معماری
چگونه یک رزومه حرفه_ای بنویسم؟
چگونه یک رزومه حرفه_ای بنویسم؟

کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی چارگون از پیش شرط‌های انتخاب یک شغل می‌گوید

جلب نظر و اعتماد مدیریت منابع انسانی سازمانی که به عنوان هدف شغلی خود برگزیده‌ایم یکی از دغدغه‌هایی است که هرکدام از ما در مسیر انتخاب شغلی خود برای آن بیشترین وقت و انرژی را صرف می‌کنیم. فاطمه حسنی – کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی چارگون در مقاله زیر از مهارت‌ها و پیش شرط‌های انتخاب یک شغل و چگونگی نوشتن یک رزومه کارآمد و حرفه‌ای گفته است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

اگر فکر می‌کنید برای یافتن شغل در بین گزینه‌های مورد نظر کارفرماها و به دست‌آوردن موقعیت‌هایی که آگهی کرده‌اند باید واجد همه شرایط و دارای تمامی توانمندی‌های لازم برای کسب آن باشید، سخت در اشتباهید وبدانید که تصورتان غیرواقعی است. برای یافتن یک شغل مناسب باید مراحلی را طی کنید که در پایان بتوانید با رضایت خاطر از خودتان در انتظار جواب مثبت یا منفی کارفرما بمانید و مطمئن باشید که همه تلاشتان را برای معرفی حرفه‌ای خودتان و توانمندی‌هایتان، به کار گرفته‌اید.
اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که باید مسیر و اهداف شغلی و انتظارات را مشخص کنید. اهداف شغلی نشان دهنده این است که این کار صرفا محلی برای سرگرمی و کسب درآمد است و یا به عنوان یک انتخاب برای رشد و تعالی در یک مسیر مشخص شغلی، انتخاب شده است. این شغل را برای گذراندن زندگی انتخاب کرده‌اید و یا به آن علاقه دارید.
پس از تبیین دلایل انتخاب شغل مورد نظرتان باید توجه داشته باشید که توانایی‌های فردی به انتخاب شغل مناسب، کمک بسیاری می‌کنند. برای این کار نیاز است که مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز شغل مورد نظر را بررسی کرده و آن را با توانایی‌های خود همسو کنید. هر شغلی نیاز به مهارت‌هایی دارد که ممکن است ما آن مهارت‌ها را نداشته باشیم. نبود این پیش شرط ممکن است شما را به انتخابی نادرست، راهنمایی کند.
آینده شغلی و آینده من در این شغل چیست؟” این سئوالی است که در گام بعد باید از خودتان بپرسید و به جواب‌های احتمالی‌اش خوب فکر کنید. باید بدانید نسبت به شغلی که آن را انتخاب می‌کنید، علاقه‌ دارید؟ حاضرید بابت رسیدن به آن آینده، انرژی و تلاش زیاد به خرج دهید؟ جواب دادن به این سوال‌ها می‌تواند انگیزه‌بخش شما در ادامه مسیر خواهد بود.

چگونه یک رزومه حرفه‌ای بنویسم؟

بر فرض اینکه توانایی‌ها و اهداف شغلی خود را بدانید و تصورتان از آینده را ترسیم کرده باشید برای انتخاب شغل به نوشتن یک رزومه مناسب که تصویر درستی از شما به کارفرما ‌دهد نیازمندید. اکثر افراد بر این تصور هستند که تهیه رزومه گامی ساده است؛ اما این فکر اشتباه است. به دلیل اینکه رزومه، اولین اطلاعاتی است که از افراد به دست کارفرماها می‌رسد و می‌تواند به آن‌ها کمک کند که تصور درستی از آنها را داشته باشند.
برای تهیه رزومه سعی کنید که قالب مخصوص خودتان را داشته باشید و از قالب‌های رایج استفاده نکنید. تصور اشتباهی وجود دارد که کارشناسان برای بررسی رزومه‌ها زمان زیادی را قائل می‌شوند که در اکثر موارد اینطور نیست. اگر بگوییم در 30 ثانیه اول نظر کارشناسان جذب و استخدام در واحد مدیریت منابع انسانی در مورد پذیرش و یا رد یک رزومه مشخص می‌شود، اغراق نکرده‌ایم؛ پس سعی کنید قالب رزومه‌ای که انتخاب می‌کنید قالبی باشد که از حالت‌های معمولی و رایج خارج باشد تا بتواند نظر آن‌ها را جلب کند ضمن اینکه به یاد داشته باشید که همسویی رزومه با شغل مورد نظردر جذب آن و احتمال به دست آوردن شغل بسیار اثر گذار است.
نکته بعدی که در تهیه رزومه اهمیت دارد، پُررنگ کردن مهارت‌هاست. شما باید مهارت‌های خود را به صورت شاخص اعلام کنید، چون همسویی این مهارت‌ها با شغل مورد نیاز می‌تواند در انتخاب رزومه کمک کند. برای اعلام مهارت‌ها به نکات زیر توجه کنید:

  • میزان تسلط بر دانش‌های فنی مورد نیاز شغل، موردی است که باید در رزومه به شفافی و روشنی در رزومه بیان کنید.
  • پیشینه شغلی خود در رزومه و نقشی که داشته‌اید را اعلام کنید.
  • درباره مهارت‌های نرم مانند مانند توانایی مذاکره، ارتباطات و … صحبت کنید. مهارت‌های نرم از شاخص‌هایی است که در گزینش افراد بسیار اهمیت دارد.
  • در بیان توانایی‌ها و مهارت‌ها نتیجه محور باشید؛ یعنی بتوانید برای هرکدام از این موارد مصداقی را که در تجارب گذشته خود داشتید، اعلام کنید.
  • در نوشتن رزومه اغراق نکنید. فرض کنید که در رزومه خود درباره یکی از مهارت‌هایتان اغراق کرده‌اید و رزومه شما نیز مورد قبول کارفرما واقع شده و در مصاحبه هم پذیرفته شده‌اید و شغل مورد نظر را به دست آوردید. قطعا نمی‌توانید به خوبی نقش ایفا کنید و نمره منفی در کارنامه کاریتان ثبت می‌شود.

در ادامه به اشتباهات رایجی که ممکن است در زمان مصاحبه و رزومه‌نویسی دچار آن شوید هم توجه ویژه ای داشته باشید و روی آنها تمرکز کنید . مثلا ممکن توجه داشته باشید که درباره تناسب توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز یک شغل مطمئن شوید تا از درج اطلاعات ناکافی و نامعتبر در رزومه تسلط دور بمانید.مراقبت کنید تا در نوشتن رزومه غلط املایی و نگارشی نداشته باشید. توجه داشته باشید بین توانمندیها و مهارت‌های عملی خودتان با آنچه در رزومه نوشته‌اید تناسب و واقعیت وجود داشته باشد.
گام بعدی که در انتخاب شغل بسیار اهممیت دارد، مصاحبه‌ای است که از طرف کارفرما با شما برای انجام می‌شود. مصاحبه حضوری پیش‌شرط‌هایی دارد که باید با آمادگی کامل و تمرکز زیاد به آن بیاندیشید تا بهترین  نتیجه را به دست بیاورید.
اولین نکته، آمادگی درباره سوال‌های رایج مصاحبه در ازسوی مدیریت منابع انسانی سازمان مورد نظر است. نسبت به سئوال‌های رایج فکر کنید و با آمادگی نسبت به آنها در جلسه حضور پیدا کنید . قطعا کسانیکه تجربه شرکت در مصاحبه را داشته‌اند موافق هستند که تعدادی سوال به صورت مشترک در جلسات مصاحبه مطرح می‌شود که آمادگی افراد در جواب دادن به این سوالات می‌تواند به روند جلسه و نتیجه آن کمک کند. اگر نکته‌ای در رزومه شما وجود دارد که حدس می‌زنید ابهام داشته و برای فرد مصاحبه کننده، محل سئوال است، سعی کنید که از ابتدا و از قبل جوابی برای این موضوع داشته باشید. به عنوان مثال اگر در یک مقطع تحصیلی درستان را رها کرده و ادامه نداده‌اید، این مساله می‌تواند برای مدیریت منابع انسانی، جای سوال داشته باشد. پس سعی کنید از قبل آمادگی پاسخگویی به این سوال را داشته باشد.
در جلسات مصاحبه معمولا از فرد مصاحبه شونده می‌خواهند که درباره شرایط کار و نوع شغلی که قرارست انتخاب کنند اگر سوالی دارند بپرسند بنابراین سعی کنید:

  • از قبل سوال‌های خود را آماده کنید.
  • سر وقت در محل مصاحبه حاضر باشید. تاثیری که شما روی ذهن مصاحبه کننده می‌گذرید موثر است.
  • در زمان مصاحبه آرام و بی استرس باشید و سعی کنید تا کنترل جلسه را در دست بگیرید.
  • از قبل درباره معرفی خودتان در ابتدای جلسه آمادگی داشته باشید. معرفی شما نباید خیلی مختصر و کوتاه و یا خیلی مفصل باشد.
  • برای مصاحبه لباس مناسب بپوشید.
  • برخورد مناسب داشته باشید.
  • نداشتن اعتماد به نفس می‌تواند در فرایند مصاحبه تاثیر داشته باشد.
  • سعی کنید با فرد مصاحبه کننده ارتباط خوبی برقرار کنید.

 استخدام در چارگون
ما همواره به این می‌اندیشیم که چگونه می‌توانیم متفاوت باشیم و متفاوت عمل کنیم. با برنامه‌ریزی و استفاده از تکنولوژی روز در این راستا عمل می‌کنیم. حرکت در مسیر خلق تفاوت ساده نیست و نیازمند مدیریت و ایجاد راه‌حل‌های بهتر است. در چارگون سبد محصولی نرم‌افزارهای دیدگاه را با هم و در کنار هم طراحی، پیاده‌سازی و پشتیبانی می‌کنیم. همکاری و کار تیمی قوی افرادی که دارای دانش بالا، انگیزه زیاد و صمیمیت هستند و با علاقه‌مندی تجربیات خود را با دیگران تقسیم می‌کنند، بزرگ‌ترین سرمایه شرکت است. به عنوان افرادی متخصص که در زمینه مورد علاقه خود فعالیت می‌کنیم، به بهترین‌ها می‌اندیشیم تا در ساختن آینده‌ای روشن، تأثیرگذار باشیم؛ بنابراین اگر تمایل دارید که به جمع ما در شرکت چارگون بپیوندید می‌توانید رزومه خود را در سایت شرکت آپلود کنید .

درباره ی اعظم راستی

اعظم راستی خبرنگار و کارشناس روابط عمومی است که بیش از ده سال سابقه مطبوعاتی در رسانه‌های مختلف کشور دارد.

همچنین ببینید

قدرت و اهمیت پرسونال برندینگ در سازمان‌ها

نام تجاری پیش از این تنها منحصر به کسب‌وکار بود که بخشی کلیدی از استراتژی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

88 − 83 =