با توجه به اهمیت تجزیه و تحلیل داده‌های کسب‌وکار در برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان‌ها، کارفرمایان کارکنان بیشتری با دانش مبتنی بر داده استخدام می‌کنند. شایستگی در تجزیه و تحلیل داده‌ها در حال حاضر جزء اصلی هر سازمانی است. کارفرمایان به تجزیه و تحلیل داده‌ها در تصمیم‌گیری، رشد تجارت الکترونیکی و افزایش استفاده از کانال‌های ارتباطی از جمله شبکه‌های اجتماعی وابسته هستند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها چیست؟

تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش‌هایی برای خلاصه‌سازی داده‌ها و قابلیت استفاده از آن‌ها در تصمیم‌گیری مربوط می‌شود. شرکت‌ها به دنبال متخصصان تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند تا تعیین کنند که چه مجموعه‌ای از داده‌ها مفید هستند و چگونه می‌توان از آن‌ها برای حل مشکلات و افزایش بهره‌وری، کارایی و درآمد استفاده کرد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها در سازمان‌ها

سازمان‌ها برای رشد و توسعه باید توجه ویژه‌ای به تجزیه و تحلیل داده‌های سازمانشان داشته باشند زیرا این تجزیه و تحلیل‌ها برای سازمان می‌تواند بسیار کاربردی و حیاتی باشد. با جمع‌آوری داده‌های موجود سازمان و همچنین تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌توان وضعیت کنونی و موجود سازمان را شناسایی کرد. به عنوان مثال دشبورد BAM با شناسایی نقاط قابل بهبود به بهره‌وری سازمان از طریق بهبود فرآیندهای کسب‌وکار کمک می‌کند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها

فناوری به سرعت در حال تغییر نحوه عملکرد مشاغل است و تجزیه و تحلیل داده‌ها، مهارت و دانش تأثیر قابل توجهی بر نحوه استفاده از فناوری برای اداره کسب‌وکار شما خواهد داشت. در حال حاضر شرکت‌ها به ابزارهای داده‌محور و نرم‌افزارهای هوش تجاری (Business Intelligent) دسترسی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بیشتر از گذشته در مورد مشتریان خود و رفتار ایشان اطلاعات کسب کنند.

اهمیت تجزیه و تحلیل داده‌ها

تجزیه و تحلیل داده‌ها یک عملکرد درون‌سازمانی است که توسط تحلیلگران داده از طریق ارائه اعداد و ارقام به مدیریت انجام می‌شود. این امر شامل یک روش دقیق‌تر در ضبط، تجزیه و تحلیل، انتشار و ارائه یافته‌های داده به گونه‌ای است که تفسیر و تصمیم‌گیری برای صاحبان و مدیران کسب و کار آسان شود.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

با تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توانید در مورد روند رفتار مشتری و پیش‌بینی رفتار و افزایش سودآوری کسب‌وکار تصمیم‌گیری کنید. پس از اتخاذ روش تجزیه و تحلیل داده‌ها در کسب‌وکار خود،‌ می‌توانید علل وقایع خاص را بر اساس داده‌ها تجزیه و تحلیل کنید، اهداف و دستورالعمل‌های کسب‌وکار خود را درک کرده و با استفاده از زبانی ساده وقایع آتی در کسب‌وکار خود را پیش‌بینی کنید.

۵ دلیل چرایی تجزیه و تحلیل داده‌ها برای هر مشاغل

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چرا تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات برای تمامی شغل‌ها مهم است:

  • هدف‌گذاری بهتر

    با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، می‌توانید تعیین کنید که چه نوع تبلیغاتی به‌طور مؤثر بر مشتریان شما تأثیر گذارد و باعث می‌شود آنها به خرید از محصولات شما اقدام کنند. داده‌ها به شما امکان می‌دهد بفهمید کدام روش تبلیغات محصول شما بیشترین تأثیر را بر روی مخاطب دارد و در چه مقیاسی می‌توانید چنین تبلیغی را توسعه دهید. از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها، همچنین می‌توانید هزینه‌هایی که برای ساخت محصولات یا کسب و کار خود متحمل شدید و نسبت تأثیر آنها را اندازه‌گیری کرده و از این آگاهی در مدیریت هزینه‌های سازمان خود استفاده کنید. اطلاعاتی که به دست می‌آورید به شما این امکان را می‌دهد تا مبلغ بیشتری را پس‌انداز کنید و از آن برای انجام سایر فعالیت‌های مهم‌تر استفاده کنید.

  • شناخت مشتریان هدف

    هنگامی که متوجه شدید چه محصولاتی برای چه مشتریانی مناسب است، می‌توانید حوزه‌هایی را که قصد دارید بر آن‌ها تمرکز کنید مشخص سازید. روندهای بازار نیز در مورد هزینه‌ها و سلیقه‌های مصرف‌کننده آموزنده است. هنگامی که اطلاعات کافی در مورد این موارد مهم دارید، می‌توانید کسب‌وکار خود را برای تولید یا توزیع کالاها یا خدمات خاص، برای برآوردن خواسته‌های مشتری احتمالی خود هدایت کنید. این اطلاعات همچنین در تعیین قیمت‌ها و تعیین تبلیغاتی که قرار است از آن استفاده کنید ضروری است.

    شناخت مشتریان هدف

  • ارائه نوآوری‌های جدید

    تجزیه و تحلیل داده‌ها همچنین تصوری تقریبی از روندهای رفتاری مصرف‌کننده در آینده به شما ارائه می‌کند که به شما امکان می‌دهد نوآوری‌های آینده را در محصولات خود ایجاد کنید. به این ترتیب، می‌توانید محصولاتی تولید کرده و خدماتی ایجاد کنید که شما را در رأس صنعت خود قرار دهد. با استفاده از این نوآوری‌ها می‌توانید برتری بیشتری را نسبت به رقبای خود حفظ کنید و در همان زمان از حاشیه سود معقول برخوردار باشید.

  • کاهش هزینه‌های عملیات

    اگر می‌خواهید یک کسب و کار روان و مؤثر داشته باشید، تجزیه و تحلیل داده‌ها بسیار مفید خواهد بود. با یک سیستم تجزیه و تحلیل داده‌های خوب، می‌توانید بخش‌هایی از کسب‌وکار خود را که از منابع مالی غیرضروری استفاده می‌کنند، مشخص کنید و مناطقی را که نیاز به تأمین مالی بیشتری دارند تعیین کنید.

    از این طریق، شما تصور روشنی از محل کاهش هزینه‌ها و فناوری مورداستفاده برای کاهش هزینه‌های عملیاتی و تولید خواهید داشت. با تجزیه و تحلیل داده‌ها، توانایی تصمیم‌گیری در مورد نوع روش‌های تبلیغاتی، کالاهای تولیدی و مشتریان موردنظر خواهید داشت و هزینه‌هایی را که در فعالیت‌های غیرضروری استفاده می‌گردد، مشخص می‌شود.

  • کمک به حل مشکلات

    هر مشکلی که در یک کسب‌وکار به وجود می‌آید می‌تواند باعث توقف عمده در فعالیت تجاری شود که ممکن است ضررهای زیادی را برای شرکت به همراه داشته باشد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به سازمان کمک می‌کند تا تصمیمی آگاهانه در مورد راه‌اندازی کسب‌وکار و ارائه اطلاعاتی که می‌تواند به شرکت در جلوگیری از هر گونه ضرر کمک کند، اتخاذ کند.

    از داده‌های تجزیه و تحلیل شده می‌توان برای تشخیص نقص در سیستم تجاری و سیستم‌های فنی که هر گونه مشکل در کیفیت و کمیت تولید را نشان می‌دهند، استفاده کرد. همچنین می‌توانید هر گونه مشکل دیگری را که ممکن است در واکنش و خطر آسیب ایجاد شود، تجزیه و تحلیل کنید. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید با تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود کارآمد کسب‌وکار خود انجام دهید. بسیاری از موارد از دست دادن کسب‌وکار به این دلیل رخ می‌دهد که افرادی که آن‌ها را اداره می‌کنند از اطلاعاتی که می‌تواند به آن‌ها در جلوگیری از چنین ضررهایی کمک کند، آگاه نیستند. 5 دلیلی که در بالا به آن‌ها اشاره شد کافی است تا شما را مشتاق به استفاده از فناوری نرم‌افزار تجزیه و تحلیل داده‌ها در راه‌اندازی یک کسب‌وکار بهتر کند.

اشتراک گذاری :