پرش به محتوای اصلی

منابع انسانی چیست و چه اهمیتی دارد؟

فرهنگ سازمانی خلاق
این که منابع انسانی چیست، شاید سؤال ساده‌ای به نظر بیاید. اما اگر به تاریخ صنایع و کسب‌وکارهای معاصر توجه کنیم چنین مفهومی چندان هم قدیمی و باسابقه نیست. منابع انسانی برای توصیف افرادی که برای یک شرکت یا سازمان کار می‌کنند به کار می‌رود. همچنین بخش مسئول مدیریت همه امور مربوط به کارمندان، که مجموعاً یکی از باارزش‌ترین منابع و سرمایه‌ها در هر کسب و کار یا سازمانی است، منابع انسانی نامیده می‌شود. اصطلاح منابع انسانی برای اولین بار در دهه 1960 زمانی که ارزش روابط کار توجه را به خود جلب کرد و زمانی که مفاهیمی مانند انگیزه، رفتار سازمانی و ارزیابی انتخاب در همه انواع محیط‌های کاری شکل گرفت، ابداع شد.

تعریف مدیریت منابع انسانی چیست؟

در تعریف مدیریت منابع انسانی (HRM) باید بگوییم که یک اصطلاح معاصر و جامع است که برای توصیف مدیریت و توسعه کارکنان در یک سازمان استفاده می‌شود. مدیریت سرمایه انسانی که مدیریت پرسنل یا استعداد نیز نامیده می‌شود (اگرچه این اصطلاحات کمی قدیمی هستند)، مدیریت بخش منابع انسانی شامل نظارت بر همه چیزهای مرتبط با مدیریت سرمایه انسانی سازمان است. بنابراین مدیریت منابع انسانی بر روی تعدادی از حوزه‌های اصلی متمرکز است، از جمله:
  1. جذب نیرو و استخدام
  2. جبران خدمات و حقوق و دستمزد
  3. آموزش کارکنان و یادگیری
  4. روابط کار و کارمندی
  5. توسعه سازمان
با توجه به حوزه‌های متعدد مدیریت منابع انسانی، برای متخصصان این حوزه معمول است که در یک یا چند زمینه دارای تخصص خاص باشند. تنها تعدادی از عناوین شغلی مرتبط برای متخصصان منابع انسانی عبارتند از:
  1. متخصص توسعه آموزش
  2. مدیریت حضور و غیاب کارکنان
  3. مسئول مزایا
  4. کارشناس منابع انسانی
  5. مجری خدمات استخدامی
  6. متصدی حقوق و دستمزد و تجزیه و تحلیل شغل
  7. برنامه‌ریز آموزش و توسعه
  8. استخدام‌کننده
  9. مشاور مزایا
  10. تحلیلگر پرسنل
درخواست دموی نرم افزارهای دیدگاه در بستر وب و موبایل

درخواست دموی نرم افزارهای دیدگاه در بستر وب و موبایل

 

نگاهی دقیق‌تر به مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی (HRM) شامل توسعه و اجرای برنامه‌هایی است که برای افزایش اثربخشی یک سازمان یا کسب و کار طراحی شده‌اند. این شامل کل طیف ایجاد، مدیریت و پرورش رابطه کارفرما و کارمند است. تجربه همه‌گیری کرونا چالش‌ها و فرصت‌های مدیر منابع انسانی را تغییر داده است اما هنوز برای اکثر سازمان‌ها، آژانس‌ها و مشاغل، بخش منابع انسانی مسئول موارد زیر است:
  • مدیریت استخدام، انتخاب و ارتقاء شغل
  • توسعه و نظارت بر حقوق و دستمزد و مزایای کارکنان و برنامه‌های رفاهی
  • ارتقا، ترویج و اجرای سیاست‌های پرسنلی
  • ترویج آموزش شغلی کارکنان
  • ارائه برنامه‌های جهت‌دهی برای استخدام‌های جدید
  • راهنمایی در خصوص اقدامات انضباطی
  • به عنوان یک تماس اولیه برای صدمات یا حوادث محل کار

اهمیت منابع انسانی

اهمیت منابع انسانی در سازمان‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست. نیروی انسانی یک سازمان، سرمایه اصلی آن محسوب می‌شود و موفقیت یا شکست سازمان در گرو بهره‌وری و عملکرد کارکنان آن است. منابع انسانی با مدیریت صحیح نیروی انسانی، می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا اهداف خود را محقق کنند و به موفقیت دست یابند.

اهمیت منابع انسانی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ایجاد و حفظ مزیت رقابتی: منابع انسانی می‌تواند با جذب و حفظ کارکنان مستعد و ماهر، به سازمان‌ها کمک کند تا مزیت رقابتی خود را در بازار حفظ کنند.
  • افزایش بهره‌وری: منابع انسانی با ارائه آموزش و توسعه به کارکنان، می‌تواند به افزایش بهره‌وری آنها کمک کند.
  • بهبود رضایت شغلی: منابع انسانی با ایجاد محیط کاری مطلوب، می‌تواند به بهبود رضایت شغلی کارکنان کمک کند.
  • کاهش هزینه‌ها: منابع انسانی با مدیریت صحیح منابع انسانی، می‌تواند به کاهش هزینه‌های سازمان کمک کند.
  • بهبود فرهنگ سازمانی: منابع انسانی با ایجاد فرهنگ سازمانی مطلوب، می‌تواند به افزایش انگیزه و تعهد کارکنان کمک کند.

عملیات مهم در مدیریت منابع انسانی چیست؟

حال که به تعریف منابع انسانی پرداختیم و به سوال شغل منابع انسانی چیست پاسخ دادیم، باید بگوییم که مدیریت منابع انسانی در موارد بسیاری باید برنامه‌های جدی داشته باشد و اقدامات عملی مؤثری انجام دهد:

– رسیدگی به نگرانی‌های فعلی کارکنان

برخلاف مدیران شرکت که بر کار روزانه کارکنان نظارت می‌کنند، بخش‌های منابع انسانی با نگرانی‌های کارکنان مانند مزایا، حقوق، سرمایه‌گذاری کارکنان، برنامه‌های بازنشستگی و آموزش سروکار دارند. کار آن‌ها همچنین ممکن است شامل حل و فصل اختلافات بین کارمندان یا بین کارمندان و مدیران آن‌ها باشد.

– جذب کارکنان جدید

تیم مدیریت منابع انسانی کارکنان بالقوه را جذب می‌کند، بر فرآیند استخدام (بررسی پیشینه، آزمایش مواد مخدر و غیره) نظارت و جهت‌گیری کارکنان جدید را فراهم می‌کند.

– مدیریت فرآیند جداسازی کارکنان

تیم مدیریت منابع انسانی باید مجموعه خاصی از وظایف را در صورت استعفا یا اخراج یک کارمند انجام دهد. کاغذبازی باید تکمیل شود تا اطمینان حاصل شود که این فرآیند به طور قانونی تکمیل شده است. دستمزد اخراج ممکن است پیشنهاد یا مذاکره شود، مزایا باید تسویه شود و دسترسی به منابع شرکت باید از طریق جمع‌آوری کلیدها، نشان‌ها، رایانه‌ها یا موارد حساس و مهم از کارمند قطع شود.

– بهبود روحیه

تیم‌های کارآمد منابع انسانی کارکنان شرکت را تشویق می‌کنند تا بهترین کار خود را انجام دهند که به موفقیت کلی شرکت کمک می‌کند. کار آن‌ها اغلب شامل پاداش دادن به کارکنان برای عملکرد خوب و ایجاد یک محیط کاری مثبت است.
مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی در سازمان چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

برای آنکه با اهداف مدیریت منابع انسانی در یک سازمان آشنا شوید، باید ابتدا اهداف، استانداردها و ارزش‌های یک سازمان را به خوبی بشناسید. واحد مدیریت نیروی انسانی در هر سازمان هدف خاصی را دنبال می‌کند که در راستای هدف بزرگ سازمان قرار دارد. به طور مثال شاید در سازمانی که به تازگی تأسیس شده، هدف واحد نیروی انسانی تکمیل تیم در مدت زمان معین باشد، اما سازمانی که سال‌هاست فعالیت می‌کند به هدف تکمیل تیم خود دست یافته و رسالت‌های دیگری را در پی می‌گیرد.

مشخص کردن هدف برای مدیریت نیروی انسانی، این بخش را در مسیر درست هدایت قرار می‌دهد. در ادامه به چند مثال از اهداف عمومی برای این واحد از سازمان می‌پردازیم تا با توجه به آنها بتوانید برای این واحد از سازمان خود، اهداف معینی را در نظر بگیرید.

  • مدیریت دانش در سازمان و قرار دادن اطلاعات کافی در اختیار کارمندان و استفاده از داده‌های سازمان برای دستیابی به اهداف
  • شناخت کارکنان وظیفه‌شناس و توانمند و ارائه حقوق کافی، پاداش، مزایا و تشویقی برای قدردانی از آنها
  • ببهبود روابط در سطوح مختلف در سازمان
  • تأمین امنیت، رفاه و بهداشت در سازمان از جنبه‌های مختلف جسمی و روانی برای کارکنان
  • برنامه‌ریزی برای استخدام تیم حرفه‌ای و توانمندترین افراد برای پوزیشن‌های شغلی گوناگون در شرکت
  • افزایش اثربخشی سازمانی با انجام کارهایی مانند طراحی سازمان، نوشتن شرح وظایف و تعیین کردن پوزیشن‌های شغلی

اصول شغل منابع انسانی چیست؟

پس از تعریف منابع انسانی و پاسخ به سوال شغل منابع انسانی چیست؟ در ادامه اصول مدیریت منابع انسانی را بازگو می‌کنیم که برای هر مدیری مهم و از اولویت‌هاست.

  1. محیط کاری مناسب به وجود آورید

محیط کار پویا و سالم به طور مستقیم بر روی روحیه کارکنان تأثیرگذار است، هنگامی که کارمندان به محل کارشان علاقه‌مند باشند، هر روز صبح با شوق در محل کارشان می‌روند و از ارتباط با مدیر و همکارانشان لذت می‌برند. ایجاد محیط کار دلپذیر و شاد یکی از اصول مدیریت نیروی انسانی است که می‌تواند افراد را به سازمان متعهد کند.

بهترین امکانات را در محیز کار برای کاکنان فراهم کنید. به خاطر داشته باشید کارمندان سازمان شما ارزشمندترین سرمایه‌هایی هستند که در اختیار دارید. پس برای حفظ و سلامت آنها تجهیزات به‌روز، محیط مناسب و خوشایند، سرویس رفت و آمد مناسب و … را در اختیارشان قرار دهید.

  1. به کارمندان احترام بگذارید

احترام گذاشتن به کارمندان یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت منابع انسانی است. این کار می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری افراد شود. هر فردی نیاز به احترام را در خود احساس می‌کند. هنگامی که این نیاز را برای آنها تأمین کنید، آنها هم پاسخ شما را می‌دهند و با بهره‌وری بالا بهترین نتایج را ارائه خواهند داد.

  1. شفاف‌سازی وظایف را در اولویت بگذارید

کارمندان هم درست مانند شما زمانی از کارشان لذت می‌برند که در محیطی کارآمد و مؤثر فعالیت کنند. بنابراین باید شرح وظایف شغلی را به طور مرتب بازبینی و به‌روز کنید. از سوی دیگر کارمندان باید درک کنند که تلاش‌های آنها چگونه با اهداف سازمان در ارتباط است و چه نتیجه‌ای در فرایندهای کلی سازمان به وجود می‌آورد.

  1. توانمندسازی کنید

دادن اختیار به کارمندان یکی از شیوه‌های قدرتمند توانمندسازی نیروی انسانی است که اغلب مدیران از آن غافل هستند. مدیران، بیشتر بر تقسیم کار تمرکز دارند تا دادن اختیار به کارکنان. دادن اختیار با تقسیم کار متفاوت است. بهتر است ابتدا به افراد مسئولیت‌های کوچک بدهید و پس از دستیابی به موفقیت، اختیارات آنها را افزایش دهید و کارهای بیشتری را به آنان بسپارید.

  1. به افراد منصفانه حقوق دهید

پرداخت حقوق منصفانه از اصول مهم مدیریت منابع انسانی است. شما نمی‌توانید حقوق پایین پرداخت کنید و به دنبال مدیریت عالی در منابع انسانی باشید. چرا که حقوق معقول و مطابق با عرف جامعه یکی از نیازهای اولیه کارمندان محسوب می‌شود و نباید درباره آن تعلل یا بحث کنید.

همه شیوه‌های افزایش انگیزه کارمندان و انگیزه‌بخشی کارکنان بر این اصل استوار هستند که شما حقوق عرف جامعه کار را به آنها پرداخت کنید. نمی‌توانید حقوق پایین‌تر از عرف پرداخت کنید و بعد انتظار داشته باشید افراد به طور پیوسته در اختیار سازمان باشند.

  1. استانداردهای واضح کاری تعریف کنید

شما باید در جایگاه مدیر برای همه سطوح کاری و عملکردی افراد استانداردهای شفاف و قابل درک تعریف کنید، استانداردهایی که برای تمامی افراد قابل دستیابی است. بعد از آن کم‌کم این استانداردها را افزایش دهید. در افزایش استانداردها کوتاهی نکنید. استانداردهای بالا موجب تحرک و شادابی تیم می‌شود و سطح انگیزه افراد را بالا می‌برد. باید با همه افراد درباره این استانداردها و اهداف موردنظرتان گفتگو کنید و با آنها به توافق برسید.

  1. عملکرد کارکنان را ارزیابی کنید

اگر موفق نشوید در بخش ارزیابی عملکرد کارکنان به خوبی عمل کنید، اطمینان داشته باشید اشتباهات بسیاری در پرداخت‌ها، تشویق‌ها و تنبیه‌ها مرتکب می‌شوید که آسیب‌های فراوانی به نیروی انسانی وارد می‌کند. افراد توانمند آن طور که باید دیده نمی‌شوند و افرادی که عملکرد خوبی ندارند هم خودشان را در سایه افراد توانمند قرار می‌دهند و شما هرگز موفق نمی‌شوید این تفاوت‌ها را کشف کنید. عدم ارزیابی عملکرد افراد یکی از نابودکننده‌های انگیزه نیروی انسانی است.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.
  1. بازخورد دهید

بازخورد دادن باعث افزایش انگیزه کارکنان می‌شود تا جایی که می‌توان نام آن را تزریق داروی انگیزشی به سازمان دانست. از سوی دیگر ندادن بازخورد موجب به وجود آمدن سوءتفاهم‌های زیادی در سازمان می‌شود.

  1. اجازه ندهید کارمندان احساس ناامنی کنند

امنیت شغلی برای همه افراد مهم است. هیچ‌گاه کارکنان را تهدید نکنید. تهدید به اخراج و یا تهدید به بیکار شدن ذهن کارکنان را به شدت دچار ترس می‌کند و موجب از بین رفتن انگیزه‌شان می‌شود. این تهدیدها نه تنها هیچ نتیجه مثبتی ندارند، بلکه خلاقیت کارکنان را هم نابود می‌کنند. تهدید به اخراج از خود آن ترسناک‌تر است، هر زمانی که تصمیم به اخراج یک فرد گرفتید، همان موقع تصمیم‌تان را با فرد موردنظر در میان بگذارید و هیچ‌وقت تهدید نکنید.

  1. الگوی خوبی باشید

اگر مدیر پرخاشگری باشید، تیم‌تان از شما برداشت خوبی نخواهد داشت. مدیریت با پرخاشگری بسیار زیان‌بار است. افراد به شما نگاه می‌کنند و بعد همان رفتار را انجام می‌دهند. کارکنان همچون کودکان هستند.، الگوهای خود را از میان مدیران انتخاب می‌کنند و براساس عملکرد آنها اقدام می‌کنند. از این رو وقت‌شناس، مؤدب، وفادار نسبت به شرکت و کارآمد بودن مدیر، الگوی خوبی برای کارکنان می‌سازد و موجب شکل‌گیری سازمانی پویا خواهد شد.

تغییر شکل مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی شامل رویکردهای استراتژیک و جامع برای مدیریت افراد و همچنین فرهنگ در محیط کار است. نقش متخصصان منابع انسانی این است که اطمینان حاصل کنند که مهم‌ترین دارایی یک شرکت – سرمایه انسانی آن – از طریق ایجاد و مدیریت برنامه‌ها، سیاست‌ها و رویه‌ها و با ایجاد یک محیط کاری مثبت از طریق کارمند-کارفرمای مؤثر، پرورش و حمایت می‌شود.
مفهوم مدیریت منابع انسانی این است که کارکنانی که تحت مدیریت مؤثر منابع انسانی قرار دارند، می‌توانند به‌طور مؤثرتر در جهت‌گیری کلی شرکت مشارکت داشته باشند. از این طریق اطمینان حاصل کنند که اهداف و مقاصد شرکت محقق می‌شوند.
 
تیم مدیریت منابع انسانی امروزی بیش از کارهای سنتی پرسنلی یا اداری مسئولیت دارد. در عوض، اعضای یک تیم مدیریت منابع انسانی بیشتر بر ارزش افزودن به استفاده استراتژیک کارکنان و اطمینان از این که برنامه‌های کارکنان به روش‌های مثبت و قابل اندازه‌گیری بر کسب‌وکار تأثیر می‌گذارند، متمرکز هستند. رعایت اصول مدیریت منابع انسانی در سازمان اهمیت بسیاری دارد.

متخصصان منابع انسانی در نقش شرکای تجاری

مقاله فوربس در آگوست 2014 به بررسی هدف در حال تغییر تیم‌های مدیریت منابع انسانی امروزی پرداخت. به طور خاص، این مقاله نشان داد که تیم‌های منابع انسانی متمرکز بر چیزهایی که ارزش واقعی به سازمان نمی‌افزایند، اغلب واکنش‌گرا، غیر خلاقانه و فاقد درک اولیه کسب‌وکار در نظر گرفته می‌شوند. از سوی دیگر، متخصصان منابع انسانی که می‌خواهند به عنوان شرکای تجاری واقعی شناخته شوند، باید خود را به عنوان افرادی تجاری ببینند که در HR تخصص دارند، نه به عنوان افرادی که به یک کسب‌وکار مشاوره می‌دهند.
 
مدیران منابع انسانی و شرکای تجاری امروزی باید عملکرد کسب و کار را درک کنند و بتوانند به راحتی به زبان رهبران کسب و کار صحبت کنند تا تأثیر سنجیده و ثابت شده‌ای بر اهداف تجاری داشته باشند. از آنجایی که جذب بهترین استعدادها دشوارتر از همیشه است، ارتباط مستمر و کارآمد پیشنهاد ارزش کارکنان (EVP) اهمیت بسیاری دارد.
مدیر منابع انسانی، چالش‌ها و فرصت‌های سال ۱۴۰۱

دستور کار تیم مدیریت منابع انسانی امروزی

طبق مقاله فوربس، تیم مدیریت منابع انسانی امروز باید تلاش های خود را بر روی پنج حوزه مهم متمرکز کند:

– تعریف و همسو کردن هدف سازمانی

کارکنان یک شرکت باید بتوانند به روشنی دلیل وجود شرکت را به منظور دستیابی به یک سازمان هدفمند، پایدار و با عملکرد بالا بیان کنند. کارکنان همچنین باید درک کنند که چگونه تلاش‌های آن‌ها با هدف سازمان مرتبط یا همسو می‌شود.

– بازاریابی و فروش پیشنهاد ارزش کارمند (EVP)

با ایجاد، بازاریابی و فروش پیشنهاد ارزش کارمند (EVP) بهترین استعدادها را جذب کنید. بازاریابی نادرست و تصورات نادرست در مورد یک سازمان از دلایل اصلی شکست رابطه کارفرما و کارمند است. بنابراین، شرکت‌ها باید یک EVP درست و دقیق ایجاد، بازاریابی و فروش کنند تا کارمندان بالقوه را گمراه نکند.

– تمرکز بر نقاط قوت کارکنان

شرکت‌ها باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا بفهمند کاندیداها و کارمندان چه کارهایی را به بهترین نحو انجام می‌دهند و آن‌ها را در نقش‌هایی قرار دهند که بتوانند تا حد امکان به نقاط قوت خود عمل کنند.

ایجاد همسویی سازمانی: دستاوردها باید با اهداف سازمان همسو باشند تا سازمانی موفق و پایدار بسازند.

اندازه‌گیری دقیق موارد مشابه: همه بخش‌های داخلی و کارمندان باید موارد مشابهی را اندازه‌گیری کنند تا به یک نتیجه سازمانی قطعی برسند و اطمینان حاصل کنند که همه می‌دانند سازمان در هر زمان دقیقاً کجاست.

دسترسی رایگان به ویدیوهای وبینار مدیریت منابع انسانی در پساکرونا

 

 

 

 

 

 

 

مدیریت منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی یک اصطلاح معاصر و جامع است که برای توصیف مدیریت و توسعه کارکنان در یک سازمان استفاده می‌شود. مدیریت منابع انسانی (HRM) فرایندی است که رویه‌ها، وظایف، فعالیت‌ها و سیاست‌های کلیدی یک سازمان که در ارتباط با کارمندان هستند را پوشش می‌دهد.

مدیریت منابع انسانی در سازمان چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

مدیریت دانش در سازمان و قرار دادن اطلاعات کافی در اختیار کارمندان، شناخت کارکنان وظیفه‌شناس، بهبود روابط در سطوح مختلف در سازمان، تأمین امنیت، رفاه و بهداشت در سازمان، برنامه‌ریزی برای ساتخدام تیم حرفه‌ای، افزایش اثربخشی سازمانی و ... از جمله اهداف مدیریت منابع انسانی است.

اصول مدیریت منابع انسانی چیست؟

ایجاد محیط کاری مناسب، احترام به کارمندان، شفاف‌سازی وظایف، توانمندسازی کارمندان، پرداخت حقوق منصفانه به پرسنل، تعریف استانداردهای واضح کاری، ارزیابی عملکرد کارکنان، ارائه بازخورد و ... اصول مدیریت منابع انسانی است که به آنها پایبند است.

مطالب مرتبط

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
عوامل موثر بر موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)

چه عواملی موجب می‌شوند موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در روالی که برای پیاده‌سازی فرآیندهای مکانیزه انجام می‌شود، ... ادامه مطلب »

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
اثرگذاری مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در خلق ارزش برای مشتریان

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) به ساماندهی و هماهنگی فعالیت‌های بین واحدهای مختلف می‌پردازد و اقداماتی را برای بهبود ... ادامه مطلب »

BPMN
هدف از مدلسازی فرایندهای کسب و کار با BPMN چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

مهم‌ترین عامل تعریف و طراحی فرآیندهای کسب و کار «مدلسازی» است که با استفاده از زبان و استاندارد BPMN به ... ادامه مطلب »

تجربه استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN
تجربه استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN

استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN امکان ارتباط اطلاعاتی بین دو فرآیند مرتبط به هم را فراهم می‌کند. فرآیند نمونه ... ادامه مطلب »

BPMN چیست و تیم مدلسازی فرآیندهای کسب و کار چه نقش‌هایی دارد؟

BPMN مخفف عبارت Business Process Model & Notation است و به معنی مجموعه‌ای از علائم و اشکال گرافیکی برای مدل‌سازی ... ادامه مطلب »

Receive Task در BPMN
آموزش مفاهیم Send Task و Receive Task در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Send Task و Receive Task در BPMN می‌پردازیم. در صورت نیاز به ... ادامه مطلب »

آموزش Embedded Subprocess و Call Activity در BPMN
آموزش Embedded Subprocess و Call Activity در BPMN

در این مطلب به آموزش BPMN به مرور Subprocess می‌پردازیم. Subprocess یا زیرفرآیند، فعالیت‌هایی هستند که با شکستن آن‌ها به ... ادامه مطلب »

Parallel Gateway
آموزش Gateway و Parallel Gateway در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Parallel Gateway می‌پردازیم. [caption id="attachment_27583" align="aligncenter" width="700"] Parallel Gateway[/caption] Gateway از ... ادامه مطلب »

آموزش Exclusive Gateway در BPMN
آموزش Exclusive Gateway در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Exclusive Gateway می‌پردازیم. در مطلب قبل به معرفی کلی درگاه‌ها پرداختیم ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.