معماری

محیط کار دیجیتالی

راه‌اندازی پورتال داخلی جدید چارگون بهانه‌ای شد تا مطلبی بنویسم در مورد پورتال‌ها و در مفهوم کلی‌تر محیط‌های کاری دیجیتال.

محیط کار دیجیتال شاید مفهوم جدیدی در دنیای IT نباشد. از سال‌های گذشته همیشه ایجاد فضای کاری که تمام ابزارهای مورد نیاز کارکنان یک سازمان را در بر داشته باشد، جزو مباحث اصلی مدیران IT بوده است. اما با رشد تکنولوژی و همچنین رشد فرهنگ استفاده از تکنولوژی، اکنون زمان مناسبی است برای ایجاد محیط کار دیجیتال.

محیط کار دیجیتال و نسل‌های مختلف آن

در ساده‌ترین حالت ممکن می‌توانیم محیط کار دیجیتال را همان اینترانت یا پورتال کلاسیک شرکت‌ها بدانیم. جایی که اخبار، شماره‌ تلفن‌ها، دستورالعمل‌ها و اطلاعات عمومی شرکت قرار دارد. این پورتال‌ها را می‌توانیم پورتال‌های نسل اول بنامیم. اما محیط‌های کاری دیجیتال در قدم بعدی ( پورتال‌های نسل دوم) می‌توانند علاوه بر امکانات ذکر شده، فضای همکاری تیمی را در اختیار سازمان قرار دهند، بطوری‌که افراد در تیم‌ها و دپارتمان‌ها بتوانند اطلاعات را به‌راحتی ذخیره و بازیابی کنند و با دیگر افراد به اشتراک بگذارند. همچنین خدمات حوزه منابع انسانی (ثبت و مدیریت اطلاعات کارکرد و …) نیز در پورتال‌های نسل دوم ارائه می‌شود. والبته در پورتال‌های نسل دوم، شبکه‌های اجتماعی درون شرکتی نقش کلیدی در به اشتراک‌گذاری اطلاعات و ارتباط غیررسمی اعضای سازمان ایفا می‌کند. در نقش ارتباط غیررسمی و کارکرد شبکه‌های اجتماعی درون سازمانی مباحث جالب توجهی وجود دارد که در مطالب جداگانه به آنها پرداخته خواهد شد.

اما با پیدایش مفهوم وب2 و گسترش ابزارهای مبتنی بر وب2 بسیاری از افراد در یک سازمان، برای کارهای سازمانی از ابزارهای اینترنتی استفاده می‌کنند. مثلا Google Reader یک ابزار کلیدی می‌تواند باشد برای پیگیری محتوای سایت‌ها و بلاگ‌ها از طریق RSS. یا استفاده از ابزارهایی مثل Messengerها و ابزارهای Telepresence برای در ارتباط بودن با دیگر همکاران یا مشتریان.

پورتال‌های نسل سوم، می‌توانند و باید امکاناتی را برای ارتباط با این ابزارها در نظر بگیرند. بطوری‌که شخص بتواند اطلاعات دریافتی از هرکدام از این ابزارها را وارد محیط کار دیجیتال شرکت نماید. در پورتال‌های نسل سوم، ارتباط با مشتری برای یک سازمان بسیار مهم است.

برای درک بهتر مفاهیم توضیح داده شده به شکل زیر توجه کنید:

محیط کار دیجیتال

بسیاری از سازمان‌ها به نسل‌های مختلف پورتال‌ها توجه نمی‌کنند و بعد از راه‌اندازی پورتال، به‌جای این‌که یک محیط متمرکز کاری ایجاد کنند، جزیره‌های اطلاعاتی می‌سازند. برای ایجاد محیط کار دیجیتال موثر باید مراحل بلوغ را در نظر گرفت و با ایجاد پورتال‌های نسل یک، قدم به قدم به سمت ایجاد پورتال‌های نسل بعدی رفت.

برای آگاهی از استانداردها در زمینه محیط‌های کاری دیجیتال، پورتال‌ها و اینترانت سازمانی می‌توانید از منابع سایت Intranet Benchmarking Forum استفاده نمایید.

تصویر زیر بخشی از پورتال داخلی چارگون با نام سیگما است. سیگما در حال حاضر خدمات نسل اول و دوم پورتال‌ها را پشتیبانی می‌کند.

پی‌نوشت: در چارگون تعداد زیادی از محصولات اپل استفاده می‌کنند. به همین دلیل برای ادای احترام به استیوجابز ما هم تصویر اصلی پورتال را تغییر دادیم.

——————————————————————————————————————————————————————–

این مطلب در وبلاگ رسمی چارگون منتشر شده است. برای پیگیری مطالب می‌توانید مشترک خوراک این وبلاگ شوید.

درباره ی سمیه جلیلی

سمیه جلیلی کارشناس بازاریابی محتوایی که در حوزه بازاریابی محتوایی و روابط عمومی با محوریت استراتژی محتوا، برنامه‌ریزی تولید محتوا و مدیریت بازاریابی در شبکه های اجتماعی فعال است.

همچنین ببینید

قدرت و اهمیت پرسونال برندینگ در سازمان‌ها

نام تجاری پیش از این تنها منحصر به کسب‌وکار بود که بخشی کلیدی از استراتژی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

93 − 91 =