دبیر کارگروه واژه‌گزینی رایانه فرهنگستان زبان وادب فارسی منابع موجود برای برگزیدن واژه‌های مناسب فارسی را برشمرد.

_MG_160

مهدی مخلصیان در گفت وگو با روابط عمومی چارگون تاکید کرد: بسیاری از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که علاقمند به کاربرد واژه‌های فارسی در حوزه کاری خود هستند، منابع موثق و مطمئن برای این هدف را پیدا نمی‌کنند. من تلاش دارم تا با معرفی چند منبع این دوستان را راهنمایی کنم.
وی ادامه داد: اولین منبع مطمئن برای مراجعه علاقه‌مندان به زبان فارسی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را می‌توان سایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی دانست که در بخش واژه‌های مصوب این امکان را به مخاطب می‌دهد تا واژه موردنظر خود را جستجو و معادل آن را پیدا کند.
دبیر کارگروه واژه‌گزینی رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سایت واژه‌یاب را نیز از دیگر منابع معتبر برای یافتن واژه‌های فارسی دانست و گفت: این سایت مانند یک فرهنگ لغت به زبان‌های مختلف، مخاطب را یاری می‌کند تا معادل فارسی واژه‌های موردنظر خود را پیدا کند.

vajehyab1

به گفته وی در سایت واژه‌یاب به دلیل ارتباط با فرهنگستان زبان و ادب فارسی، واژه‌های مصوب نیز به مخاطب اعلام می‌شود و او به‌راحتی می‌تواند بفهمد که این واژه در کدام کارگروه فرهنگستان تصویب‌شده است.
مخلصیان که سمت مدیر پروژه پارسی‌بان در چارگون را نیز عهده‌دار است، اضافه کرد: واژه‌یاب در تلگرام نیز رباتی در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است که به‌راحتی می‌توانند به آن کارکنند. ضمن اینکه همین سایت، نرم‌افزار تحت اندروید و IOS هم دارد که می‌تواند روی گوشی همراه و تبلت هم نصب شود‌.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

vajehyab2
به گفته وی، در سایت واژه‌یاب و سایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی امکان ثبت واژه وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند واژه‌های پیشنهادی خود را در قسمت مربوطه ثبت کنند تا مورد بررسی قرار بگیرند.
دبیر کارگروه واژه‌گزینی رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین به امکان ویراستاری متن در نرم‌افزار word توسط ویراستیار اشاره کرد و گفت با نصب این افزونه می‌توان به‌راحتی متن‌های موجود را از لحاظ املایی و نشانه‌گذاری ویراستاری کرد.
مخلصیان در پایان به معرفی کتاب هزار واژه در علوم مهندسی پرداخت و گفت: فرهنگستان زبان و ادب فارسی پس از تصویب هر هزار واژه در علوم مختلف، کتابی را به ترتیب حروف الفبای فارسی و انگلیسی منتشر می‌کند و واژه‌های مصوب را اعلام می‌کند که علاقه‌مندان می‌توانند از این کتاب هم بهره ببرند.

virastyar

 

اشتراک گذاری :