معماری

چه‌كسی مسئول ايجاد تغييرات در سازمان می‌باشد؟

تغییرات پیش‌رو

سازمان‌ها و شركت‌ها برای اينكه بتوانند در بازار رقابتی و نابسامان فعلی به حيات خود در شرایط مناسب و مطلوب ادامه دهند، ناگزير استقبال از تغييرات در جهت بهبود عملكرد خود می‌باشند. هر چه سازمان نسبت به طراحی و اعمال این تغییرات سرعت و انعطاف بیشتری داشته باشد، موفق‌تر خواهد بود. حال يك پرسش مهم اين است كه چه كسی مسئول ايجاد اين تغييرات در سازمان می‌باشد؟

يكی از نكات مهم در ايجاد مدیریت تغييرات سازمانی انتخاب جهت اعمال تغييرات می‌باشد. بدين معنا كه آیا باید تغييرات از سمت مديران ارشد يك سازمان طراحی و اعمال شود يا اينكه تغييرات توسط مديران ميانی يا حتی كاركنان سازمان طراحی و اجرا شوند؟ فارغ از اين حقيقت كه سازمان‌ها به هر دو نوع از تغييرات نياز دارند، تجربه نشان داده است كه تغييراتی كه از سمت كاركنان سازمان طراحی و اجرا می‌شوند هم سريع‌تر در سازمان اعمال و نهادينه می‌شوند و هم ماندگاری بيشتری در سازمان خواهند داشت. از ديگر نكات مثبت اين روش تغييرات ايجاد حس رضايت و انگيزه در بين مجريان و ميل و اميدواری در بين ديگر كاركنان سازمان می‌باشد.

مسئله بسيار مهم و حياتی در اين گونه تغييرات حمايت مديران ارشد از تغییرات و مجريان تغييرات می‌باشد. عدم حمايت يا حمايت ناكافی از مجريان تغييرات سازمانی بی‌شك باعث شكست تغييرات خواهد شد. بدون شك ايجاد هرگونه تغييری در سازمان در هر سطحی، سازمان و كاركنانش را دچار آشفتگی‌ها وبرخوردهايی هر چند كوتاه مدت خواهد نمود. اينجاست كه مديران ارشد سازمان بايد نسبت به اين شرايط صبوری نشان داده، مانند آن زمان كه خود مجری تغييرات می‌باشد، و نسبت به تغييرات و مجری‌های آن حمايت كامل را داشته باشند.

اين رفتار مدريت ارشد علاوه بر دلگرمی و اطمينانی كه به مجريان تغييرات می‌دهد، باعث می‌شود كه پذيرش تغييرات توسط بخش‌های مرتبط سازمان با سهولت بيشتری صورت گيرد.

تجربه‌ای كه در چند سال اخير، در شركت چارگون جاری بوده است. تغييرات بسياری است كه توسط كارشناسان شركت پيشنهاد، طراحی و اجرا شده‌اند. اين تغييرات از هر نوع و در هر سطحی بوده‌ است، تغييرات درون واحدی و در سطح فرآيندهای كاری تا تغييرات استراتژيك در سطح كلان گروه شركت‌های چارگون. اما چيزی كه در تمام اين تغييرات مشترك بوده است، اهميت و حمايت مديران ارشد چارگون از تغييرات و مجريان تغييرات بوده است و نتیجه آن شده است که چارگون سازمانی چابک نسبت به تغییرات باشد و ضریب موفقیت اعمال تغییرات بسیار بالا باشد.

درباره ی مهدی عامری

مهدی عامری کارشناس مسئول فرآیندها در چارگون است. مهدی به‌عنوان یکی از افرادی که نقش کلیدی در پیاده‌سازی و بهبود فرآیندهایی از قبیل مدیریت پروژه و مدیریت ارتباط با مشتریان دارد در چارگون شناخته می‌شود.

همچنین ببینید

سازمان خلاق چیست

سازمان خلاق چیست؟

کارآمدی و بهره وری در استفاده از منابع سازمان بررسی موشکافانه نوآوری سازمانی و یافتن …

2 دیدگاه

  1. مطالبتون بسیار جالب وجذابی بود فقط یه نکته می خواهم بدونم آیا در اتوماسیون اداری- نرم افزار- مکاتبات-برای ثبت نامه های دریافتی امکان این وجود دارد که با کلیک بر روی نامه ارسال شده از مرکزی را ثبت کنیم ؟ اگر بشود بسیار عالی خواهد بود چون در وقتی که برای اسکن نامه های دریافتی می گذاریم، صرفه جویی می گردد.

  2. @aghajani برای دریافت پاسخ در این زمینه می‌توانید با پشتیبانی شرکت تماس بگیرید یا از طریق جامعه مجازی support.chargoon.com سوال خود را مطرح نمایید تا همکاران متخصص در این زمینه پاسخ دهند. از اظهار لطف شما به وبلاگ و مطالب منتشر شده سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

60 − 52 =