معماری

شاهین طبری در ائتلاف تبسم برای انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

عضویت رئیس هیات مدیره چارگون شاهین طبری در ائتلاف تبسم برای انتخابات نظام صنفی برای حضور در هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران این هفته انجام شد.

ائتلاف «تبسم» برای انتخابات دور چهارم هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تشکیل شده و 15 نفر از مدیران شرکت‌های نظام صنفی را به عنوان عضو معرفی کرده است. شاهین طبری موسس و بنیانگذار شرکت چارگون نیز به این ائتلاف پیوسته است. مصاحبه زیر توسط خانم کیانا مجدی از شرکت کهکشان نور و به مناسبت این حضور انجام شده است:

– لطفا خودتان را معرفی کنید.
شاهین اکبریان طبری رئیس هیات مدیره شرکت چارگون

– چرا کاندیدا شدید؟
فعالیت من در صنف سابقه چندین ساله دارد که به حضور در کارگروه اتوماسیون در حوزه نرم‌افزار بر می‌گردد. وجود یک صنف متشکل و قوی، همیشه برای من نیز مانند خیلی همکاران دیگر یک دغدغه مهم و اساسی بوده است. اما تصمیم قطعی برای اختصاص زمان و تلاش برای سهیم بودن در آینده صنف به همایش هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت پارسی زبانان برمی‌گردد. در این همایش طرح شرکت چارگون در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و موفق به کسب جایزه شد.  در حاشیه مراسم، آقای بحری با ذکر این نکته که مسئولیت‌های اجتماعی فقط به کمک به نیازمندان محدود نمی‌شود و فعالیت‌های صنفی هم در این چارچوب قرار می‌گیرد از من برای حضور فعال‌تر در عرصه‌های صنفی دعوت کردند. از سوی دیگر از مدت‌ها پیش احساس می‌کردم در بخش نرم افزار باید اقداماتی صورت بگیرد و با توجه به اینکه در حال حاضر پتانسیل حضور فعال صنفی را دارم، به نظرم رسید که باید در این مسیر گام بردارم.

– چرا برای حضور در انتخابات نظام صنفی رایانه ای تهران به عضویت گروه تبسم در آمدید؟
من همیشه به کار تیمی اعتقاد دارم و همیشه تمام تلاشم را برای ایجاد فعالیت‌های گروهی به کار گرفته‌ام. تبسم هم از نظر من تبلور یک حرکت تیمی و صنفی است. از ابتدا فردی نبوده که لیستی را بنویسد و یک ائتلاف را به وجود بیاورد بلکه در هر بخش، افرادی متخصص و علاقه‌مند به فعالیت صنفی که مورد قبول صنف هم هستند در این گروه گرد هم جمع شده‌اند و تبسم را ایجاد کردند. از سوی دیگر فکر می‌کنم لازمه کار صنفی، احساس نیاز واقعی و انگیزه برای رفع این نیاز و نهایتا وجود تخصص است. در تبسم تخصص و دانش وجود دارد. احساس نیاز هم شده و انگیزه کافی هم در تیم وجود دارد.

– اهداف و برنامه‌های خود را برای دور چهارم انتخابات نظام صنفی رایانه ای تهران بگویید؟
تغییر مکانیزم رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک از خوداظهاری به ممیزی یکی از راهکارهایی است که صنف نرم افزار را به پیشرفت بزرگی نائل خواهد کرد. نظام رتبه‌بندی موجود برای شرکت‌های نرم افزاری دانش‌بنیان و بعضا کوچک شرایط را دشوار کرده است. شرکت‌های بزرگ با گردش مالی بالا که حاصل از فعالیت‌هایی غیر از نرم‌افزار است با کسب رتبه‌های بالا در شورای عالی انفورماتیک قادر به حضور در مناقصات بزرگ می‌شوند و شرکت‌های دانش‌بنیان نرم‌افزاری به دلیل بضاعت اندک، گردش سرمایه پایین و البته تعداد پرسنل نه چندان زیاد، توان رقابت با این شرکت‌های بزرگ اما غیر تخصصی را ندارند. اینجاست که شرکت‌های بزرگ پس از پیروزی در مناقصه پروژه را به شرکت‌های کوچک برون‌سپاری می‌کنند و به این ترتیب حلقه‌های واسط نامناسبی در این چرخه ایجاد شده که مانع رشد و توسعه شرکت‌های فعال نرم‌افزاری می‌شود.
تعیین شاخص‌های رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک با توجه به ماهیت و هویت فعالیت‌های تولید و طراحی نرم‌افزار یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های من برای این دوره از انتخابات به شمار می‌رود.
یکی دیگر از مسائل صنف نرم‌افزار مجوزها و مراجع متعدد ارائه دهنده آن است. یکی از ره‌آوردهایی که صنف می‌تواند برای زیرمجموعه خود مهیا کند، ایجاد یک پنجره واحد است. حتی نظام صنفی رایانه‌ای تهران می‌تواند از طریق مذاکره با مراجع مختلف تبدیل به یک پنجره واحد صنفی شود تا شرکت‌های عضو تنها با مراجعه به این سازمان نیازهای خود را برآورده کنند.
هدف بعدی تلاش برای حمایت از نرم‌افزارهای داخلی از طریق تعیین عوارض گمرکی برای کالاهای خارجی است. برای مثال نرم‌افزاری که تولید داخل هم دارد و دو نمونه نرم افزار خارجی مشابه هم وارد بازار می‌شود برای رونق و حمایت از نرم‌افزار داخلی باید تعرفه گمرکی برایش در نظر گرفته شود.
گام بعدی تلاش برای واقعی کردن هزینه‌های محصولات و خدمات نرم افزاری است چون این خدمات با قیمت واقعی عرضه نمی‌شود. مقوله خواب سرمایه و دوره فطرتی که یک نرم افزار نیاز دارد تا به سود برسد در هیچ بخش قانون‌گذاری، تعرفه‌گذاری و تعیین مالیات و … لحاظ نمی‌شود.
مجموعه این‌ها اشتغال‌زایی را به دنبال دارد. نرم افزار بیش‌ترین میزان اشتغال‌زایی را دارد به شرطی که شرایط مهیا باشد. سازماندهی مدل‌های تجاری جدید و قراردادهایBOT ، ارائه خدمات تراکنشی به سازمان‌های دولتی و همچنین توسعه بازار با بهره‌گیری از فناوری رایانش ابری از جمله دیگر برنامه‌های من برای این دوره از انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای تهران است.
اجرای تمامی این اهداف هم نیازمند زمان و تخصص کافی است. نمی‌توان انتظار داشت که همه برنامه‌ها در زمان یک دوره هیات مدیره به انجام برسد، همانطور که بسیاری از طرح‌ها از دوره‌های پیش مطرح و پیگیری شده و همچنان هم نیازمند پیگیری است. فقط در این میانه نباید ناامید شد و علاوه بر آن باید با استفاده از تجربه دوره‌های قبل، از تکرار روش‌هایی که توسط دیگران در گذشته آزموده شده و به نتیجه نرسیده باید جلوگیری کرد. باید بر پایه بنای نیمه کاره اسلاف، کارمان را شروع کنیم.

– یک جمله کلیدی؟
رفاه صنفی در سایه تفکر قانونی

درباره ی سمیه جلیلی

سمیه جلیلی کارشناس بازاریابی محتوایی که در حوزه بازاریابی محتوایی و روابط عمومی با محوریت استراتژی محتوا، برنامه‌ریزی تولید محتوا و مدیریت بازاریابی در شبکه های اجتماعی فعال است.

همچنین ببینید

KPI چیست؟

KPI مخفف عبارت Key Performance Indictor است و به معنای شاخص کلیدی عملکرد است. استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

26 − 18 =