معماری
غنی سازی سرمایه انسانی با حضور کارکنان توانیاب
غنی سازی سرمایه انسانی با حضور کارکنان توانیاب

غنی‌سازی سرمایه انسانی شرکت‌ها با حضور کارکنان توانیاب

حضور افراد با جنسیت، سن، فرهنگ و حتی توانایی جسمی متفاوت، منابع انسانی شرکت‌ها و سازمان‌ها را تقویت می‌کند و این گوناگونی باعث غنی‌سازی سرمایه انسانی شرکت‌های می‌شود.

ایجاد فرصت‌های برابر رشد و تعالی زنان و مردان و دوری کردن از تقسیم‌بندی نیروی انسانی با معیارهای جنسیتی و توانمندی جسمی، گرچه گزاره‌های مهمی برای تحقق عدالت اجتماعی است، اما واقعیت مهمی که فراتر از شعارهای انسان‌دوستانه و تبلیغاتی وجود دارد غنی‌سازی سرمایه انسانی و تقویت منابع انسانی شرکت‌ها با حضور نیروی کار پرانگیزه و مشتاقی است که جوانان توانیاب بخش عمده ای از آنرا تشکیل می‌دهند.

آموزش باورهای برابری‌خواهانه به افراد و ایجاد رقابت مثبت برای دستیابی به جایگاه‌های شغلی بدون محروم کردن بخشی دیگر از این عرصه، یکی از مسئولیت‌های اجتماعی صاحبان کار و سرمایه است. تجربه حضور افراد توانیاب، پذیرش آنها در مشاغل مختلف و اعطای حق برابر به ایشان، نتایجی شگرف و قابل تاملی به همراه دارد که افزایش بهره‌وری منابع انسانی یکی از آنهاست. توان‌یابان نشان داده‌‌اند در هر پست و جایگاهی که باشند، با انگیزه و شوق فراوان با ترس خود از موقعیت‌های جدید و سخت روبرو می‌شوند و وظیفه‌ای که به عهده‌شان نهاده شده را با بهترین کیفیت انجام می‌دهند. سهم آنها در پویایی و موفقیت یک کسب‌وکار با سایر کارکنان برابر است و گاهی حتی می‌توان آن را درخشان‌تر توصیف کرد.

سمانه افتخاری- بانوی توانیابی که در حوزه‌های شغلی و اجتماعی فعال و موفق است، فراهم بودن زمینه رشد برابر برای همه افراد را عاملی مهم در امیدواری و بلوغ کاری و توانمندی بیشتر افراد توانیاب می‌داند و با اشاره به حضور خود در شرکت چارگون، می‌گوید: کار در محیطی که فرصت شکوفایی استعدادها و رشد را در یک سطح برای همه افراد فراهم می‌کند، آرزوی هر توانیابی است.

او تجربه کاری خود را اینگونه روایت می‌کند: «از آخرین روزهای دانشگاه دنبال کار بودم. مدتی را در شرکت سینا دارو فعالیت می کردم و عملکرد موفقی داشتم . همین امر موجب شد تا اعتماد به نفس کارکردن در یک حوزه مرتبط با رشته شیمی کاربردی را در خود پیدا کنم اما متاسفانه موفق به پیدا کردن کار مرتبط نشدم.

به این نتیجه رسیدم که مثل یک راننده با تجربه که وقتی می‌بیند جاده بسته است از راه فرعی به مقصدش می‌رسد، من هم باید در حوزه‌ای دیگر به دنبال کار باشم. عضو انجمن باور شدم و یکسال به عنوان کارمند در آنجا کار کردم. با وجود وابستگی عاطفی شدید به آن محیط بعد از مدتی احساس کردم با توجه به روحیاتم نمی‌توانم رشد خوبی در انجمن داشته باشم. بعد از آن در یک دفتر نمایندگی بیمه مشغول به کار شدم که متاسفانه فضای رشد و ارتقا را برایم فراهم نکرد و حتی مانع‌تراشی‌های زیادی هم پیش پایم گذاشته می‌شد. با این وضعیت بیش از قبل مصمم شدم تا از هر مانعی که پیش رویم ایجاد شد،عبور کنم.

در همین مدت کاری کوتاه، تجربیات ارزشمندی به دست آوردم که باعث شد با وجود داشتن معلولیت به این باور برسم که به کارهایی بزرگتری فکرکنم . بعد از چهار ماه جستجو بالاخره وارد شرکت چارگون شدم که محیط کاری دلخواهم بود. محیطی که صمیمیت و جدیت در کنارهم به چشم می‌آید و زمینه رشد و شکوفایی برای همه فراهم است و محدودیتی برای هیچ‌کس نیست.

سه سال است با عنوان کارشناس استقرار نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری مشغول کار در چارگون هستم و معتقدم آشنایی با این مجموعه پویا و همکاران صمیمی و همدل، انگیزه‌ام برای طی کردن مسیر موفقیت را مضاعف کرده است.

درباره ی سمیه جلیلی

سمیه جلیلی کارشناس بازاریابی محتوایی که در حوزه بازاریابی محتوایی و روابط عمومی با محوریت استراتژی محتوا، برنامه‌ریزی تولید محتوا و مدیریت بازاریابی در شبکه های اجتماعی فعال است.

همچنین ببینید

KPI چیست؟

KPI مخفف عبارت Key Performance Indictor است و به معنای شاخص کلیدی عملکرد است. استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

43 − = 38