پرش به محتوای اصلی

تلاش‌های چارگون نتیجه داد: تشکیل کارگروه واژه‌گزینی رایانه در فرهنگستان ادب فارسی

کارگروه واژه گزینی رایانه

تلاش‌های شرکت چارگون برای اجرای پروژه پارسی‌بان در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و تشکیل کارگروه واژه‌گزینی رایانه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ثمر رسید.

 تشکیل کارگروه واژه گزینی رایانه در فرهنگستان زبان و ادب پارسی

به گزارش روابط عمومی چارگون نخستین جلسه این کارگروه به همت کمیسیون نرم‌افزاردرمحل فرهنگستان برگزار شد و مهدی مخلصیان، مدیر پروژه پارسی‌بان شرکت چارگون به عنوان دبیر کارگروه واژه‌گزینی رایانه برگزیده شد.
مخلصیان تشکیل کارگروه واژه گزینی در فرهنگستان زبان و ادب پارسی را گامی جدی و عملی برای پاسداشت زبان فارسی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های آقای طبری- رییس هیات مدیره چارگون و رییس کمسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و همکاری اعضای صنف و فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پشتیبانی وزارت فناوری ارتباطات و اطلاعات، پروژه پارسی بان شرکت چارگون در سطحی وسیع‌تر و کلا‌ن‌تر دنبال خواهد شد.
وی افزود: در فرهنگستان زبان و ادب پارسی ، پیش از این دو کارگروه واژه گزینی جداگانه برای رایانه و فناوری اطلاعات وجود داشته که کارگروه رایانه برای چند سال تعطیل بوده و اکنون با ترکیبی تازه آغاز به کار کرده است .
به گفته وی با ادغام این دو کارگروه، کلیه امور مربوط به واژه‌گزینی حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات و برابرسازی فارسی آنها در کارگروه واژه گزینی رایانه پیگیری شود.
به گزارش روابط عمومی چارگون در نخستین جلسه کارگروه واژه گزینی رایانه که روز یکشنبه 31 خردادماه تشکیل شد، نسرین پرویزی، معاون گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز با معرفی فعالیت‌های فرهنگستان به تشریح ساز و کار و دستاوردهای این مجموعه پرداخت و گفت: فرهنگستان به صورت جدی به دنبال تشکیل جلسات کارگروه واژه گزینی در حوزه رایانه است.
پرویزی با بیان اینکه واژه‌های منتج شده از این کارگروه‌ها باید به تصویب شورای واژه گزینی فرهنگستان زبان فارسی برسد، گفت: فرهنگستان به صورت جدی پیگیر موضوع ترویج زبان فارسی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است؛ امیدواریم با مشارکت خبرگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این کارگروه، نتایج ارزنده ای از اشاعه زبان فارسی در حوزه فاوا حاصل شود.
اصغر رضانژاد، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، ضمن تقدیر از تلاش‌های شاهین طبری، مسئول کمیسیون نرم افزار سازمان برای تشکیل این کارگروه گفت: سازمان از تمام توان و امکانات فنی و تخصصی خود برای مشارکت و تداوم فعالیت این کارگروه بهره خواهد برد.
در ادامه این جلسه خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ضمن اعلام حمایت از تشکیل این کارگروه گفت: استفاده و ترویج اصطلاحات فارسی در حوزه فاوا امری ضروری و اجتناب ناپذیر است .
وی تاکید کرد: اهمیت این موضوع تاحدی است که در سال 80 هم زمان با آغاز طرح تکفا، موضوع توسعه زبان فارسی در محیط رایانه، به عنوان یکی از برنامه‌های هفتگانه این طرح مورد توجه قرار گرفت؛ اما به دلایلی این برنامه ادامه نیافت. هم اکنون سازمان فناوری اطلاعات آماده است تا حمایت‌های لازم را از این کارگروه به عمل آورد.
مهدی مخلصیان، دبیر انتخابی کارگروه واژه گزینی رایانه نیز با اعلام خرسندی از آغاز به کار این کارگروه، گزیده‌ای از تاریخچه پروژه پارسی‌بان در چارگون و پیگیری‌های انجام شده برای آغاز به کار این کارگروه را تشریح و از پیگیری‌های فراوان آقای طبری و نیز همکاری سازمان نظام صنفی و سازمان فناوری اطلاعات سپاسگزاری کرد.
وی با اشاره به گستردگی و فراگیری حوزه رایانه و فناوری اطلاعات و سرعت ورود واژه‌های بیگانه در این حوزه، خواستار چابکی هرچه بیشتر این کارگروه شد تا بتوان به نیاز جامعه در این بخش پاسخ گفت.
لازم به یادآوری است که جلسه‌های کارگروه واژه گزینی رایانه یکشنبه هرهفته در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار خواهد شد.
 تشکیل کارگروه واژه گزینی رایانه در فرهنگستان زبان و ادب پارسی

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

 تشکیل کارگروه واژه گزینی رایانه در فرهنگستان زبان و ادب پارسی

مطالب مرتبط

«دیدگاه»، نرم‌افزار برگزیده دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا
«دیدگاه»، نرم‌افزار برگزیده دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا

مجموعه نرم‌افزاری «دیدگاه»، در دوازدهمین جشنواره ابن‌سینا به عنوان نرم‌افزار برتر شناخته شد. در این جشنواره که در تاریخ 17 ... ادامه مطلب »

استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه
استقبال از آغاز بهره‌بردای از محصولات چارگون در دانشگاه ارومیه

با راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری شرکت چارگون در دانشگاه ارومیه، روابط‌عمومیِ این دانشگاه با درج این خبر، ورود این نرم‌افزار ... ادامه مطلب »

سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم
برگزاری سمینار مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار تیمی در دانشگاه قم

شرکت چارگون با دعوت و همکاری دانشگاه سراسری قم، سمیناری تحت عنوان «مبانی مدیریت پروژه با رویکرد تاکیدی بر کار ... ادامه مطلب »

حضور چارگون در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک
حضور چارگون در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک

ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک، به همت دبیرخانه این همایش و مجله مدیریت ارتباطات در روز 31 اردیبهشت ماه در ... ادامه مطلب »

استقبال از برگزاری نخستین گردهمایی سالانه چارگون
استقبال از برگزاری نخستین گردهمایی سالانه چارگون

نخستین گردهمایی سالانه شرکت چارگون، با حضور نمایندگان سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی، دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه برگزار شد. این ... ادامه مطلب »

تخصیص کد رهگیری به درخواست‌های پشتیبانی مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه
تخصیص کد رهگیری به درخواست‌های پشتیبانی مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه

شرکت خدمات مشتریان چارگون، برای پاسخگویی سریع و متعهدانه به مشتریان مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه، در لحظه ثبت موارد پشتیبانی، با اختصاص و اعلام کد رهگیری، امکان ... ادامه مطلب »

«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات
«صدای شما»، بستر دریافت مستقیم بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات

با تاسیس بخش جدیدی تحت عنوان «صدای شما» در سایت رسمی شرکت چارگون، امکان ارسال مستقیم بازخوردها، نظرات، انتقادات و ... ادامه مطلب »

تاسیس گروه خیریه شرکت چارگون
تاسیس گروه خیریه شرکت چارگون

گروه خيريه شرکت چارگون، با اهداف خیر‌خواهانه و با محوریت یاری رساندن به افراد نیازمند، فعاليت خود را آغاز كرد. ... ادامه مطلب »

روابط عمومی الکترونیک معلولی از دنیای فناوری اطلاعات
روابط عمومی الکترونیک معلولی از دنیای فناوری اطلاعات

پیدایش و توسعه تکنولوژ‌ی‌های مختلف اطلاعاتی و ارتباطی، باعث ایجاد تحولات عمیق و محسوسی در زندگی افراد از اقشار مختلف ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.