شرکت چارگون به منظور ایجاد زمینه مباحث تخصصی در حوزه مالی حسابداری،  سه‌شنبه 17 مردادماه ۱۴۰۲ وبینار «تحول دیجیتال در مدیریت مالی سازمان‌ها» را برگزار کرد. این وبینار با همراهی صندوق نوآوری و شکوفایی تهران و با حضور جمعی از متخصصان حوزه مالی برگزار شد. در وبینار مدیریت مالی شاهین طبری، علیرضا صراف، مسعود ابوالحلاج، خشایار رفعتی، مسعود عنوانی، محسن پناهی و آزیتا نظری درباره جنبه‌های مختلف تحولات حوزه مالی و حسابداری سازمان‌های دولتی، سخنانی ارائه کردند.

سخنرانی شاهین طبری

در ابتدای این رویداد آنلاین، شاهین طبری رئیس هیأت مدیره چارگون با بیان اینکه اولین محصول شرکت چارگون، نرم‌افزار مالی بوده است. او صحبت خود را این‌گونه شروع کرد: «یک نرم‌افزار خوب، نرم‌افزاری است که پرکاربردترین قسمت آن یعنی بخش ورود اطلاعات اسناد، کاربردپذیری بسیاری داشته باشد تا حسابدار که مسئولیت ورود اطلاعات را بر عهده دارد بتواند به راحتی با این سیستم کار کند.»

او در ادامه صحبت‌های خود افزود: «امروزه مدت‌هاست که مکانیزه شدن فرایندهای مالی برای تمام کسب‌وکارها یک الزام و ضرورت است. سازمان‌ها مدت‌هاست که به امور مالی به چشم فرایند ثبت اطلاعات رخدادهای گذشته نگاه نمی‌کنند؛ بلکه مدیریت مالی را به عنوان یک ابزار در جهت تصمیم‌سازی و آینده‌سازی مجموعه خود به کار می‌گیرند. به بیان دیگر مدیران امروزی با گذر از سیستم مالی به عنوان ابزاری محاسباتی، در حال پیش رفتن در مسیر تحقق هایپراتوماسیون و ایجاد اکوسیستمی هستند که سیستم‌های جداگانه را یکپارچه می‌کند و دیدگاه جامعی از داده‌های مالی فراهم می‌آورند.»

وبینار مدیریت مالی

صحبت‌های مسعود عنوانی

در بخش دوم وبینار مدیریت مالی، مسعود عنوانی مدیر راهکار مالی چارگون درباره «اهمیت مدیریت اعتبار و روش‌های آن» سخن گفت. عنوانی ضمن اشاره به تحولات سال‌های اخیر در مدیریت مالی سازمان‌های ایرانی افزود: «یکی از بزرگ‌ترین تحولاتی که در سال‌های اخیر در زمینه حسابداری بخش عمومی شکل گرفته، تغییر رویکرد حسابداری دولتی از حالت نقدی به تعهدی بوده است. سازمان‌ها برای سازگاری با این تغییر و نهادینه کردن آن، مجموعه تغییراتی را در شرح وظایف و نوع مسئولیت‌های کارشناسان مالی سازمان‌های دولتی شکل داده‌اند. این تغییر به واسطه رخدادهای مالی بود که در گذشته در سازمان‌ها شناسایی نمی‌شد. اما اکنون به واسطه این تغییر نیاز به شناسایی و تحلیل و ثبت این رویدادها وجود داشت.»

مدیر راهکار مالی چارگون در ادامه افزود: «در حقیقت به طور میانگین 86 درصد از اسنادی که در سازمان‌های دولتی ثبت می‌شوند، اسنادی هستند که به تأمین اعتبار مرتبط هستند. هر رویدادی که در سازمان اتفاق می‌افتد، محل اعتبار آن بعد از شناسایی شدن، باید مشخص و سند آن به شکل اتوماتیک ثبت شود. بنابراین وجود یکپارچگی و ارتباط اتوماتیک در سیستم‌هایی مانند حقوق و دستمزد، بودجه و اعتبارات، قراردادها و حسابداری مالی برای این تحول الزامی است.»

او در ادامه گفت: «اگر در زمینه امور مالی فعالیت دارید، مطمئناً انواع مختلفی از تأثیرات فناوری، هوش مصنوعی و اتوماسیون بر عملکردهای مالی را در سراسر جهان شنیده‌اید. بسیاری از متخصصان ادعا می‌کنند که تحول دیجیتال مالی به ساده کردن فرآیندها، افزایش کارایی، سلامت مالی سازمان و ارائه بینش لحظه‌ای، کمک می‌کند.»

سخنان علیرضا صراف

در ادامه وبینار مدیریت مالی، دکتر علیرضا صراف، مدرس و نماینده رسمی مؤسسه حسابداری مدیریت استرالیا چنین گفت: «در بسیاری از کشورها از جمله ایران، این تصور وجود دارد که بودجه حلّال تمام مشکلات سازمان‌ها است؛ اما در واقع این‌گونه نیست. دولت‌ها ذاتاً ناکارآمد هستند و بهتر است تا جای ممکن، فعالیت‌ها و پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی سپرده شود. در کشور ما هم براساس اصل 44 قانون اساسی از سال‌های پیش، فرایند خصوصی‌سازی آغاز شده است. بنابراین یک رویکرد کارآمد این است که دولت را توسط بخش خصوصی و یا به سبک خصوصی اداره کنیم.»

صراف در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: «در بخش دولتی کماکان بودجه در ورودی‌ها پرداخت می‌شود. به این معنا که وقتی یک سازمان دولتی می‌خواهد بودجه دریافت کند. مبلغ بودجه را براساس کیفیت، کمیت و قیمت خروجی‌ها محاسبه نمی‌کند، بلکه براساس ورودی‌های سازمان خود مبلغ بودجه را از دولت مطالبه می‌کند. به عنوان مثال براساس تعداد پرسنل و هزینه‌های جاری درخواست بودجه انجام می‌شود و نه خروجی‌های عملکردی سازمان»

دکتر صراف در خصوص تعریف بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد گفت: «اگر بودجه‌ها را براساس خروجی‌ها و کمیت و کیفیت و قیمت بنویسیم و تخصص بدهیم، بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد انجام داده‌ایم. اگر براساس ورودی‌ها هزینه کنیم، مثلا پرداختی‌های حقوق و دستمزد و انواع قبض‌ها و… در حقیقت بودجه‌ریزی مبتنی بر ورودی‌ها انجام داده‌ایم. در واقع اساس و خاستگاه بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، اداره دولت به سبک بخش خصوصی است. به همین دلیل به سمت بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد رفتیم تا بهره‌وری و کارایی سازمان‌های دولتی را افزایش دهیم.»

مسعود ابوالحلاج و تجربیات او در اصلاحات مالی

در بخش دیگری از وبینار مدیریت مالی، چارگون میزبان دکتر مسعود ابوالحلاج عضو هیأت علمی ستاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بود. دکتر ابوالحلاج در ادامه وبینار در خصوص اصلاحات مالی در حوزه سلامت تجربیات خود را بیان کرد: «در سال‌های گذشته در وزارت بهداشت، چیزی که اهمیت داشت این بود، که حجم نقدینگی بالاست و ساختار و مدیریت مالی باید به صورت هوشمند انجام شود. برای این کار لازم بود که اصلاحاتی صورت گیرد. سعی ما این بود که بتوانیم مانع از اتلاف منابع شویم و امور غیرعادی را در سیستم کاهش دهیم. هدف نهایی این تغییرات ایجاد شرایط پایدار مالی در سیستم و تحول کارآمد درآمدها و منابع بود. از این طریق مجموعه وزارت بهداشت توانست فرایندهای مؤثرتر و به‌موقع‌تری داشته باشد.»

عضو هیأت علمی ستاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه صحبت‌های خود افزود: «برای هوشمندسازی امور مالی باید ابتدا مشکلات را شناسایی کنیم و براساس آن، راه‌حل را پیدا کرده و ارائه دهیم و بر مبنای آن فرایندها را طراحی کنیم. در واقع شناخت، مرحله اصلی این عملیات است.» او از تجربه خود در دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها و اقداماتی که برای هوشمند شدن امور مالی انجام شده، صحبت کرد.

آزیتا نظری و محسن پناهی از مدیران راهکار مالی چارگون در ادامه این رویداد، قابلیت‌های مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه را در راستای مدیریت مالی یکپارچه و کارآمد در سازمان‌های دولتی معرفی کردند.

در ادامه خشایار رفعتی مدیر توسعه هوش تجاری چارگون، در خصوص نقش BI در مدیریت مالی سخن گفت. پس از آن و در بخش آخر رویداد، مخاطبان با طرح سؤالاتی از سخنرانان به مباحث مرتبط با موضوع وبینار پرداختند. این بخش تعامل جذابی به منظور شفاف شدن جنبه‌های مختلف تحول دیجیتال در حوزه مالی ایجاد کرد.

دمو مالی

اشتراک گذاری :