معماری
مدیریت زنجیره تامین
مدیریت زنجیره تامین

کارکرد نرم‌افزار مدیریت انبار و تامین کنندگان چیست‌؟

رقابت و تحولات بازار به ویژه تولید و عرضه نرم‌افزار مدیریت انبار و تامین کنندگان، روش‌های تأمین اقلام و ارتباط میان خریداران و تامین‌کنندگان را تغییر داده و بنای این ارتباط و تعامل را بر محور توسعه روابط مشارکتی و پایدار، کاهش هزینه‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری متمرکز کرده است.

با توجه به یکپارچگی نرم‌افزار مدیریت انبار و تامین کنندگان با نرم‌افزارهای خرید و تدارکات و قراردادها، همچنین امکان گسترش روابط تعاملی و استراتژیک با تأمین‌کنندگان فراهم شده است که این امر خود چرخه ارتباطی بین عرضه‌کنندگان و تامین‌کنندگان را حتی تا مرحله ارسال به مشتریان، گسترده کرده است. برای تبیین این گستردگی، لازم است تا درباره محورهای اصلی در مدیریت زنجیره تامین بیشتر سخن بگوییم.

اجزای مدیریت زنجیره تامین کدامند؟
در یک نگاه کلی، چرخه اصلی مدیریت زنجیره تامین را برنامه‌ریزی، منابع، تولید و ارجاع تشکیل می‌دهند که مهترین وظیفه نرم‌افزار مدیریت انبار و تامین کنندگان ایجاد ارتباط و تعامل بین این 4 رکن اصلی است.
برنامه‌ریزی در مدیریت تامین یعنی توجه به بخش استراتژیک چرخه. جایی که لازم است تا برای مدیریت منابع برطرف‌کننده نیاز مشتری، برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشید تا ضمن بخش بهره‌وری و بهینه‌سازی قیمت تمام شده برای خودتان، کیفیت مورد نظر مشتری را نیز تامین کنید. در حوزه منابع ابتدا باید بتوانید تامین‌کنندگانی را که محصولات و خدمات مورد مصرف را در اختیار شما می‌گذارند، دسته‌بندی کنید و پس از آن به قیمت‌گذاری، تحویل و پرداخت و نظارت و… نیز توجه کنید. لازم است بدانید نرم‌افزار مدیریت انبار و تامین کنندگان برای این بخش نیز راهکارهایی دارد.
در راهکار لجستیک و تدارکات به ویژه در زمینه تولید باید به کیفیت محصول نهایی، بسته‌بندی و آماده‌سازی آنها برای ارسال به مشتری توجه ویژه شود تا محصول نهایی که به مشتری می‌رسد نماینده‌ای از توانمندی و حرفه‌ای بودن شما در بازار باشد.
ارسال محصول نهایی به مشتری نیز عموما با حوزه تدارکات گره خورده است. در این بخش باید برای دریافت سفارش‌ها با مشتری‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام دهید و سپس شبکه‌ای از انبارهای کالا آماده، بسازید و روش‌های حمل کالا به مشتری و طریقه پرداخت هزینه‌ها را انتخاب کنید. در ادامه این چرخه باید به موضوع کالاهای مرجوعی و دارای عیب و نقص نیز بیاندیشید و بخشی را برای ارجاع این کالاها از طرف مشتریان، اختصاص دهید.

انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات بازار با نرم‌افزار مدیریت انبار و تامین کنندگان

نرم‌افزار مدیریت انبار و تامین کنندگان در واقع به عنوان ابزار اتوماسیون بخش‌های مختلف زنجیره تامین به کار می‌رود و از ارزشمند‌ترین ابزارهای برنامه‌ریزی نیاز مشتریان است که مشخص می‌کند میزان تولید کالا برای رفع مورد نیاز مشتریان باید چه مقدار باشد. از آنجا که افزایش رقابت و تحولات بازار، روش‌های تأمین اقلام و ارتباط میان خریداران و تامین کنندگان را تغییر داده، در شرایط جدید تامین‌کنندگان باید برای کاهش هزینه‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات بازار تلاش کنند. یکپارچگی نرم‌افزار تامین‌کنندگان با نرم‌افزارهای، ‌انبار و حسابداری انبار، خرید و تدارکات و قراردادها زمینه گسترش روابط تعاملی و استراتژیک با تامین‌کنندگان را فراهم می‌‌کند.

 مزیت‌های بکارگیری نرم‌افزار مدیریت انبار و تامین کنندگان

  • آرشیو اطلاعات تامین‌کنندگان
  • امکان تعریف انواع گواهینامه‌ها و استانداردها
  • ثبت انواع مستندات مورد نیاز
  • بازتعریف انواع شاخص‌های مالی
  • ثبت مشخصات تامین‌کنندگان شامل اطلاعات تماس تأمین کننده، مستندات، خدمات،کالاهای قابل ارائه، توانمندی مالی، تجهیزات، اعضا، گواهینامه‌ها،استانداردها و سوابق قراردادها
  • امکان تعریف انواع وضعیت‌های اتمام قرارداد
  • تعریف اقلام اطلاعاتی اجباری برای تایید بر اساس نیاز مشتری
  • نگهداری آرشیو پیمانکاران و اخذ گزارشات مربوط به آن
  • گزارش‌گیری و ارائه آمار و اطلاعات

درباره ی اعظم راستی

اعظم راستی خبرنگار و کارشناس روابط عمومی است که بیش از ده سال سابقه مطبوعاتی در رسانه‌های مختلف کشور دارد.

همچنین ببینید

KPI چیست؟

KPI مخفف عبارت Key Performance Indictor است و به معنای شاخص کلیدی عملکرد است. استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 1 = 2