پرش به محتوای اصلی

یادداشتی درباره تغییر معماری دیدگاه؛ زاگرس را به سازمان شما می‌آوریم

شهباز توکلی- مدیر توسعه زیرساخت و محصول چارگون

سال‌هاست نرم‌افزارهای دیدگاه بر پایه‌ معماری «n-tier application» توسعه‌یافته. معماری که منطبق با امکانات و نیازمندی‌های زمان خود بوجود آمده بود و توانست مزایا و قابلیت‌های بی‌شماری را در اختیار سازمان‌های مشتری و کاربران دیدگاه قرار دهد.
نیاز به تغییر معماری و هم‌گام شدن با تکنولوژی‌های منعطف‌تر و بروزتر برای دستیابی به سرعت بیشتر توسعه‌ محصول و نیز مقیاس‌پذیری بالاتر برای خدمت به سازمان‌های مشتریان با ابعاد بزرگتر، روز به روز بیشتر احساس می‌شد. از طرف دیگر ضرورت رفع خطای سریع‌تر، متمرکزتر و در نهایت تولید محصول پایدارتر با لایه‌های تفکیک‌شده و وظایف مشخص و امنیت بیشتر در کنار سایر نیازمندی‌ها موجب شد تا تغییر بزرگی را رقم بزنیم.
این حرکت بزرگ یعنی تغییر معماری دیدگاه را زاگرس نام‌گذاری کردیم تا این واژه‌، ادبیات مشترک بین همه‌ همکاران و مشتریان‌مان باشد. زاگرس را انتخاب کردیم؛ زیرا چین‌های فراوان و از هم گسسته با ارتفاع‌های متفاوت آن با ریشه‌‌ای مشترک در بستر یک رشته کوه می‌تواند استعاره‌ای باشد از معماری جدید دیدگاه. این توصیف از شکل پراکندگی کوه‌های این رشته کوه، یادآور تفکیک و گسستگی نرم‌افزارها و لایه‌های آن‌ها در معماری جدید و همچنین قدم برداشتن در مسیر بروزرسانی و نصب مجزای نرم‌افزارهای دیدگاه در آینده است.
امروز بیش از 2 سال از جلسات سخت و نفس‌گیر طراحی معماری جدید محصول در شرکت ما می‌گذرد، خروجی این جلسات تصویری کلی از برآیند معماری جدید دیدگاه است که به مرور همه سازمان‌ها و کاربران با آن روبرو می‌شوند. بعد از رسیدن به طرح کلی تغییر معماری دیدگاه چند اقدام اساسی برداشتیم که هر کدام از آنها تکه‌ای از پازل دیدگاه را کامل‌ کرد مثلا:

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

– معماری داخلی نرم‌افزارها را (براساس مدل معماری پیازی یا به اصطلاح Onion Architecture ) پیاده‌سازی و استانداردسازی کردیم.
– سازوکار ارتباط بین نرم‌افزارها و زیرساخت‌ها در معماری جدید را تدوین کردیم.
– فریم‌ورک UI دیدگاه را برمبنای استانداردها و تکنولوژی React طراحی کردیم.
– استاندارد رابط کاربری را طراحی و مستند کردیم.
– کامپوننت‌های جدیدی را طراحی، پیاده‌سازی و مستند کردیم.
– مدل ارتباط با دیتابیس و استفاده از میکرو ORMها را برای رسیدن به حداکثر سرعت ممکن، طراحی کردیم.
– برای دستیابی به فریم‌ورک تست اتوماتیک لایه‌های این معماری، طراحی و اجرای آن تلاش زیادی کردیم.
– برنامه زمانی برای مهاجرت تدریجی همه‌ نرم‌افزارهای دیدگاه به معماری جدید را تدوین کردیم.

این اقدامات، نه همه که مهم‌ترین فعالیت‌های این پروژه هستند، پروژه‌ای که به درستی می‌توان آن را بزرگ‌ترین طرح تغییر در همه‌ تاریخ شرکت چارگون دانست، پروژه‌ای که زیرساخت و همه‌ واحدهای تولید شرکت چارگون را درگیر کرده‌ است و تمامی فرآیندهای تولید و پشتیبانی سازمان‌های مشتری را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مطالب مرتبط

پنجره‌ای نو برای ارتباط با چارگون
پنجره‌ای نو برای ارتباط با چارگون

ایجاد بلاگ برای چارگون به معنی ایجاد روش نوین ارتباطی علاوه بر روشهای موجود قبلی است. با ایجاد این بلاگ ... ادامه مطلب »

«دیدگاه»، نرم‌افزار برگزیده دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا
«دیدگاه»، نرم‌افزار برگزیده دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا

مجموعه نرم‌افزاری «دیدگاه»، در دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا به عنوان نرم‌افزار برتر شناخته شد. در این جشنواره که در تاریخ 17 ... ادامه مطلب »

استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه
استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه

با راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری شرکت چارگون در دانشگاه ارومیه، روابط‌عمومیِ این دانشگاه با درج این خبر، ورود این نرم‌افزار ... ادامه مطلب »

سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم
برگزاری سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم

شرکت چارگون با دعوت و همکاری دانشگاه سراسری قم، سمیناری تحت عنوان «مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار ... ادامه مطلب »

حضور چارگون در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک
حضور چارگون در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک

ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک، به همت دبیرخانه این همایش و مجله مدیریت ارتباطات در روز 31 اردیبهشت ماه در ... ادامه مطلب »

استقبال از برگزاری نخستین گردهمایی سالانه چارگون
استقبال از برگزاری نخستین گردهمایی سالانه چارگون

نخستین گردهمایی سالانه شرکت چارگون، با حضور نمایندگان سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی، دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه برگزار شد. این ... ادامه مطلب »

تخصیص کد رهگیری به درخواست‌های پشتیبانی مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه
تخصیص کد رهگیری به درخواست‌های پشتیبانی مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه

شرکت خدمات مشتریان چارگون، برای پاسخگویی سریع و متعهدانه به مشتریان مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه، در لحظه ثبت موارد پشتیبانی، با اختصاص و اعلام کد رهگیری، امکان ... ادامه مطلب »

«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات
«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات

با تاسیس بخش جدیدی تحت عنوان «صدای شما» در سایت رسمی شرکت چارگون، امکان ارسال مستقیم بازخوردها، نظرات، انتقادات و ... ادامه مطلب »

تاسیس گروه خیریه شرکت چارگون
تاسیس گروه خیریه شرکت چارگون

گروه خيريه شرکت چارگون، با اهداف خیر‌خواهانه و با محوریت یاری رساندن به افراد نیازمند، فعاليت خود را آغاز كرد. ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.