نرم‌افزارهای دیدگاه؛ ابزار تحول فرهنگ سازمانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
نرم‌افزارهای دیدگاه؛ ابزار تحول فرهنگ سازمانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مدیر پشتیبانی و زیرساخت فاوای مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است: نرم‌افزارهای دیدگاه، فرهنگ سازمانی این وزارتخانه را متحول کرده‌اند.

پس از ادغام سه وزارتخانه، کار،‌ رفاه و تعاون در یکدیگر و تشکیل یک وزارتخانه واحد، بررسی دقیقی بر روی نرم‌افزارهای واحد پرسنلی وزارتخانه‌های سابق انجام شد تا بهترین آنها برای پیاده‌سازی در ساختار جدید به کار گرفته شوند که نرم‌افزار پرسنلی دیدگاه به دلیل کارکرد موفق و موثر در ساختار وزارت رفاه سابق برای پیاده‌سازی در وزارتخانه جدیدالتاسیس انتخاب شد. این انتخاب به توسعه سایر نرم‌افزارهای دیدگاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منجر شد؛ به طوریکه در حال حاضر نرم‌افزارهای آموزش، حقوق و دستمزد، تشکیلات سازمانی، حضور و غیاب، مکانیزاسیون گردش اداری و چندین وب‌سرویس از مجموعه دیدگاه در این وزارتخانه پیاده‌سازی و عملیاتی شده‌اند. روابط عمومی چارگون با مهندس مهدی صدقی -مدیر پشتیبانی و زیرساخت فاوای مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری و سرکارخانم اکرم جعفری، رئیس گروه پشتیبانی نرم‌افزار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره چگونگی تاثیرگذاری مجموعه دیدگاه در این وزارتخانه گفت‌وگویی کرده ‌است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

مهندس مهدی صدقی -مدیر پشتیبانی و زیرساخت فاوای مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بعد از ادغام سه وزارتخانه کار، رفاه و تعاون بررسی بر روی نرم‌افزارهای موجود هر وزارتخانه انجام دادیم که مشخص شد وزارت رفاه سابق از سیستم پرسنلی دیدگاه، وزارت تعاون از سیستم راه سامانه و وزارت کار از سیستم جامع آموزش و پرورش که تحت Dos بود، استفاده می‌کردند. در نهایت تصمیم گرفتیم بنا بر ارزیابی‌های فنی و کیفی، سیستم پرسنلی دیدگاه را پیاده‌سازی کنیم.
وی با اشاره به توسعه نرم‌افزارهای دیدگاه در این وزارتخانه تاکید کرد: مطابق با نیاز وزارت‌خانه برای بروزرسانی‌ها و تکمیل ظرفیت‌ها، درخواست‌هایی برای توسعه سیستم‌ها داریم که در حال حاضر، خرید و نصب سیستم مهمانسرا، بیمه و نرم‌افزار جلسات دیدگاه و ارزیابی آن‌ها را دنبال می‌کنیم؛ چراکه بر یکپارچگی نرم‌افزارها و ارتباط موثر و مستمر بین آنها تاکید زیادی داریم.
وی ادامه داد: معتقدیم به دلیل مزیت‌های گسترده‌ یک سیستم یکپارچه به ویژه در حوزه تسهیل و تسریع روال‌های اداری،‌ پیاده‌سازی و بهره‌برداری از نرم‌افزارهای دیدگاه، الویت اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند.
به گفته وی، در حوزه اتوماسیون اداری نیز با وجود بهر‌ه‌برداری نرم‌افزارهایی غیر از چارگون،‌ لایسنس نرم‌افزار مکاتبات دیدگاه از سوی وزارتخانه خریداری شده تا در صورت لزوم، امکان سوییچ و بهره‌برداری از سیستم مکاتبات چارگون وجود داشته باشد.
مهندس صدقی تاکید کرد: مکانیزه کردن فرآیندهای اداری وزارتخانه از وظایف محوله برای تحقق دولت الکترونیک است به همین دلیل در وزارت تعاون نیز کارگروه توسعه خدمات الکترونیک با رویکرد مکانیزه کردن کلیه فرآیندها تشکیل شده تا پس از بررسی نیازمندی‌های موجود و تدوین طرح‌های عملی و کیفی، قدم‌های موثری برای تحقق آن برداشته شود.
وی ادامه داد: در حوزه توسعه فرهنگ سازمانی و استقبال از فرآیندهای مکانیزه، بسترهای فنی، همراهی نیروی انسانی و آموزش آنها با همکاری واحدهای مختلف وزارتخانه انجام می‌شود که خوشبختانه تاکنون مقاومتی دربرابر مکانیزاسیون از سوی بدنه پرسنلی نداشته‌ایم.
مدیر پشتیبانی و زیرساخت فاوای مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره توسعه نرم‌افزارهای دیدگاه در ادارات استانی نیز خاطر نشان کرد: به پیشنهاد واحد فناوری اطلاعات برای یکپارچگی با ادارات اجرایی در استان‌ها، سیستم پرسنلی دیدگاه تا به حال در 18 استان پیاده‌سازی شده است و برای سایر استانها نیز به تدریج اجرایی می‌شود.
به گفته وی، در یکپارچه‌سازی نرم‌افزار پرسنلی دیدگاه در ستاد و ادارات استانی وزارت تعاون، تجمیع اطلاعات مورد نظر بوده است که در حال حاضر با مکانیزم فنی خاصی، دیتای استان‌ها در یک سرور مرکزی تجمیع و امکان پایش آن برای مدیران وزارت تعاون در ستاد مرکزی فراهم می‌شود.
مهندس صدقی با اشاره به توسعه سیستم‌های حقوق و دستمزد و حضور و غیاب دیدگاه در استانها یادآور شد: مصوبات زیادی داشتیم که استان‌های زیرمجموعه وزارت تعاون هم از سیستم چارگون استفاده کنند. برای ترغیب مدیران به این امر در سیستم ارزیابی عملکرد آنان امتیازها و مشوق‌های خوبی تعریف کرده‌ایم که سریعتر این مصوبات را پیاده‌سازی کنند تا مجموعه مدیریت وزارت تعاون بتواند گزارشات و اطلاعات استان‌ها را پایش و از مزایای یکپارچگی آنها استفاده کند.
مدیر پشتیبانی و زیرساخت فاوای مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شرکت چارگون، عملکرد موفقی در حوزه نرم‌افزارهای سازمانی داشته است افزود: چارگون، یکی از شرکت‌هایی موفق با کارنامه موثر در صنعت نرم‌افزاری است که ارائه سیستم‌های یکپارچه دیدگاه موجب پیشی گرفتن او از سایر رقبا و کسب مزیت‌های قابل توجه رقابتی شده است. طبعا این امور در انتخاب کارفرمایان و برگزیدن چارگون به عنوان پیمانکار بسیار موثر است.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.
آسانی و اطمینان؛ دستاورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از استقرار نرم‌افزارهای دیدگاه
آسانی و اطمینان؛ دستاورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از استقرار نرم‌افزارهای دیدگاه

آسانی و اطمینان؛ دستاورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از استقرار نرم‌افزارهای دیدگاه

اکرم جعفری- رئیس گروه پشتیبانی نرم‌افزار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در سخنانی تاکید کرد: موفقیت وزارتخانه در جاانداختن ساختار جدید و تغییر فرهنگ سازمانی کارکنان با برگزاری جلسات آموزش و پیگیری متعدد واحد فناوری اطلاعات و همکاری کارشناسان چارگون، حاصل شد.
وی اضافه کرد: اولین قدم موفقیت وزارتخانه برای انجام مکانیزاسیون اداری و منابع انسانی، ایجاد یک اداره جدید با عنوان اداره پشتیبانی نرم‌افزارها با حضور یک کارشناس مقیم از سوی چارگون بود تا بر روند پیاده‌سازی نرم‌افزارها و موفقیت قطعی آنها نظارت و بسترهای لازم برای به دست‌ آوردن نتیجه مطلوب را فراهم کنند.
وی ادامه داد: در برخی از حوزه‌ها که فقط با یک سیستم مثل نرم‌‌افزار پرسنلی کارمی‌کنند با هماهنگی واحد منابع انسانی آموزش‌های لازم به کاربران داده شد.
جعفری خاطر نشان کرد: در حوزه نرم‌افزارهایی مثل حضور و غیاب که همه کارکنان سازمان را درگیر می‌کند، فعالیت‌هایی منظم با حجم بالا برنامه‌ریزی و اجرا شد تا حدود 2000 پرسنل از زیرمجموعه‌های متعدد وزارت تعاون که البته پراکندگی زیادی هم در ساختمان‌ها و واحدهای سازمانی مختلف در نقاط مختلف شهر تهران داشتند، آموزش ببینند.
وی به اجرای طرح‌های متنوع اداره پشتیبانی نرم‌افزار وزارت تعاون برای آموزش نیروی انسانی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات متعدد با هر واحد، برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه مدیران و کارکنان، تشریح مزیت‌های نرم‌افزارهای جدید، تهیه فایل‌های آموزشی گرافیکی،‌ راه‌اندازی سیستم HelpDesk و مدیریت دانش و پشتیبانی مستمر از کارکنان برای یادگیری کارکرد نرم‌افزارها از فعالیت‌های اداره پشتیبانی نرم‌افزار وزارت تعاون است.
به گفته وی، در بخش مدیریت و نظارت بر عملکرد بهینه سیستم‌ها نیز مرکز فناوری وزارت تعاون از نرم‌افزار SolarWinds استفاده می‌کند تا بتواند با وجود تعدد سیستم‌های وزارتخانه، بر تک‌تک زیرسیستم‌ها و سرویس‌های نرم‌افزاری که از طرف همکاران اتاق سرور کنترل می‌شود، نظارت کند. به این ترتیب حتی وضعیت منابع سخت‌افزاری سرور مانیتور می‌شود و اگر مشکلی در هر بخشی پیش بیاید، قبل از اخلال در عملکرد سیستم‌ها اخطار به مدیر سیستم داده می‌شود.
رئیس گروه پشتیبانی نرم‌افزار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تاثیر نرم‌افزارهای دیدگاه در بهره‌وری سازمانی نیز تاکید کرد: همه امور به معنای واقعی آسان و مطمئن شده‌اند، به عنوان مثال در انتهای هر ماه باید برای 2000 نفر فیش حقوقی چاپ، ارسال و توزیع می‌شد که با پیاده‌سازی سیستم حقوق و دستمزد دیدگاه، این چرخه حذف شده و گامی رو به جلو برداشته شده است.
جعفری ادامه داد: در حوزه تشکیلات سازمانی باید به طور مرتب، پست‌های باتصدی و بلاتصدی گزارش داده شود. تا قبل از استقرار سیستم تشکیلات چارگون، همه امور این گزارش‌دهی به صورت سنتی و دستی تهیه می‌شد که درصد خطای آن بسیار بالا بود؛ اما با راه‌اندازی نرم‌افزار تشکیلات سازمانی دیدگاه، گزارش‌گیری‌ها بسیار ساده و مطمئن شده است.
به گفته وی، با اتوماتیک شدن فرآیند آموزش در وزارت تعاون نیز، علاوه بر ارائه آموزش‌های الکترونیکی، حضور کارکنان در دوره‌های آموزشی حضوری و نمراتشان نیز در سامانه ثبت و پس از اتصال به نرم‌افزار حقوق و دستمزد، مزایای آن برای کارکنان محاسبه می‌شود‌.
رئیس گروه پشتیبانی نرم‌افزار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: با نصب نرم‌افزار آموزش دیدگاه، ارائه خدمات آنلاین سامانه آموزشی وزارتخانه ارتقا یافته و همکاران بدون محدودیت زمانی و یا مکانی می‌توانند در دوره‌های آموزشی شرکت و گواهی‌نامه دوره را دریافت کنند.
جعفری تصریح کرد: در همه حوزه‌های نرم‌افزارهای دیدگاه در وزارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همه فرآیندها بسیار آسان و شفاف ومنجر به افزایش بهره‌وری سازمانی منجر شده که برای وزارتخانه‌ای بزگ و با حجم کاری وسیع و متنوع، دستاورد بسیار بزرگی است.

اشتراک گذاری :