نهمین گرامیداشت هفته حسابداری با عنوان «حسابداری بخش عمومی، روندهای جاری و تحولات آینده» با حضور متخصصان حوزه مالی و مدیران سازمان‌های مرتبط چهارشنبه 22 آذر ماه در دانشگاه الزهرا برگزار شد. اساتید برجسته دانشگاه و متخصصان سازمان‌های مالی در این رویداد، تحولات حسابداری بخش عمومی در دهه گذشته، استانداردهای حسابداری بخش عمومی، آینده حسابداری بخش عمومی در ایران و نظام جامع طبقه‌بندی اطلاعات مالی را بررسی کردند.

این همایش با همکاری معاونت پژوهشی و بین‌الملل دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا و شرکت چارگون در این دانشگاه برگزار شد و مورد استقبال مدیران و متخصصان دانشگاه‌های سراسر کشور قرار گرفت.

در بخش اول این رویداد دکتر پریسا بهبهانی‌نیا مدیر گروه حسابداری دانشگاه الزهرا با اشاره به مغفول ماندن حسابداری عمومی در ایران گفت: «حسابداری بخش عمومی حوزه بسیار مهمی است که تاکنون مغفول مانده است. سهم بخش حسابداری عمومی در نشریات، کتب و پایان‌نامه‌ها بسیار اندک است. به طوری که تنها دو درصد از کل پایان‌نامه‌های کشور و یک‌ونیم درصد از کتاب‌ها سهم حسابداری بخش عمومی است.»

او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «حسابداری تعهدی دستاوردهای ارزشمندی در بهبود شفافیت و پاسخگویی سازمان‌ها به همراه داشته و نتایج اقتصادی بسیاری ایجاد کرده است. از این منظر حسابداری تعهدی در دنیا اهمیت بسیار زیادی دارد و ایران در این خصوص در وضعیت مناسبی قرار می‌گیرد.»

رویداد حسابداری بخش عمومی

ابزارهای مالی، برگ برنده حسابداری بخش عمومی در ایران

دکتر علی رحمانی استاد تمام گروه حسابداری و پژوهشگر بخش حسابداری عمومی دانشگاه الزهرا، دومین سخنران این رویداد بود. دکتر رحمانی به سودمندی نرم‌افزارهای مالی به‌ویژه در بخش دولتی اشاره کرد و گفت: «مبحث اساسی و مهم ما در بخش دولتی این است که بتوانیم دارایی‌ها و درآمدها را ثبت و ضبط و آنها را به خوبی مدیریت کنیم.»

او در ادامه افزود: «شرکت چارگون با ایده‌ای که در زمینه ابزارهای نرم‌افزاری مدیریت مالی ارائه کرده، تحولات بسیاری را به وجود آورده است. استفاده از ابزارهای فناوری و به‌روز، فضای خوبی را برای دانشجویان و فعالان حسابداری ایجاد کرده تا بتوانند به این طریق در شرکت‌ها و سازمان‌ها فعالیت مالی حسابداری موثرتری انجام دهند.»

نرم افزارهای مالی و حسابداری چارگون

در بخش بعدی این رویداد حسابداری مسعود عنوانی مدیر راهکار مالی و محسن پناهی مالک محصول نرم‌افزارهای مالی چارگون  به چالش‌هایی پرداختند که دانشگاه‌ها در بخش امور مالی با آنها مواجه هستند. متخصصان چارگون با معرفی نرم‌افزارهای حوزه مالی، لجستیک و منابع انسانی چارگون راهکارهایی را برای حل این چالش‌ها ارائه دادند.

مسعود عنوانی گفت: «شرکت چارگون چالش‌ها و دغدغه‌هایی که در حوزه مالی دانشگاه‌ها و مؤسسات مالی و کسب‌وکارهای مختلف به وجود می‌آید را شناسایی کرده و همواره تلاش داشته این چالش‌ها را با ارائه ابزارهای کارآمد، حل کند. مجموعه نرم افزاری دیدگاه با فراهم کردن بستری یکپارچه، تمام فرآیندهای مالی دانشگاه‌ها را پوشش می‌دهد. در این مجموعه نرم‌افزاری امکانات وسیعی به منظور تبادل اطلاعاتی بین عملیات تخصصی با سیستم‌های مالی و سیستم‌های پردازش تراکنش سازمان در دسترس مدیران مالی دانشگاهی قرار گرفته است.»

محسن پناهی در ادامه افزود: «بزرگ‌ترین چالش بخش مالی دانشگاه‌ها، نحوه ارائه گزارش‌ها است. زمانی که واحد مالی دانشگاه باید به مدیران گزارش ارائه دهد، اغلب دچار چالش می‌شود. اینجاست که نرم افزارهای مالی می‌توانند به حسابداران در حل این دغدغه کمک کنند.»

مدیر راهکار مالی چارگون در ادامه به چالش‌ها و راه‌حل‌های دیگری در خصوص نحوه پرداخت حقوق و دستمزد، نحوه تنظیم بودجه و اعتبارات، درآمد و عاملین و… پرداخت.

رویداد حسابداری بخش عمومی

اهمیت حسابداری بخش عمومی

دکتر محسن برزوزاده معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کشور سخنران بخش بعدی این رویداد بود. دکتر برزوزاده با اشاره به اهمیت حسابداری بخش عمومی گفت: «اولین و مهم‌ترین گام در شفافیت بودجه، اجرای استانداردهای حسابداری بخش عمومی است. در مسیر اصلاحات نظام عمومی لازم است با این رویکرد قدم برداریم که به جای صحبت از پرداخت در دستگاه‌های اجرایی، به سمت پرداخت مستقیم ذی‌نفع برویم.»

او در ادامه با اشاره به بند”د” و تبصره 19 دیوان محاسبات کشور افزود: «متأسفانه هیچ دستگاهی در راستای اجرای حسابداری تعهدی نسبت به شناسایی کامل درآمد، دارایی و هزینه عمل نکرده و ما لازم است در این زمینه آسیب‌شناسی ویژه انجام دهیم.»

تدوین استانداردهای حسابداری بخش عمومی

در بخش بعدی همایش حسابداری بخش عمومی، کتب برتر سال در حوزه حسابداری و مالی معرفی شدند و از نویسندگان این آثار تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

دکتر حلیمه رحمانی مدیر تدوین استانداردهای حسابداری در سازمان حسابرسی در بخش بعدی این همایش گفت: «در حسابداری بخش عمومی باید به تدوین استانداردها و اجرای صحیح آنها بپردازیم. در این راستا نیاز است صورت‌های مالی تلفیقی دولت، صورت‌های مالی در بخش عمومی و بخش تجاری و همچنین اقلام این صورت‌های مالی به دقت و به صورت شفاف تهیه شوند و بعد از طبقه‌بندی آنها اجرای صحیح این استانداردها در دستور کار قرار گیرد.»

دمو مالی

حلیمه رحمانی در ادامه به چالش‌های اجرای استانداردها در حسابداری بخش عمومی در ایران از جمله کمبود نیروی متخصص، تعهد سیاسی، مقاومت در برابر تغییر و اندازه و تنوع بخش عمومی اشاره کرد.

دکتر رضا جعفری قائم‌مقام معاون خزانه‌داری کل کشور سخنران پایانی این رویداد بود. او مفهوم مدیریت مالی بخش عمومی را مطرح کرد و در این باره چنین گفت: «امروزه حسابداری تنها محدود به ارقام و اعداد نیست. در دنیای امروز، حسابداری به معنای اخلاق حرفه‌ای، عدالت، توسعه و تعالی، احساسات و مسئولیت اجتماعی است. بنابراین حسابداران باید همچون رشته‌های عصبی بدن با تمامی اندام‌ها (بخش‌ها و حوزه‌های مختلف) در ارتباط باشند. در دنیای کنونی ما به حسابداری بخش عمومی نیاز داریم تا بتوانیم مفاهیم روز دنیا را متناسب با نیازهای کشور بومی‌سازی کنیم.»

اشتراک گذاری :