معماری
زبان مدل سازی فرآیند BPMN2
زبان مدل سازی فرآیند BPMN2

معرفی زبان مدل‏سازی فرآیند BPMN2

کاربرد زبان مدل‏سازی فرآیند BPMN2 در مکانیزه کردن امور اداری سازمانی بیشتر شده است. یکی از دلایل آن توسعه زیرسیستم‌های مورد نیاز و افزایش درخواست برای خودکارسازی عملیات اداری است.

BPMN چیست؟

BPMN که مخفف عبارت Business Process Modeling and Notation است به مجموعه ای از نمادهای گفته می شود که برای مدل‌سازی فرآیندها کاربرد دارند.

در حوزه مدیریت فرآیندها BPMN از آنجا اهمیت دارد که با ارائه شیوه‌ای استاندارد، سادگی در طراحی و پیاده سازی فرآیندهای سازمانی را ایجاد کرده و با قدرت بیان بالا، پیاده‌سازی نرم‌افزاری انواع فرآیندها را در حوزه‌های کاربردی فناوری اطلاعات ممکن ساخته است.

انواع استانداردهای معرفی شده برای BPMN   به شرح زیر هستنند:

  • XPDL (XML Process Definition Language)
  • BPEL (Business Process Execution Language)
  • EPC (Event-driven Process Chain)
  • UML (Unified Modeling Language)
  • BPMN

مزایای BPMN

تعداد بالای عناصر مدلسازی که توسط BPMN ارائه می‌شود قابلیت مدل‌سازی انواع مختلف فرآیندها را فراهم می کند و از طرف دیگر ابزارهای بیشتری برای پشتیبانی مدل‌سازی فرآیندهای کسب و کار در دسترس متخصصان حوزه  فناوری اطلاعات و طراحان نرم‌افزارها قرار می‌دهد.

BPMN از طریق طراحی XML ، استاندارد شده و قابلیت اجرا و انطباق بالایی با فرآیندهای واقعی سازمان‌ها بدست آورده است.

استفاده از BPMN از طریق نماد استاندارد ISO باعث بهبود ارتباطات و هماهنگی‏های دورن سازمانی و برون سازمانی می‏شود و استانداردسازی با طراحی XML استقلال مدل‏ها و فروشندگان ابزار را به دنبال دارد. جالب اینکه قابلیت اجرایی بودن BPMN باعث به وجود آمدن راهکارهای IT فرآیند محور خواهد شد و قابلیت توسعه و انطباق آن، گستردگی کاربرد و سازگاری را ایجاد خواهد کرد.

ویدیوی های آموزشی زبان مدل‌سازی فرایند BPMN2

معایب BPMN

با این همه به دلیل ارائه حدود 100 نماد، عنصر و پیچیدگی خصوصیات ارائه شده، کار با این مدل به آسانی ممکن نیست. همکاری ضعیف بین  ارائه کنندگان ابزارهای BPMN و پشتیبانی از ترسیم­های غیراستاندارد و ناقص برای اجرای BPMN از نقاط ضعف آن به‌شمار می‌آیند. استفاده از صحیح از نمادهای BPMN دارای پیچیدگی معانی بسیاری هستند که باعث به وجود آمدن راهکارهای غیراستاندارد می‏شود و لازم است متخصصان نرم‌افزار و فعالان حوزه فناوری اطلاعات هنگام مدلسازی فرآیندهای کسب و کار به آن توجه کنند. علاوه بر پیچیدگی معانی، پیچیدگی نمادها هم تضاد قابل توجهی با اهدافی همچون استفاده آسان و کامل ایجاد می‏کند. در نهایت آنچه با عنوان اجرای غیراستاندارد مدل‌های BPMN از آن یاد می‌شود، موجب محدودیت به محیط اجرایی خاص می‏شود.

 

درخواست دموی نرم افزارهای دیدگاه در بستر وب و موبایل

درباره ی محسن سیف محمدی

فعال در حوزه فرآیندهای سازمانی و ارائه دهنده راهکارهای مدیریت فرآیندهای تجاری با محوریت استخراج،تدوین،بهینه سازی و استقرار

همچنین ببینید

 اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)  چیست؟

اتوماسیون فرآیند رباتیک   هدف اتوماسیون فرآیند رباتیک (Robotic Process Automation) بهبود فرآیند‌های کسب‌وکار در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 2 = 4