معماری

ارزش‌آفرینی همکاران دارای معلولیت در چارگون

ایجاد فضای مناسب اشتغال برای افراد دارای معلولیت از رویکردهای موفق ما در حوزه جذب منابع انسانی چارگون بوده است. توانمندی و ارزش‌آفرینی این همکاران موجب شده برای تداوم این رویکرد تلاش کنیم.

نگرش ما به اشتغال افراد دارای معلولیت، نگرش شهروندی است. همواره تلاش کرده‌ایم معلولان را بدون پیش‌فرض و دقیقا به شکل سایر شهروندان و جویندگان کار ببینیم که توانایی‌های لازم برای مهارت‌آموزی و اشتغال را دارند. تجربه همکاری مستمر با چندین همکار معلول در چارگون، درستی این نگرش را اثبات کرده است.

جدیدترین نتایج آماری و پژوهشی در حوزه معلولان  که به قلم محمد نوری در کتاب آسیب شناسی اشتغال معلولان ایران، گردآوری شده، نشان می‌دهد شایع‌ترین و مؤثرترین مشکل در جامعه معلولین ایران بیکاری بیش از نیمی از آنهاست. بیکاری معلولان در فقدان درآمد و نداشتن بودجه در معیشت و زندگی خلاصه و محدود نمی‌شود؛ بلکه این معضل، ابعاد مختلف روانی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی و خانوادگی دارد؛ پیامدها و تأثیرهای آن در همه جوانب زندگی مشهود است. بر مبنای این آمار از حدود 11 میلیون معلول، حداقل پنجاه درصد یعنی بیش از 5 میلیون نفر بیکار هستند یا حداقل شغل مناسب با حداقل حقوق ندارند؛ به همین دلیل آمار بیکاران معلول از همه اقشار دیگر در جامعه بیشتر است.

در جوامع دیگر به ویژه در کشورهای اروپایی، انواع مشاغل پزشکی، صنعتی، کشاورزی، علمی، فرهنگی، آموزشی، هنری و خدماتی مثل هنرپیشگی، کار در تئاتر، خوانندگی، نوازندگی، پزشکی، پرستاری، نویسندگی، خدمات مدرن شهری در سامانه‌های اطلاع‌رسانی اشتغال معلولین قرار دارند. همه این مشاغل در کشورهای اروپایی در نظام شغلی معلولان اجرا شده است. مشاغل معلولین نه فقط در جوامع شهری که در روستاها هم دارای تنوعی مثال‌زدنی‌ست و فرصت‌های مختلفی مانند ایجاد کارگاه برای تولید برق از باد یا انرژی خورشیدی تا تولید عسل و تولید قارچ و … را شامل می‌شود. درصد بالایی از معلولین در کشور انگلستان به چکیده‌نویسی و مأخذشناسی کتاب‌ها و مقالات مشغولند و درآمد خوبی از این راه دارند. به مجموعه این فرصت‌ها، مشاغلی که از طریق فناوری اطلاعات، فضای مجازی و استارت آپ‌های این حوزه برای جامعه معلول ایجاد می‌‌شوند را نیز اضافه کنید.

سوم دسامبر، روزجهانی معلولان بهانه‌ای است تا بار دیگر مسئولیت اجتماعی‌مان در برابر این اجتماع نسبتا بزرگ از جمعیت کشورمان را به خود و سایر همکارانمان در صنعت نرم‌افزار یادآوری کنیم. مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به معنی لطف و مرحمت آن‌ها به این اجتماع نیست، بلکه بخشی از وظایف اساسی آن‌ها و تلاش برای تحقق جامعه عدالت محور ا‌ست.

تجربه چارگون در همکاری با معلولان می‌گوید که آنها شجاع‌ترین افراد برای جست‌وجوی هیجان‌های کشف نشده زندگی‌اند پس می‌توانید به راحتی و اطمینان خاطر کشف زاویه‌های پنهان کسب و کار خود را به آنها بسپارید. ما در چارگون معتقدیم جذب معلولان در مشاغل مختلف مستلزم پیش‌فرض‌هایی است که اصلی‌ترین آن، ‌باور و اعتماد صاحبان مشاغل به توانمندی این افراد است.

پذیرش این اصل که افراد معلول با هر درجه‌ای از توانمندی باید در فرصتی برابر با افراد غیرمعلول برای تصاحب یک شغل رقابت کنند، مهمترین گشایشی است که می‌تواند زمینه حضور فعال و هدفمند توانیابان را در اجتماع فراهم کند و به آنها برای کسب این فرصت‌ها، انگیزه دهد. به بهانه این روز از همکارانمان در صنعت آی‌تی و به ویژه حوزه تولید و طراحی نرم‌افزار دعوت می‌کنیم به ایفای نقش در حوزه مسئولیت اجتماعی و ایجاد اشتغال برای معلولان بپردازند تا با هدفی مشترک و توانی مضاعف و ایجاد فرصت‌های برابر شغلی، بهره‌مندی از توانمندی و مهارت‌های معلولین را به منابع انسانی کشور اضافه کنیم.

درباره ی اعظم راستی

اعظم راستی خبرنگار و کارشناس روابط عمومی است که بیش از ده سال سابقه مطبوعاتی در رسانه‌های مختلف کشور دارد.

همچنین ببینید

KPI چیست؟

KPI مخفف عبارت Key Performance Indictor است و به معنای شاخص کلیدی عملکرد است. استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 1 =