پرش به محتوای اصلی

۵ دسته اصلی نمادها در BPMN کدامند؟

مدل‌سازی با BPMN

BPMN یک استاندارد و توافق قدرتمند است بین ابزارهای مدل‌سازی مختلف تا به جای استفاده از نمادهای گوناگون جهت مدل‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار، از یک مجموعه نماد واحد برای درک راحت‌تر و صحیح‌تر کاربران از فرآیندهای کسب و کار استفاده شود. این استاندارد به نحوی ساده است که همه ذینفعان می‌توانند آن را درک کنند، اما به اندازه کافی قدرتمند است که می‌تواند پیچیدگی‌های یک فرآیند را تا حد جزئیات مکانیزاسیون نمایش دهد. با طبقه‌بندی المان‌ها در دسته‌های مجزا، نمادهای BPMN را می‌توان به راحتی درک کرد.

مدل‌سازی فرآیند با BPMN

BPMN المان‌هایش را در ۵ دسته اصلی سازمان‌دهی می‌کند:

  • اشیاء جریان (Flow Objects)
  • داده‌ها
  • اشیاء متصل‌کننده
  • Swimlanes
  • مصنوعات

اشیاء جریان

اشیاء جریان اصلی‌ترین عناصر گرافیکی هستند که برای تعریف رفتار یک فرآیند تجاری استفاده می‌شود، آن‌ها فعالیت‌ها، رویدادها و دروازه‌ها هستند.

اشیا جریان

داده‌ها (Data)

داده‌های BPMN با استفاده از ۴ نوع عنصر مجزا نشان داده می‌شود. این‌ها اشیا Data Objects ،Data Inputs ،Data Outputs و Data Stores هستند.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.
داده‌ها

اشیاء متصل‌کننده

Connecting Objects یا اشیا متصل‌کننده برای اتصال اجزای جریان فرآیند به یکدیگر و دیگر اطلاعات به کار می‌رود. آن‌ها توالی فعالیت‌ها و جریان کلی فرآیند را کنترل می‌کنند. انواع اشیا متصل‌کننده، Sequence Flows (جریان‌های توالی)، Message Flows (جریان‌های پیام) و Associations (پیوند‌ها) هستند.

اشیا متصل‌کننده

Swimlanes

Swimlanes (خطوط شناوری) برای گروه‌بندی عناصر اصلی مدل‌سازی استفاده می‌شوند. Swimlanes اصطلاح دسته‌ای است که برای نشان دادن Pools و Lanes استفاده می‌شود.

Swimlanes

مصنوعات (Artifacts)

مصنوعات اطلاعات بیشتری در مورد فرآیند ارائه می‌دهند. دو نوع مصنوعات استاندارد پشتیبانی شده توسط BPMN عبارت است از  Group و Text Annotation (توضیحات متنی). با این حال، مدل‌سازها و ابزارهای مدل‌سازی در تعریف مصنوعات اضافی خود آزاد هستند.

مصنوعات

با آگاهی داشتن از این دسته‌بندی شما این امکان را پیدا می‌کنید که آموزش زبان مدلسازی BPMN را برای خود تسهیل کنید و برای یادگیری بیشتر در این خصوص به آرشیو مطالب آموزشی BPMN ارائه شده توسط چارگون مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
عوامل موثر بر موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)

چه عواملی موجب می‌شوند موفقیت مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در روالی که برای پیاده‌سازی فرآیندهای مکانیزه انجام می‌شود، ... ادامه مطلب »

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)
اثرگذاری مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در خلق ارزش برای مشتریان

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) به ساماندهی و هماهنگی فعالیت‌های بین واحدهای مختلف می‌پردازد و اقداماتی را برای بهبود ... ادامه مطلب »

BPMN
هدف از مدلسازی فرایندهای کسب و کار با BPMN چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

مهم‌ترین عامل تعریف و طراحی فرآیندهای کسب و کار «مدلسازی» است که با استفاده از زبان و استاندارد BPMN به ... ادامه مطلب »

تجربه استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN
تجربه استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN

استفاده از DataStoreReference در زبان مدلسازی BPMN امکان ارتباط اطلاعاتی بین دو فرآیند مرتبط به هم را فراهم می‌کند. فرآیند نمونه ... ادامه مطلب »

BPMN چیست و تیم مدلسازی فرآیندهای کسب و کار چه نقش‌هایی دارد؟

BPMN مخفف عبارت Business Process Model & Notation است و به معنی مجموعه‌ای از علائم و اشکال گرافیکی برای مدل‌سازی ... ادامه مطلب »

Receive Task در BPMN
آموزش مفاهیم Send Task و Receive Task در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Send Task و Receive Task در BPMN می‌پردازیم. در صورت نیاز به ... ادامه مطلب »

آموزش Embedded Subprocess و Call Activity در BPMN
آموزش Embedded Subprocess و Call Activity در BPMN

در این مطلب به آموزش BPMN به مرور Subprocess می‌پردازیم. Subprocess یا زیرفرآیند، فعالیت‌هایی هستند که با شکستن آن‌ها به ... ادامه مطلب »

Parallel Gateway
آموزش Gateway و Parallel Gateway در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Parallel Gateway می‌پردازیم. [caption id="attachment_27583" align="aligncenter" width="700"] Parallel Gateway[/caption] Gateway از ... ادامه مطلب »

آموزش Exclusive Gateway در BPMN
آموزش Exclusive Gateway در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به آموزش BPMN به مرور Exclusive Gateway می‌پردازیم. در مطلب قبل به معرفی کلی درگاه‌ها پرداختیم ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.