پرش به محتوای اصلی

نشست بررسی چالش‌های صنعت نرم‌افزار کشور در چهارمین گردهمایی سالانه چارگون

چالش‌های صنعت نرم‌افزار کشور

نشست بررسی چالش‌های نرم‌افزار کشور، در چهارمین گردهمایی سالانه مشتریان چارگون با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب‌نظران زبده این عرصه برگزار شد و در آن موضوعاتی چون مهاجرت نیروی انسانی، نبود امنیت سرمایه‌گذاری، عدم تطبیق خواسته‌ها با محصولات موجود در بازار، فقدان حمایت‌های دولتی لازم و دولتی‌ بودن اقتصاد IT از جمله مشکلات و چالش‌های حوزه صنعت نرم‌افزار کشور برشمرده شدند.

نشست بررسی چالش‌های صنعت نرم‌افزار کشور در چهارمین گردهمایی سالانه چارگون

به گزارش روابط عمومی شرکت چارگون  روز شنبه یکم آذرماه در سالن اصلی همایش‌های هتل المپیک و با میزبانی آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست، نشست بررسی چالش‌های صنعت نرم‌افزار برگزار شد و میهمانان نشست در دور اول پاسخگوی سوالات آرش برهمند در زمینه چالش‌های نرم‌افزار بودند و در ادامه به سوالات حاضرین گردهمایی پاسخ دادند.

امیرمسعود اسکویی‌لر – مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری ایران رایانه، مهم‌ترین چالش در حوزه نرم‌افزاری کشور را مهاجرت نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده به خارج از کشور دانست و گفت: متاسفانه زمانی که برخی از نیروهای انسانی متخصص در کشور به سطح بازدهی می‌رسند مملکت را ترک کرده و توانایی خود را در دیگر کشور‌ها به کار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: یکی از بخش‌های دیگر در تولید نرم‌افزار لزوم توجه به استاندارد، کیفیت، روش‌های عقد قرار‌داد و حق تالیف نرم‌افزار است که تمام این‌ها می‌تواند سرمایه‌گذاری در بخش تولید نرم‌افزار را تضمین کند.

اسکویی‌لر با اشاره به این‌که به دلیل عدم امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه IT تعداد سرمایه‌گذاران در این حوزه کم هستند، تصریح کرد: حتی گاهی دست‌اندرکاران ساخت نرم‌افزار نیز ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در جای دیگری به کار ببرد و این در حالی است که اگر بازگشت سرمایه متناسب با بازار وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری به ورود به این حوزه پیدا می‌کند.

سعید ذاکرزاده – مدیر فناوری اطلاعات و توسعه سیستم‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، نیزبا بیان این‌که جهت بررسی چالش‌های حوزه نرم‌افزار لازم است به سه بخش تولید‌کننده، مصرف‌کننده و ارتباط بین این‌ دو به صورت جداگانه پرداخت گفت: لازم است شرکت‌های اینترنتی براساس نیاز مردم و بخش‌های مختلف دولت به طراحی برنامه دست بزنند.

او یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه نرم‌افزار را عدم تطبیق خواسته‌های خریداران با آنچه که در بازار عرضه می‌شود دانست و افزود: بحث ایجاد ارتباط و هماهنگی بین شرکت‌های تولید‌کننده و متقاضیان برای انتخاب نرم‌افزار مناسب از مشکلاتی است که در حوزه تولید نرم‌افزار در کشور دیده می‌شود.

امیرحسین سعیدی نایینی- مدیرعامل شرکت گام الکترونیک هم با اشاره به این‌که بحث وجود چالش‌ها در حوزه نرم‌افزاری کشور بحثی تکراری است که نگاه دولت به این حوزه باز می‌گردد، اظهار کرد: با توجه به این‌که نزدیک به 80 درصد اقتصاد کشور در حال حاضر در اختیار دولت است، این نگاه دولتی است که می‌تواند تعیین کند که محصول نرم‌افزاری که از سوی یک شرکت فناوری اطلاعات عرضه می‌شود، در چه جایگاهی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که تولید محصولات نرم‌افزاری نیازمند ایجاد بستر‌های ارتباطی و مخابراتی مناسب است، تصریح کرد: یکی از این بستر‌ها پهنای باند است و میزانی که از این بستر به شرکت‌ها ارائه می‌شود، نشان‌دهنده مقدار اراده دولت برای بهبود صنعت IT در کشور است.

او همچنین با اشاره به لزوم محتواسازی از سوی دولت خاطر نشان کرد: بحث فرهنگ‌سازی از دیگر مسائلی است که دولت می تواند در حوزه IT روی آن سرمایه‌گذاری کرده و از طریق رسانه‌ها این فرهنگ را در بین مردم ایجاد نماید.

وی با تاکید بر این‌که شعار دولت در ابتدا این بود که کار مردم به مردم واگذار شود، تصریح کرد: با این حال با گذشت بیش از 30 سال هنوز این اتفاق نیفتاده است و بخش خصوصی ضعیف عمل می‌کند. این در حالی است که می‌توان گفت 40 سال پیش کشور آنقدر قوی بود که صنعت خودروی ما با صنعت خودروی کره جنوبی فاصله چندانی نداشت.

سعیدی با تاکید بر این‌که دولت گاهی تصدی‌گری برخی امور را به دست گرفته که انجام این امور در حوزه وظیفه‌اش نیست، افزود: برای این‌که کشور از بحران اقتصادی حاضر نجات پیدا کند، لازم است در اولین قدم بخش خصوصی تقویت شود.

او خاطر نشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های نرم‌افزاری نسبت به کل جمعیت کشور بسیار کم هستند و این امر برخلاف عقلانیت است.

وی اظهار کرد: تنها پروژه‌ای که در سال‌های اخیر به بخش نرم‌افزار و شرکت‌های نرم‌افزاری سپرده شده بود، مساله‌ی ایجاد کارت سوخت بود و پروژه‌ بعدی کارت ملی الکترونیکی است که با کمبود بودجه مواجه شده است و این امر نشان می‌دهد نگاه دولت است که می‌تواند به تقویت یا تضعیف این پروژه بینجامد.

علی عبداللهی – مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در سخنانی با اشاره به این‌که صنعت IT در حال متحول‌کردن جامعه جهانی از جمله ایران است گفت: در داخل کشور پتانسیل خوبی برای صنعت نرم‌افزار وجود دارد، در حالی که مدل‌های تجاری خوبی از سوی شرکت‌ها ارائه نمی‌شود.

وی با تاکید بر این‌که نقش دولت در حوزه نرم‌افزار نباید به ایجاد ساختار‌ها محدود شود، گفت: دولت باید در زمینه‌ی IT و ایجاد نرم‌افزار برنامه‌ریزی کند.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

عبداللهی افزود: دولت باید بپذیرد که دنیا در حال حاضر دنیای نرم‌افزاری شده است و شرکت‌های نرم‌افزاری نیز لازم است بازاریابی خوبی انجام دهند تا بتوانند سرمایه‌های خوبی را به این بخش جذب کنند. نبود نیروهای متخصص، وجود قوانین دست‌وپاگیر و عدم بهره‌وری مناسب از دیگر نکاتی بود که مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار به آن اشاره کرد.

محمدرضا حدادی – مدیرعامل شرکت برید سامانه نوین با اشاره به جای خالی یک سازمان توانمند‌ساز در کشور گفت: یکسری چالش‌های کلی که در تمام صنایع وجود دارد، در صنعت نرم‌افزار نیز به چشم می‌خورد برای مثال عدم وجود سرمایه‌گذار و سرمایه ناکافی از جمله این چالش‌های کلی در حوزه صنایع است.

وی با اشاره به این‌که علاوه بر مهاجرت نیروی انسانی متخصص، نبود تناسب بین توانایی نیروهای آموزش دیده حوزه نرم‌افزار با نیازهای شرکت‌های نرم‌افزاری از جمله چالش‌های صنعت نرم‌افزار است، گفت: از سوی دیگر خود سازمان‌های دولتی نیز صنعت نرم‌افزار را به رسمیت نشناختند و به این دلیل که در این حوزه سازمان توانمند‌ساز وجود ندارد، هیچ آمار و اطلاعات درستی از بخش نرم‌افزاری کشور ارائه نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستمزد پایین نیروی انسانی به مهاجرت این افراد منجر نمی‌شود، گفت: فرار نیروی انسانی از کشور ربطی به دستمزد پایین ندارد، بلکه مهاجرت مغزها در کشور دلایلی فراتر از دستمزد دارد. وی افزود: مهم‌ترین مشکل شرکت‌های نرم‌افزاری توان نقدینگی پایین است و این امر نیز به این دلیل است که این شرکت‌ها نمی‌توانند محصول خود را با ارزش واقعی به مشتریان بفروشند.

 لزوم ایجاد سیاست‌های کلان صادرات نرم‌افزار

در ادامه دکتر حسین ریاضی – مشاور وزیر بهداشت و مسوول دفتر آمار و فناوری وزارت بهداشت عدم شناخت صحیح از مشتری، عدم تحلیل بازار، استفاده نکردن از تکنولوژی مناسب را از جمله مشکلات شرکت‌های نرم‌افزاری دانست و گفت: بهره‌برداران و کارفرمایان حوزه نرم‌افزار به دقت نمی‌دادند که از نرم‌افزار چه می‌خواهند و این وظیفه شرکت‌های نرم‌افزاری است که دانش لازم در این زمینه به وجود آورند.

وی نبود خلاقیت در تولید نرم‌افزار را یکی مسائل چالش‌ساز در حوزه نرم‌افزار دانست و اظهار کرد: از دیگر چالش‌های بخش تولید نرم‌افزار دولتی‌بودن اقتصاد به ویژه در بحث IT است که باعث می‌شود صنعت IT کمتر بتواند توسعه پیدا کند.

مشاور وزیر بهداشت و مسوول دفتر آمار و فناوری وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: لازم است سیاست‌های کلان برای صادرات نرم‌افزار و همچنین تقویت شرکت‌های تولید‌کننده که به آن توجه می‌شود مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر آن در حال حاضر برنامه‌ای برای رقابت با کشور‌های دیگر در حوزه نرم‌افزاری وجود ندارد و لازم است ایران در حوزه‌هایی مانند ایجاد موتور جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی مزیت‌های رقابتی را به وجود آورد که بتواند نظر کاربران را به خود جلب کند.

وی با اشاره به این‌که آیین‌نامه‌ها و قوانین زیادی برای حمایت از بخش خصوصی وجود دارد، تصریح کرد: اما عدم اجرای این آیین‌نامه‌ها به دولتی‌زدگی بخش اقتصادی در کشور باز می‌گردد و لازم است دولت بخش خصوصی را حمایت کند نه این‌که با آنها به رقابت بپردازد.

شرکت‌های نرم‌افزاری باید به خودباوری برسند.

شاهین طبری- رییس هیات مدیره چارگون و رییس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی استان تهران با اشاره به ارزش اشتغال‌زایی صنعت IT در کشور اظهار کرد: یکی از مسائل اصلی در مورد چالش‌های صنعت تولید نرم‌افزار به خود شرکت‌های تولید‌کننده باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: اگر شرکت‌های نرم‌افزاری به این خودباوری برسند که ایران بازاری دارد که می‌تواند محل فعالیت مناسبی را برای شرکت‌های نرم‌افزاری به وجود آورد و بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری بزرگ خارجی آرزوی این بازار را دارند، نوآوری‌ها و فکرهای جدیدی را به وجود می‌آورد.

رییس هیات مدیره چارگون با اشاره به لزوم مدیریت منابع انسانی در حوزه IT خاطر نشان کرد: لازم است در حوزه شرکت‌های نرم‌افزاری کار جدی صورت گیرد تا این شرکت‌ها بتوانند شرایطی را به وجود بیاورند که از طریق آن از خود حمایت کنند.

طبری افزود: اولین مشکل سازمان نظام صنفی در حوزه شرکت‌های نرم‌افزاری عدم حضور و مشارکت تمامی شرکت‌های کشور هست. این در حالی است که مشارکت شرکت‌ها باعث صنفی قوی‌تر و نهایتاً زیرساخت ارتباطی قوی بین شرکت‌های انفورماتیکی و دولت خواهد بود.

 

مطالب مرتبط

چارگون و نمایشگاه الکامپ
چارگون و نمایشگاه الکامپ

بدون شک الکامپ بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات در سطح کشور است که هر ساله برگزار می‌شود. اما با نگاهی به ... ادامه مطلب »

«دیدگاه»، نرم‌افزار برگزیده دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا
«دیدگاه»، نرم‌افزار برگزیده دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا

مجموعه نرم‌افزاری «دیدگاه»، در دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا به عنوان نرم‌افزار برتر شناخته شد. در این جشنواره که در تاریخ 17 ... ادامه مطلب »

استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه
استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه

با راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری شرکت چارگون در دانشگاه ارومیه، روابط‌عمومیِ این دانشگاه با درج این خبر، ورود این نرم‌افزار ... ادامه مطلب »

سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم
برگزاری سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم

شرکت چارگون با دعوت و همکاری دانشگاه سراسری قم، سمیناری تحت عنوان «مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار ... ادامه مطلب »

حضور چارگون در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک
حضور چارگون در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک

ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک، به همت دبیرخانه این همایش و مجله مدیریت ارتباطات در روز 31 اردیبهشت ماه در ... ادامه مطلب »

استقبال از برگزاری نخستین گردهمایی سالانه چارگون
استقبال از برگزاری نخستین گردهمایی سالانه چارگون

نخستین گردهمایی سالانه شرکت چارگون، با حضور نمایندگان سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی، دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه برگزار شد. این ... ادامه مطلب »

تخصیص کد رهگیری به درخواست‌های پشتیبانی مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه
تخصیص کد رهگیری به درخواست‌های پشتیبانی مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه

شرکت خدمات مشتریان چارگون، برای پاسخگویی سریع و متعهدانه به مشتریان مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه، در لحظه ثبت موارد پشتیبانی، با اختصاص و اعلام کد رهگیری، امکان ... ادامه مطلب »

«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات
«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات

با تاسیس بخش جدیدی تحت عنوان «صدای شما» در سایت رسمی شرکت چارگون، امکان ارسال مستقیم بازخوردها، نظرات، انتقادات و ... ادامه مطلب »

تاسیس گروه خیریه شرکت چارگون
تاسیس گروه خیریه شرکت چارگون

گروه خيريه شرکت چارگون، با اهداف خیر‌خواهانه و با محوریت یاری رساندن به افراد نیازمند، فعاليت خود را آغاز كرد. ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.