پرش به محتوای اصلی

مدلسازی فرآیند چیست؟

مدلسازی فرآیند چیست؟

مدلسازی فرآیند، نمایش گرافیکی فرآیندهای کسب‌وکار یا گردش کار است. در این نمایش مراحل جداگانه فرآیند ترسیم می‌شود، بنابراین در محیط کسب‌وکار، یک مرور کلی از تمام فرآیندها وجود دارد. مدلسازی امکان تجسم فرآیندهای کسب‌وکار را فراهم می‌کند تا سازمان‌ها بتوانند رویه‌های داخلی کسب‌وکار خود را بهتر درک کنند و فرآیندها را در مدیریت کنند و کارایی آن‌ها بیشتری شود.

مدلسازی معمولاً یک تمرین چابک برای بهبود مستمر و یکی از اجزای حیاتی اتوماسیون فرآیند است. زیرا ابتدا برای تعریف وظایف و بهینه‌سازی گردش کار قبل از خودکارسازی، باید یک مدل فرآیند ایجاد شود.

مزایای استفاده از مدلسازی فرآیند چیست؟

عمل مدل‌سازی فرآیند تصویری از فرآیندهای سازمان را فراهم می‌کند که به آن‌ها امکان می‌دهد راحت‌تر مورد بازرسی قرار بگیرند. بنابراین کاربران می‌توانند نحوه عملکرد فرآیندها را در وضعیت فعلی و بهبود آن‌ها درک کنند. از مزایای دیگر مدلسازی فرآیند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود کارایی: مدلسازی فرآیند به بهبود روند کمک می‌کند و همچنین به کارمندان سازمان کمک می‌کند تا با صرفه‌جویی در وقت، بهره‌وری بیشتری داشته باشند.
  • کسب شفافیت: مدلسازی با مشخص کردن نقطه شروع و پایان و تمام مراحل در این زمینه، یک نمای کلی از روند کار را ارائه می‌دهد.
  • اطمینان از راه‌اندازی بهترین روش: با استفاده از مدل‌های فرآیند، سازگاری و استانداردسازی در سراسر سازمان تضمین می‌شود.
  • ایجاد تفاهم: با استفاده از زبان مشترک فرآیند، ارتباط کاربران با یکدیگر در سازمان آسان می‌شود.
  • هماهنگی تجاری: با هماهنگی افراد، سیستم‌ها و اطلاعات در سراسر سازمان از استراتژی کسب‌وکار پشتیبانی می‌کند.

علامت‌گذاری BPMN چیست؟

علامت‌گذاری فرآیند کسب‌وکار استاندارد واقعی مدلسازی فرآیند است. این امر اجازه می‌دهد تا سازمان‌ها با استفاده از یک نمایش بصری جهانی و قابل فهم از مراحل کار در یک فرآیند، فرآیندهای خود را به روشی استاندارد بر قرار کند.

استفاده از BPMN در سازمان شما روشی عالی برای اطمینان از رعایت بهترین روش‌ها در هنگام مدلسازی فرآیندها است. علامت‌گذاری BPMN از ترکیبی از اشکال برای نشان دادن انواع مختلف وظایف تشکیل شده است که برای نشان دادن روند کار توسط فلش‌ها متصل می‌شوند.

چگونه مدلسازی فرآیند در مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) استفاده می‌شود؟

پردازش مدلسازی بخشی حیاتی از مدیریت فرآیند کسب‌وکار (BPM) است. طبق تعریف گانتر، BPM طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها و روش‌ها برای کشف، مدلسازی، تجزیه و تحلیل، اندازه‌گیری، بهبود و بهینه‌سازی فرآیندهای سازمان است. بنابراین مدلسازی فرآیند تنها یکی از مؤلفه‌های نظم مدیریت فرآیند است. مدلسازی گام مهمی است زیرا اجازه می‌دهد فعالیت‌های دیگر مانند تجزیه و تحلیل و بهبود فرآیند نیز انجام شود.

 

مدیریت فرآیند کسب و کار
مدیریت فرآیند کسب و کار

 

نمونه‌هایی از استفاده از مدلسازی فرآیند در سازمان‌ها

از مدلسازی فرآیند می‌توان برای ثبت وضعیت فعلی فرآیندهای کسب‌وکار استفاده کرد. BPMN به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا فرآیندهای موجود در سازمان را تجزیه و تحلیل کرده و نقاط عطف را برای ساده‌سازی فرآیندها و ارائه وضوح به کارمندان، شناسایی کنند و مدلسازی به کارمندان امکان می‌دهد تا روی کارهای مهم دیگر تمرکز کنند.

کاربرد مدلسازی فرآیند چیست؟

مدلسازی فرایند می‌تواند با شیوه‌های گوناگون به کار برود و اهداف سازمان را تحقق بخشد. در ادامه به چندین کاربرد مدلسازی در سازمان‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اجرای یک فرایند یا پروژه کاملاً جدید
  • شناسایی گلوگاه‌ها در فرآیندهای فعلی و از میان بردن آنها
  • ارزیابی بیشتر زمان و منابع به کار رفته شده برای بهینه‌سازی
  • شناسایی فرآیندهای زائد و راهکارهای اتوماسیون
  • شناسایی و کاهش سرمایه‌گذاری و هزینه‌های اضافه
  • بهبود کارایی فرایند، کیفیت کلی محصول و خدمات

وبینار bpms

مرسوم‌ترین فنون مدلسازی فرایند کسب و کار

– BPMN

امروزه BPMN 2.0 به یک زبان استاندارد تبدیل شده است که تحلیلگران فرایند از آن استفاده می‌کنند. این روش از خطوط، پیکان‌ها و اشکال هندسی تشکیل شده است که تمام جریان و تفاوت‌های ظریف فرایند را با یکدیگر ارتباط می‌دهند. این تکنیک برای نمایش نقشه فرایند در نرم افزارهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– UPN

UPN یک جعبه ساده برای تکمیل هر کاری ارائه می‌دهد. کادر ایجادشده نشان می‌دهد چه فرایندی انجام می‌شود، چه فردی باید این فرایند را انجام دهد و چه زمانی این فرایند روی می‌دهد. به‌کارگیری این روش برای فناوری اطلاعات، طراحی و تجزیه و تحلیل فرایندها، مدیریت برای مطابقت با هنجارهای کسب و کار و کاربران اصلی بسیار سودمند و کارآمد است.

– نمودار جریان

این شیوه، جریان‌های پیچیده فرایند را به شیوه‌ای ساده و اثرگذار شرح می‌دهد. تکنیک نمودار جریان مراحل پردازش را از ورودی به خروجی فرایند واقعی نشان می‌دهد. در حقیقت، نمودارهای جریان چارچوب اساسی BPMN را برای نمایش جریان‌های پیشرفته فرایند ارائه می‌دهند.

– نمودارهای گانت

این تکینک به جای آنکه مراحل را به شکل متوالی نمایش دهد، تمام فرایند را به کمک «زمان صرف شده» نشان می‌دهد. این کار در مقایسه با گزینه‌های دیگر، زمان صرف شده برای فرایند را بهتر ارائه می‌دهد.

– Petri-Nets

Petri-Nets یک تکینک مدلسازی در ریاضیات است با این حال برای مدلسازی فرایندهای کسب و کار هم به کار می‌رود. این تکنیک مراحل کار پیچیده، کاربران و مسیرها را با رنگ‌های گوناگون دسته‌بندی یا کدبندی می‌کند.

آیا سازمان‌ها به نرم‌افزار BPMN نیاز دارند؟

نرم‌افزار مدلسازی فرآیند روشی مؤثر برای ثبت دیجیتالی فرآیندهای کسب‌وکار شما فراهم می‌کند. استفاده از نرم‌افزار به این معنی است که شما می‌توانید هنگام ساخت مدل‌ها فرآیند خود از ویژگی‌های بصری مانند کشیدن و رها کردن بهره‌مند شوید و هنگام بهبود فرآیندها با همکاران خود همکاری کنید.

 

نرم افزار BPMS
نرم افزار BPMS

 

BPMS به شما امکان می‌دهد مدل‌های فرآیند را با رعایت علامت‌گذاری استاندارد BPMN ایجاد و بهینه کنید. پس از پایان کار، می‌توانید فرآیندها را در Excel ،PDF ،Word و موارد دیگر منتشر کنید. BPMS بهترین و آسان‌ترین ابزار برای مدلسازی فرآیندهای کسب و کار است. این یک ابزار ضروری برای هر مشاغلی است زیرا مدل‌های کسب و کار با استفاده از این ابزار بهتر طراحی شده و از نظر بصری قابل دسترسی هستند و به کسب‌وکار ارزش افزوده می‌دهد و شرکت بازدهی باور نکردنی خواهد داشت.

از مزایای BPMS می‌توان به این نکته اشاره کرد که این نرم‌افزار به کسب‌وکارها کمک می‌کند که با طراحی، مدل‌سازی و خودکار کردن و بهینه‌سازی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها ارزشی برای سازمان به وجود می‌آورد و به سازمان برای تحقق اهداف خود کمک می‌کند.

با استفاده از BPMS توانمند می‌توان برای مکانیزاسیون و بهبود هر کدام از این گروه‌های فرآیند گام برداشت. از آن جایی که BPMS بر اساس خواسته‌ها و نیازهای سازمان توسعه پیدا می‌کند، می‌تواند با کمترین هزینه و با تطابق قابل توجهی پاسخگوی نیازهای متنوع سازمان‌ها باشد.

 

درخواست دموی نرم افزار BPMS دیدگاه

فرم درخواست دموی نرم‌افزارهای دیدگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

مدلسازی فرآیند چیست؟

مدلسازی فرآیند، نمایش گرافیکی فرآیندهای کسب‌وکار یا گردش کار است. در این نمایش مراحل جداگانه فرآیند ترسیم می‌شود، بنابراین در محیط کسب‌وکار، یک مرور کلی از تمام فرآیندها وجود دارد. مدلسازی امکان تجسم فرآیندهای کسب‌وکار را فراهم می‌کند تا سازمان‌ها بتوانند رویه‌های داخلی کسب‌وکار خود را بهتر درک کنند و فرآیندها را در مدیریت کنند و کارایی آن‌ها بیشتری شود.

مزایای استفاده از مدلسازی فرآیند چیست؟

عمل مدلسازی فرآیند تصویری از فرآیندهای سازمان را فراهم می‌کند که به آن‌ها امکان می‌دهد راحت‌تر مورد بازرسی قرار بگیرند. بنابراین کاربران می‌توانند نحوه عملکرد فرآیندها را در وضعیت فعلی و بهبود آن‌ها درک کنند. از مزایای دیگر مدلسازی فرآیند می‌توان به بهبود کارآیی، کسب شفافیت، اطمینان از راه‌اندازی بهترین روش، ایجاد تفاهم و هماهنگی تجاری اشاره کرد.

کاربرد مدلسازی فرآیند چیست؟

مدلسازی فرآیند می‌تواند با شیوه‌های گوناگون به کار برود و اهداف سازمان را تحقق بخشد. اجرای یک فرایند یا پروژه کاملاً جدید، شناسایی گلوگاه‌ها در فرآیندهای فعلی و از میان بردن آنها، ارزیابی بیشتر زمان و منابع به کار رفته شده برای بهینه‌سازی، شناسایی فرآیندهای زائد و راهکارهای اتوماسیون، شناسایی و کاهش سرمایه‌گذاری و هزینه‌های اضافه، بهبود کارایی فرایند، کیفیت کلی محصول و خدمات از جمله کاربردهای مدلسازی فرآیند است.

مطالب مرتبط

مشتریان چارگون گردهم جمع می‌شوند
مشتریان چارگون گردهم جمع می‌شوند

چهارمین گردهمایی سالانه چارگون یکم آذرماه در هتل المپیک برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی شرکت چارگون در بخش نخست ... ادامه مطلب »

شروع پربار چارگون در سال جدید
شروع پربار چارگون در سال جدید

تیم فروش شرکت چارگون روزهای نخست سال ۹۴ را با تعریف پروژ‌ه‌های مختلفی در سازما‌ن‌ها، نهاد‌ها و شرکت‌های دولتی و ... ادامه مطلب »

تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو در فهرست مشتریان چارگون
تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو در فهرست مشتریان چارگون

تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو با خرید نرم‌افزار BPMS در جمع مشریان چارگون قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی چارگون، ... ادامه مطلب »

سازمان‌های مشتری چارگون
اختتام بیش از ۲۰ پروژه متنوع در سازمان‌های مشتری چارگون

تیم استقرار چارگون بیش از 20 پروژه متنوع را در سازمان‌ها و شرکت‌های مشتری خود به اتمام رساند. به گزارش روابط عمومی ... ادامه مطلب »

شرکت توزیع نیروی برق
عملیاتی‌سازی نرم‌افزار دیدگاه همراه در شرکت توزیع برق یزد

شرکت توزیع نیروی برق استان یزد با خرید لیسانس و ارائه خدمات نصب و عملیاتی‌سازی نرم‌افزار دیدگاه همراه دامنه همکاری ... ادامه مطلب »

اتوماسیون اداری چارگون در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین استقرار می‌یابد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با خرید لیسانس و ارائه خدمات نصب، آموزش و عملیاتی‌سازی نرم افزارهای حوزه اتوماسیون اداری ... ادامه مطلب »

پنجمین گردهمایی سالانه چارگون برگزار می‌شود
پنجمین گردهمایی سالانه چارگون برگزار می‌شود

پنجمین گردهمایی سالانه شرکت چارگون با عنوان گفتمان سازمانی، 5 دی ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. به ... ادامه مطلب »

مجموعه نرم‌افزارهای دیدگاه در تبریز
استقرار نرم‌افزار حقوق و دستمزد دیدگاه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز با خرید لیسانس و ارائه خدمات نصب، آموزش و عملیاتی‌سازی نرم‌افزارهای راهکار ... ادامه مطلب »

تکمیل نرم‌افزارهای منابع انسانی دیدگاه در شرکت صنایع نفت OICO
تکمیل نرم‌افزارهای منابع انسانی دیدگاه در شرکت صنایع نفت OICO

شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت OICO با خرید لیسانس و ارائه خدمات نصب، آموزش و عملیاتی‌سازی نرم‌افزارهای مجموعه دیدگاه ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.