پرش به محتوای اصلی

آموزش Script Task و Service Task در BPMN

در ادامه مطالب مرتبط به  آموزش BPMN به مرور Script Task و Service Task می‌پردازیم. BPMN شامل انواع مختلفی از وظایف است که در مطلب قبل در خصوص فعالیت کاربر (User Task) و فعالیت دستی (Manual Task) مطالبی به همراه فیلم آموزشی ارائه شد.

در این بخش در خصوص دسته‌ای دیگر از فعالیت‌ها که در طبقه‌بندی Automated Tasks قرار می‌گیرد صحبت می‌کنیم. Automated Tasks فعالیت‌هایی هستند که کاربر در انجام آن‌ها دخالتی ندارد و در واقع نرم‌افزار BPMS فعالیت را انجام می‌دهد و برخلاف User Task در کارتابل BPMS به کاربر نمایش داده نمی‌شود. فعالیت‌های Service Task و Script Task از این نوع هستند.

 

فعالیت سرویس یا Service Task

این فعالیت برای اجرای سرویس‌هایی مانند وب سرویس‌ (Web Service) و Restful یا برنامه‌های خودکار استفاده می‌شود. این نوع وظیفه‌ها فعالیت‌هایی هستند که به صورت خودکار و بدون تعامل با کاربر توسط BPMS اجرا می‌شوند. این فعالیت‌ها توسط برنامه‌های کامپیوتری و یا سرویس‌های نرم‌افزاری، خارج از موتور فرآیند اجرا می‌شوند. BPMN برای نمایش این نوع فعالیت‌ها در فرآیند از نماد ذیل استفاده می‌کند.

 

Service Task
Service Task

 

به زبانی دیگر برای نمایش ارتباط فرآیند با سیستم‌های دیگر در زبان مدلسازی BPMN از Service Task استفاده می‌شود. فعالیت‌های ذیل مثال‌هایی از استفاده از این نوع فعالیت‌ها هستند.

  • ارسال ایمیل یا پیام کوتاه
  • پرداخت مبلغ کالا از طریق کارت اعتباری
  • کنترل موجودی
  • دریافت اطلاعات از سیستم منابع انسانی

وبینار bpms

فعالیت کدنویسی یا Script Task

نرم‌افزار BPMS این قابلیت را در اختیار طراح فرآیند قرار می‌دهد که در Script Task قطعه کدی را به صورت خودکار اجرا نمایند. این فعالیت یک اسکریپت تعریف شده توسط مدل‌ساز را در موتور فرآیندی اجرا می‌کند. این فعالیت‌ها به صورت اتوماتیک و بدون تعاملات انسانی اجرا می‌شوند و با اجرای اسکریپت توسط موتور فرآیند، اجرای فعالیت خاتمه می‌یابد. پس انجام‌دهنده‌ی این کار خود BPMS است.

Script Task
Script Task

 

بعضی از BPMS ها از زبان کدنویسی اختصاصی استفاده می‌کنند و گروهی از زبان‌های برنامه‌نویسی عمومی بهره می‌برند. بسته به این انتخاب سیستم BPMS می‌تواند خود را برای مکانیزاسیون و مدیریت فرآیندها هر چند پیچیده مجهز کند.

نمونه‌هایی از استفاده فعالیت کدنویسی (Script Task) در فرآیندهای کسب‌وکار در زیر ذکر شده است.

  • تهیه نسخه پشتیبان از داده
  • تغییر وضعیت یک درخواست با توجه به اطلاعات فرم‌ها
  • تولید شماره‌های اختصاصی برای فرم‌ها و فرآیندها
مثال از Servie Task و Script Task
مثال از Servie Task و Script Task

در مثال ساده شده بالا، فرآیند تسهیلات با استفاده از زبان BPMN 2.0 مدل شده و آموزش Script Task و Service Task در BPMN در آن قابل مشاهده است. علاوه بر فعالیت‌های کاربر (User Task) فعالیت‌های از جنس کدنویسی (Script Task) و سرویس (Service Task) وجود دارد. در این فرآیند پس از شروع، BPMS یک شناسه یکتا برای این نمونه از فرآیند تولید می‌کند. مطابق این مثال این فعالیت به صورت یک Script Task طراحی شده است. در ادامه فرآیند دریافت سوابق و اطلاع‌رسانی که نیاز به یک تعامل بین سیستمی دارد با استفاده از Service Task اجرا می‌شود.

 

درخواست دمو نرم افزار BPMS دیدگاه

درخواست دمو نرم افزارهای دیدگاه

 

مطالب مرتبط با معرفی نمادهای BPMN:

نشانگر Loop در مدلسازی BPMN

آموزش مفاهیم Send Task و Receive Task در BPMN

آموزش مفاهیم User Task و Manual Task در BPMN

آموزش مفاهیم Pool و Lane در زبان مدلسازی BPMN

BPMN چیست؟

 

 

 

 

 

فعالیت سرویس یا Service Task چیست؟

این فعالیت برای اجرای سرویس‌هایی مانند وب سرویس‌ (Web Service) و Restful یا برنامه‌های خودکار استفاده می‌شود. این نوع وظیفه‌ها فعالیت‌هایی هستند که به صورت خودکار و بدون تعامل با کاربر توسط BPMS اجرا می‌شوند.

BPMN برای چه فعالیت‌هایی از Service Task استفاده می‌کند؟

ارسال ایمیل یا پیام کوتاه، پرداخت مبلغ کالا از طریق کارت اعتباری، کنترل موجودی و دریافت اطلاعات از سیستم منابع انسانی فعالیت‌هایی است که BPMN از طریق Service Task انجام می‌دهد.

در فرایند کسب و کار (BPMN) چه استفاده‌ای از Script Task می‌شود؟

تهیه نسخه پشتیبان از داده، تغییر وضعیت یک درخواست با توجه به اطلاعات فرم‌ها و تولید شماره‌های اختصاصی برای فرم‌ها و فرآیندها کارهایی است که می‌توان به کمک Script Task در BPMN انجام داد.

مطالب مرتبط

مشتریان چارگون گردهم جمع می‌شوند
مشتریان چارگون گردهم جمع می‌شوند

چهارمین گردهمایی سالانه چارگون یکم آذرماه در هتل المپیک برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی شرکت چارگون در بخش نخست ... ادامه مطلب »

شروع پربار چارگون در سال جدید
شروع پربار چارگون در سال جدید

تیم فروش شرکت چارگون روزهای نخست سال ۹۴ را با تعریف پروژ‌ه‌های مختلفی در سازما‌ن‌ها، نهاد‌ها و شرکت‌های دولتی و ... ادامه مطلب »

سازمان‌های مشتری چارگون
اختتام بیش از ۲۰ پروژه متنوع در سازمان‌های مشتری چارگون

تیم استقرار چارگون بیش از 20 پروژه متنوع را در سازمان‌ها و شرکت‌های مشتری خود به اتمام رساند. به گزارش روابط عمومی ... ادامه مطلب »

شرکت توزیع نیروی برق
عملیاتی‌سازی نرم‌افزار دیدگاه همراه در شرکت توزیع برق یزد

شرکت توزیع نیروی برق استان یزد با خرید لیسانس و ارائه خدمات نصب و عملیاتی‌سازی نرم‌افزار دیدگاه همراه دامنه همکاری ... ادامه مطلب »

نرم‌افزار BPMS دیدگاه در شرکت دارویی تامین استقرار می‌یابد

شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با خرید لیسانس و ارائه خدمات نصب، آموزش و عملیاتی‌سازی نرم‌افزار BPMS دیدگاه، دامنه همکاری خود ... ادامه مطلب »

اتوماسیون اداری چارگون در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین استقرار می‌یابد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با خرید لیسانس و ارائه خدمات نصب، آموزش و عملیاتی‌سازی نرم افزارهای حوزه اتوماسیون اداری ... ادامه مطلب »

صندوق بازنشستگی کشور
ارائه نرم‌افزارهای حوزه لجستیک دیدگاه به صندوق بازنشستگی کشور

صندوق بازنشستگی کشوری با خرید لیسانس و ارائه خدمات نصب، آموزش و عملیاتی‌سازی نرم‌افزارهای حوزه لجستیک دامنه همکاری خود با ... ادامه مطلب »

ایجاد نرم‌افزار خاص منظوره در کارگاه مجموعه نرم‌افزاری مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار

کارگاه مجموعه نرم‌افزاری مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار شرکت چارگون در پنجمین گردهمایی سالانه مشتریان با موضوع ایجاد نرم‌افزار خاص منظوره با ... ادامه مطلب »

ارائه نرم‌افزارهای مدیریت کسب و کار دیدگاه در نمایشگاه گردهمایی چارگون
ارائه نرم‌افزارهای مدیریت کسب و کار دیدگاه در نمایشگاه گردهمایی چارگون

نرم‌افزارهای مدیریت کسب و کار (BPMS) دیدگاه در نمایشگاه جانبی گردهمایی سالانه چارگون معرفی شدند. به گزارش روابط عمومی چارگون ... ادامه مطلب »

جستجوی مطالب بیشتر

هیچ دیدگاهی ارسال نشده‌است!

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.