پرش به محتوای اصلی

نرم افزار حسابداری شرکتی چیست؟ + مزایا و امکانات آن

مدیریت بازاریابی

هر شرکتی برای شناسایی وضعیت مالی خود باید حسابداری انجام دهد. حسابداری شامل جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، طبقه‌بندی، تأیید، تفسیر و ارائه اطلاعات مالی است. حسابداری انواع مختلفی دارد. یکی از این موارد حسابداری شرکتی است و برای شرکت‌ها مناسب است. درواقع نرم افزار حسابداری شرکتی به سازمان‌ها در امور مالی کمک بزرگی می‌کند.

حسابداری شرکتی با فرآیندهایی مانند تهیه صورت جریان نقدی، سوابق مالی، ترازنامه و موارد دیگر سر و کار دارد. می‌توان از آن برای رسیدگی به فرآیندهای تجاری منحصر به فرد شرکت مانند جذب، ادغام و ایجاد اسناد تلفیقی استفاده کرد.

حسابداری شرکتی چیست؟

این یک فرآیند حسابداری است که به عملیات یک شرکت اختصاص داده شده است. در این نوع حسابداری، حسابدار شرکتی فقط به سوابق مالی یک شرکت توجه دارد. به طور خاص، حسابدار فقط بر شرکتی تمرکز می‌کند که او را استخدام کرده است. طبق تعریف حسابداری شرکتی، این فعالیت معمولاً به منظور اطمینان از وضعیت مالی و عملیاتی یک شرکت انجام می‌شود. سرمایه‌گذاران به ویژه به دانستن قدرت مالی شرکتی که در آن سهام خریداری کرده‌اند علاقه‌مند هستند. بنابراین، حسابداری شرکتی برای ابلاغ دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت به آن‌ها انجام می‌شود.

حسابداری شرکتی

این نوع حسابداری همچنین به گونه‌ای انجام می‌شود که فعالیت‌های مالی یک شرکت با قوانین و مقررات تعیین شده توسط نهادهای نظارتی مطابقت داشته باشد. همچنین تضمین می‌کند که فعالیت‌های تجاری با سیاست‌های سازمانی هماهنگ هستند. حسابداران شرکتی معمولاً بسیاری از کارهای خود را در داخل انجام می‌دهند. آن‌ها گزارش‌هایی تولید می‌کنند که توسط مدیریت برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک برای شرکت استفاده می‌شود.

فعالیت‌های اصلی مربوط به حسابداری شرکتی

حسابداری شرکتی معمولاً توسط دپارتمان حسابداران متخصص انجام می‌شود. آن‌ها هدایت می‌شوند تا وضعیت مالی شرکت خود را تحت نظارت یک مدیر ارشد مالی (CFO) یا یک مدیر اجرایی در همان سطح مدیریت کنند. حسابداران تعدادی از وظایف را برای نگهداری حساب‌های مالی و سیستم گزارشگری مالی به طور کلی انجام می‌دهند. فعالیت‌های انجام شده در حسابداری شرکتی شامل موارد زیر است:

– ایجاد و نگهداری یک سیستم حسابداری شرکت

حسابداران شرکتی، سیستم حسابداری شرکتی را ایجاد، نصب، مدیریت و نگهداری می‌کنند. در موارد مدرن، این یک پلتفرم نرم‌افزاری است که کل شرکت را در بر می‌گیرد. پس از نصب، حسابداران برای رسیدگی به عناصر تجاری مانند حقوق صاحبان سهام، دارایی‌ها، درآمد، بدهی‌ها و هزینه‌ها حساب‌های جداگانه‌ای ایجاد می‌کنند. پس از انجام این کار، آن‌ها هر حساب را با کدهای دفتر کل تخصیص می‌دهند و سیستم کلی را تنظیم می‌کنند تا تراکنش‌های خاص را به طور خودکار در حساب منطبق ثبت کند.

علاوه بر آن، حسابداری شرکتی پیشرفته شامل ایجاد منظم گزارش‌های متنوعی است که در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گزارش‌ها با استفاده از داده‌ها و اطلاعات فعلی تهیه می‌شوند. علاوه بر این، صورت‌های مالی برای شرکت نیز به منظور تأیید توسط نهادهای نظارتی تهیه می‌شوند.

سیستم حسابداری

– پردازش حقوق و دستمزد کارکنان

محاسبه حقوق کارکنان در حوزه حسابداری شرکتی است. در این کار، حسابداران شرکتی دستمزد کارکنان را با توجه به دوره‌های کاری مختلف محاسبه می‌کنند. این می‌تواند هفتگی، دو هفته‌ای یا ماهانه باشد. کارکنان چک‌های حقوق و دستمزد یا واریز مستقیم به حساب‌های بانکی خود را از طریق حسابداری شرکتی دریافت می‌کنند.

– مدیریت هزینه‌های ویژه

یک شرکت موظف است پرداخت‌های ویژه‌ای را انجام دهد تا از مقررات تجاری پیروی کند. حسابداری شرکتی این مسئولیت را با پرداخت‌هایی مانند مالیات‌های مربوط به کارمندان، ضمانت برای دستمزد، توزیع حساب‌های بازنشستگی، پاداش برای عملکرد و همچنین پرداخت برای اضافه‌کاری انجام می‌دهد. دفاتر حسابداری شرکتی نشان می‌دهد که این پرداخت‌ها توسط واحد حسابداری شرکت محاسبه، مدیریت و پرداخت می‌شود.

– مدیریت حساب‌های پرداختنی

حسابداری شرکتی مسئولیت دریافت و پردازش فاکتورهایی را که به شرکت وارد می‌شود را بر عهده دارد. حسابداران درگیر پس از پرداخت به پیمانکاران یا تأمین‌کنندگان با توجه به ابزار غرامت مشخص شده اقدام می‌کنند. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از حواله‌های بانکی، چک، پرداخت‌های کارت اعتباری و حواله‌های الکترونیکی. هنگام رسیدگی به حساب‌های پرداختنی، حسابداران شرکتی معمولاً بر موجودی‌های موجود در شرکت تمرکز می‌کنند. با این حال، آن‌ها همچنین می‌توانند بر پرداخت وام، مالیات و هزینه‌های تعمیر و نگهداری محل تمرکز کنند.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

– مدیریت حساب‌های دریافتنی

این نوع حسابداری به حساب‌های دریافتنی نیز رسیدگی می‌کند. اینجا جایی است که آن‌ها به طور منظم پرداخت‌هایی را که از مشتریان دریافت می‌شود پردازش می‌کنند. شرکت‌ها می‌توانند تیم‌های بزرگی از حسابداران را برای رسیدگی به حساب‌های سررسید گذشته اختصاص دهند. در این وظیفه حسابداری شرکتی، حسابداران ارشد شرکتی همچنین وضعیت حساب‌های سررسید را گزارش می‌کنند و اطمینان می‌دهند که مدیران شرکت در جریان جریان نقدی و همچنین تلاش‌های جمع‌آوری به ‌روز هستند.

حسابداری شرکتی برای شرکت‌های مدرن بسیار ضروری است. این به شناسایی وضعیت مالی و عملیاتی یک شرکت کمک می‌کند. حسابداران شرکتی می‌توانند وظایف خاصی را در راستای این هدف انجام دهند.

نقش نرم‌افزار حسابداری در فرآیند جامع مالی

اجرا و مدیریت امور اداری روزمره در سازمان‌ها به روش سنتی تقریباً منسوخ شده است. اکثر سازمان‌ها فارغ از نوع فعالیت، ساختار، اهداف و تعداد کارکنان، به لزوم اتوماسیون فرآیندها پی برده و به انواع نرم‌افزارهای اداری، مالی و ارتباطی متوسل شده‌اند. اگرچه استفاده از نرم‌افزارهای سازمانی در نوع خود پیشرفت بزرگی به شمار می‌رود، با این حال فعالیت جزیره‌ای واحدها و نرم‌افزارهای آن‌ها، خود باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

در مورد اطلاعات مالی و حسابداری، این مشکلات بزرگ‌تر و پیچیده‌تر خواهند بود. در چنین مواردی پس از مکانیزه کردن فرآیند مالی حسابداری، راه‌اندازی فرایند جامع مدیریت مالی راهگشا خواهد بود. شرایطی در بسیاری از سازمان‌ها وجود دارد که هر واحد به صورت مستقل اقدام به انتخاب و تهیه نرم‌افزار می‌کند که ممکن است چالش‌هایی به همراه داشته باشد. از سوی دیگر فرایند اتوماسیون در هر واحد، بر اساس سیاست مستقل مدیران و کارکنان آن واحد انجام می‌شود.

فرایند جامع حسابداری عبارت است از اتصال نرم‌افزارهای مالی و حسابداری واحدهای مختلف به یکدیگر و ایجاد شبکه‌ای از نرم‌افزارهای به‌هم‌پیوسته. این فرایند ابعاد گسترده‌ای دارد و واحدها و دپارتمان‌های گوناگونی را شامل می‌شود. مکانیزه کردن این فرایند صرف‌نظر از این که ابعاد سازمان بزرگ، متوسط یا کوچک باشد، گردش کار را در سازمان تسهیل می‌کند و با کاهش هزینه‌ها موجب بهره‌وری می‌شود.

نرم‌افزارهای راهکار مالی حسابداری دیدگاه

مجموعه نرم‌افزاری مدیریت مالی دیدگاه، با ایجاد بستری یکپارچه کلیه فرآیندهای امور مالی سازمان را پوشش می‌دهد. یکپارچگی موجود در حیطه کارکرد کلیه زیرسیستم‌ها، منجر به ایجاد محیط کاری کاملً متصل می‌شود. در این محیط، امکانات گسترده‌ای جهت پوشش تبادل اطلاعاتی، میان عملیات تخصصی با سیستم‌های مالی و سایر سیستم‌های پردازش تراکنش (TPS) سازمان در دسترس خواهد بود.

نرم‌افزار مالی

نرم افزار حسابداری شرکتی، نرم افزار حسابداری است که برای این منظور می‌توان از آن استفاده کرد. این می‌تواند به انجام یا حتی خودکارسازی فعالیت‌های حسابداری شرکتی مانند پیگیری دوره‌های حسابداری، ارسال فاکتورها، رسیدگی به هزینه‌ها، مدیریت رسیدها و پردازش پرداخت‌های کارت اعتباری کمک کند. علاوه بر این، از ایجاد یادداشت‌های حسابداری شرکتی پشتیبانی می‌کند.

این نرم‌افزار بر اساس زیرساخت‌های ابری ساخته شده است. بنابراین، حساب‌های موجود در آن را می‌توان از هر مکانی در جهان با استفاده از یک دستگاه متصل به اینترنت دسترسی داشت. استفاده از این نرم‌افزار، سرمایه‌گذاری ارزشمند است که می‌تواند به شما در انجام حسابداری شرکتی کمک کند.

نرم‌افزار حسابداری شرکتی به نحو پویایی طراحی شده که هرگونه ساختار کدینگ حسابداری مورد نیاز بخش خصوصی را بتوان در آن سیستم پیاده‌سازی کرد و محدودیتی از لحاظ سطوح حساب در جهت پاسخگویی به نیازهای متنوع بخش خصوصی در این سیستم وجود ندارد.

امکانات شاخص نرم افزار حسابداری شرکتی

  • توانایی پیاده‌سازی هرگونه ساختار کدینگ مورد نیاز
  • مدیریت حسابداری شرکت‌ها و شعب زیر مجموعه
  • توانایی تهیه صورت‌های مالی
  • صدور اسناد تسهیم هزینه
  • امکان دریافت سند اتوماتیک از نرم‌افزارهای مجموعه دیدگاه و حتی نرم‌افزارهای خارج از آن
  • کنترل محدوده دسترسی حتی بر روی سند حسابداری

نرم‌افزار حسابداری مشاغل کوچک پیشرفت‌های بزرگی را ایجاد کرده است زیرا افراد بیشتری در مسیر کارآفرینی قرار می‌گیرند. در حال حاضر طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها در دسترس است که کدام یک برای شما بهترین است بستگی به نیازهای حسابداری کسب و کار شما دارد. در همین راستا نرم افزار حسابداری مالی باید بتواند نیازهای متنوع سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف را پوشش دهد. یک نرم‌افزار حسابداری مالی کارآمد روش‌های مختلف از جمله حسابداری دولتی، حسابداری تعهدی، حسابداری شرکتی و دانشگاهی را پشتیبانی می‌کند.

مطالب مرتبط

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
عوامل موثر بر موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)

چه عواملی موجب می‌شوند موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در روالی که برای پیاده‌سازی فرآیندهای مکانیزه انجام می‌شود، ... ادامه مطلب »

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
اثرگذاری مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در خلق ارزش برای مشتریان

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) به ساماندهی و هماهنگی فعالیت‌های بین واحدهای مختلف می‌پردازد و اقداماتی را برای بهبود ... ادامه مطلب »

BPMN
هدف از مدلسازی فرایندهای کسب و کار با BPMN چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

مهم‌ترین عامل تعریف و طراحی فرآیندهای کسب و کار «مدلسازی» است که با استفاده از زبان و استاندارد BPMN به ... ادامه مطلب »

تجربه استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN
تجربه استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN

استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN امکان ارتباط اطلاعاتی بین دو فرآیند مرتبط به هم را فراهم می‌کند. فرآیند نمونه ... ادامه مطلب »

BPMN چیست و تیم مدلسازی فرآیندهای کسب و کار چه نقش‌هایی دارد؟

BPMN مخفف عبارت Business Process Model & Notation است و به معنی مجموعه‌ای از علائم و اشکال گرافیکی برای مدل‌سازی ... ادامه مطلب »

Receive Task در BPMN
آموزش مفاهیم Send Task و Receive Task در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Send Task و Receive Task در BPMN می‌پردازیم. در صورت نیاز به ... ادامه مطلب »

آموزش Embedded Subprocess و Call Activity در BPMN
آموزش Embedded Subprocess و Call Activity در BPMN

در این مطلب به آموزش BPMN به مرور Subprocess می‌پردازیم. Subprocess یا زیرفرآیند، فعالیت‌هایی هستند که با شکستن آن‌ها به ... ادامه مطلب »

Parallel Gateway
آموزش Gateway و Parallel Gateway در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Parallel Gateway می‌پردازیم. [caption id="attachment_27583" align="aligncenter" width="700"] Parallel Gateway[/caption] Gateway از ... ادامه مطلب »

آموزش Exclusive Gateway در BPMN
آموزش Exclusive Gateway در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Exclusive Gateway می‌پردازیم. در مطلب قبل به معرفی کلی درگاه‌ها پرداختیم ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.