از استراتژی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

98 − = 90