معماری

بازنگری ارزش‌های سازمانی چارگون به روایت مدیربرنامه‌ریزی و توسعه سازمانی

بحث ارزش‌های سازمانی موضوع تازه‌ای نیست و چندین دهه است که در کانون توجه قرار گرفته‌اند. در هدف‌گذاری‌های کلان و مدیریت استراتژیک از شفاف بودن ارزش‌ها و تعهد تمام نسبت به آن‌ها به عنوان یکی از مولفه‌های موفقیت شرکت‌ها نام برده می‌شود.
نوشین محمدی- مدیربرنامه‌ریزی و توسعه سازمانی شرکت چارگون در یادداشتی از بازنگری ارزش‌های چارگون با همکاری 100 نفر از اعضای این خانواده بزرگ، نوشته است:

ارزش‌هایی که خلق‌ می‌کنیم تا زندگیشان کنیم

«ارزش‌های سازمانی، کدهای رفتاری هر سازمان و مبنای تصمیم‌گیری‌ها هستند. ارزش‌ها در طول حیات سازمان و برای رفع چالش‌ها و مشکلات و خلق تجربه‌های جدید همواره راهکار تعیین می‌کنند. به عبارت دیگر این ارزش‌های سازمانی هستند که سازمان را به مسیر درست، هدایت می‌کنند. اهمیت ارزش‌های سازمانی آنقدر بالاست که به نوعی جایگاه آنها را در راس هرم و بالاتر از پست‌ها و مناصب مدیریتی، قرار می‌دهند؛ چراکه انها هستند که می‌گویند همه ارکان سازمانی از مدیران ارشد تا کارکنان پایه، چطورفکر کنند، تصمیم بگیرند و کار کنند.
در این روزهای شلوغی و پرخبر اسفندماه در چارگون تصمیم گرفته‌ایم تا نگاهی دوباره به ارزش‌های سازمانی‌مان بیاندازیم. خانواده چارگون بزرگتر، پرکارتر و توانمندتر شده و می‌تواند به افق‌های بلندتری فکر کند؛ ضمن اینکه مناسبات و نیازمندی‌های سازمان‌های مشتری چارگون هم بنابر اقتضائات زمانی تغییر کرده‌است‌. مجموعه این تغییرات و نیازمندی‌ها بود که بازنگری و به روز رسانی ارزش‌های چارگون را برای ما ضروری کرد.
برای انجام این بازنگری چندین راه داشتیم که یکی از آنها بازنگری و تصمیم‌گیری در لایه مدیریتی شرکت بود که طبعا آن را انتخاب نکردیم چون با روح سازمانی چارگون همخوانی نداشت.


در همفکری‌هایی که داشتیم، تصمیم گرفتیم در تجربه‌ای متفاوت از ایده‌پردازی و هم‌اندیشی افراد بیشتری بهره ببریم و همکاران بیشتری را در این پروژه دخیل کنیم. معتقدم همکاران بدنه سازمان بنا به دغدغه‌هایشان در حوزه‌های کاری در خلق ارزش‌های سازمانی، نقش پررنگتری ایفا می‌کنند. بنا بر برنامه‌ریزی صورت گرفته « داستان خلق ارزش‌های چارگون‌» را برای 2 روز و در دو گام تعریف کردیم.
در گام نخست که چهارشنبه 30 بهمن ماه برگزارشد از 100همکار دعوت کردیم و فهرستی از ارزش‌های کاربردی که با فرهنگ سازمانی چارگون تطابق دارند را در اختیارشان گذاشتیم. آنها در مرحله اول به صورت انفرادی و بعد در گروه‌های دو نفره و در ادامه در تیم‌های ۴ و ۸ و ۱۶ نفره و درنهایت ۳۲ نفره، ارزش‌ها را تعریف و درباره هریک از آنها بحث و تبادل نظر کردند. در پایان فرآیند طراحی در گام اول، ارزش‌های خلق شده در۳ گروه نهایی تدوین شدند.
ما در گام دوم خلق ارزش‌های چارگون به دنبال تعریف مصادیق رفتاری خواهیم رفت تا به راهکاری برای چگونگی اجرای ساده و روان این ارزش‌ها در سازمان دست پیدا کنیم.
داستان خلق ارزش‌های چارگون با همفکری یک گروه بزرگ از همکاران، هرچند تجربه جدید و ناشناخته‌ای بود؛ اما روزی هیجان‌انگیز و پردستاورد را بریمان رقم زد. از ارزش‌هایی که به آنها باور داریم حرف زدیم، نظرات یکدیگر را به چالش کشیدیم و از باورهایمان دفاع کردیم. امیدواریم با اجرای گام دوم این برنامه، چگونگی وارد کردن این ارزش‌ها در زندگی روزمره، گفتار و رفتارمان را نیز تعیین کنیم؛ چراکه معتقدیم ارزش‌های سازمان به صرف انتخاب کلمات دلنشین و خوشایند برای نصب روی دیوارها تعیین نمی‌شوند بلکه عناصری‌اند که خلق می‌کنیم تا زندگیشان کنیم.

 

 

درباره ی اعظم راستی

اعظم راستی خبرنگار و کارشناس روابط عمومی است که بیش از ده سال سابقه مطبوعاتی در رسانه‌های مختلف کشور دارد.

همچنین ببینید

قدرت و اهمیت پرسونال برندینگ در سازمان‌ها

نام تجاری پیش از این تنها منحصر به کسب‌وکار بود که بخشی کلیدی از استراتژی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 3 =