در طی تحولات چندسال اخیر حسابداری تعهدی چیست سؤالی است که در نظام مالی و حسابداری کشور زیاد پرسیده می‌شود. حسابداری تعهدی یک روش حسابداری مالی است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد قبل از دریافت وجه برای کالاها یا خدمات فروخته شده درآمد را ثبت کنند. با این روش هزینه‌ها قبل از پرداخت توسط شرکت به عنوان هزینه ثبت می‌شود.

به عبارت دیگر، درآمد کسب شده بدون توجه به زمان وقوع معاملات نقدی، در دفاتر حسابداری شرکت شناسایی می‌شود. حسابداری تعهدی یکی از دو روش حسابداری است. روش دوم حسابداری نقدی است. حسابداری نقدی تنها زمانی درآمد را ثبت می‌کند که تراکنش نقدی برای کالاها و خدمات انجام شده باشد.

حسابداری تعهدی چگونه کار می‌کند؟

مفهوم کلی حسابداری تعهدی این است که رویدادهای اقتصادی از طریق تطبیق درآمدها با هزینه‌ها در زمان وقوع معامله به جای پرداخت یا دریافت، شناسایی می‌شوند. این روش اجازه می‌دهد تا جریان‌های نقدی ورودی یا خروجی فعلی با جریان‌ها یا جریان‌های نقدی مورد انتظار آتی ترکیب شود تا تصویر دقیق‌تری از وضعیت مالی فعلی یک شرکت ارائه شود.

واجد شرایط بودن برای حسابداری تعهدی

حسابداری تعهدی روش استاندارد حسابداری مالی برای اکثر شرکت‌ها به جز برای مشاغل بسیار کوچک و افراد است. این شیوه تصویر دقیق‌تری از شرایط فعلی شرکت ارائه می‌دهد، اما پیچیدگی نسبی آن، اجرای آن را دشوارتر می‌کند.

این روش از پیچیدگی فزاینده معاملات تجاری و تمایل به اطلاعات مالی دقیق‌تر ناشی می‌شود. فروش اعتباری و پروژه‌هایی که جریان‌های درآمدی را در یک دوره طولانی فراهم می‌کنند، بر وضعیت مالی شرکت در زمان معامله تأثیر می‌گذارند. بنابراین منطقی است که چنین رویدادهایی در همان دوره گزارشگری که این معاملات اتفاق می‌افتد نیز در صورت‌های مالی منعکس شود.

تحت حسابداری تعهدی، شرکت‌ها بازخورد فوری از جریان‌های نقدی ورودی و خروجی مورد انتظار خود دارند که مدیریت منابع فعلی و برنامه‌ریزی برای آینده را برای کسب‌وکارها آسان‌تر می‌کند.

حسابداری تعهدی در مقابل حسابداری نقدی

شیوه تعهدی را می‌توان در مقابل شیوه حسابداری نقدی قرار داد که معاملات را تنها در صورت مبادله وجه نقد شناسایی می‌کند. این متد حسابداری تقریباً همیشه برای شرکت‌هایی که موجودی کالا را حمل می‌کنند یا به صورت اعتباری فروش می‌کنند مورد نیاز است.

تفاوت حسابداری نقدی و تعهدی

درآمد حاصل از خدمات مشاوره تنها زمانی به روش نقدی شناسایی می‌شود که شرکت پرداخت را دریافت کند. در نتیجه، اگر شرکت از روش حسابداری نقدی استفاده کند، درآمد در زمانی که شرکت پرداخت را دریافت می‌کند ثبت می‌شود.

دقت بیشتر در روش تعهدی

با این حال، حسابداری تعهدی می‌گوید که روش نقدی دقیق نیست، زیرا گاهی نمی‌توانیم مطمئن باشیم، شرکت وجه نقد را در مقطعی در آینده دریافت خواهد کرد.

حسابداری نقدی بیشتر یک روش حسابداری پس از واقعیت است. با حسابداری نقدی، باید منتظر بمانید تا وجه نقد واقعاً دریافت شود. روش حسابداری نقدی می‌تواند تصویر مالی واقعی یک شرکت را منحرف کند و گاهی دچار خطا می‌شود.

مزیت حسابداری نقدی در کسب‌وکارهای کوچک

روش حسابداری نقدی ممکن است برای یک تجارت کوچک مناسب باشد. با این حال، این تنها به این دلیل است که روش ساده‌تری برای پیاده‌سازی است. اما، روش حسابداری تعهدی برای یک تجارت متوسط ​​یا بزرگ بسیار مناسب است. به خاطر داشته باشید که ردیابی و نظارت دقیق بر امور مالی برای موفقیت هر کسب و کاری ضروری است. هر کسب و کاری باید سلامت مالی خود را بداند تا بتواند همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

شناسایی درآمد در روش تعهدی بعد از خدمت به مشتری

روش تعهدی، درآمد را زمانی که خدمات مشتری به نتیجه رسیده باشد، شناسایی می‌کند، حتی اگر هنوز پرداخت نقدی از مشتری دریافت نشده باشد. فروش در حسابی به نام حساب‌های دریافتنی ثبت می‌شود که در بخش دارایی‌های جاری ترازنامه یافت می‌شود. حساب‌های دریافتنی نشان‌دهنده پول بدهکاری مشتریان است که هنوز دریافت نشده است.

طبق روش حسابداری تعهدی، شرکت دریافت‌کننده کالا یا خدمات به صورت نسیه باید بدهی را حداکثر تا تاریخ دریافت کالا گزارش کند. هزینه تعهدی به عنوان حساب پرداختنی در بخش بدهی‌های جاری ترازنامه و به عنوان هزینه در سود و زیان ثبت می‌شود. در دفتر کل، هنگام پرداخت صورت‌حساب، حساب‌های پرداختنی بدهکار و حساب نقدی بستانکار می‌شود.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.

انواع حساب‌های تعهدی

انواع مختلفی از حساب‌های تعهدی وجود دارد. متداول‌ترین آن‌ها شامل حساب‌های پرداختنی، حساب‌های دریافتنی، سرقفلی، سود انباشته و بدهی‌های مالیاتی انباشته است.

حساب‌های پرداختنی به بدهی‌هایی اطلاق می‌شود که شرکت وقتی کالاها یا خدماتی را از فروشندگان خود دریافت می‌کند قبل از این که واقعاً برای آن‌ها پرداخت کند، متحمل می‌شود. با استفاده از روش حسابداری تعهدی، زمانی که یک شرکت هزینه‌ای را متحمل می‌شود، بدهی به عنوان بدهی حساب‌های پرداختنی و به صورت سود و زیان به عنوان هزینه در ترازنامه ثبت می‌شود.

فرض کنید یک فروشگاه یک محصول را به صورت اعتباری به مشتری می‌فروشد. بسته به شرایط قرارداد با مشتریانش، ممکن است چندین ماه یا سال طول بکشد تا فروشگاه به طور کامل وجه کالا را از مشتری دریافت کند. با استفاده از روش حسابداری تعهدی، فروشگاه درآمد حاصل از فروش را در زمانی که کالا فروشگاه را ترک می‌کند، ثبت می‌کند، نه در زمانی در آینده.

مزایای حسابداری تعهدی

مزایای حسابداری تعهدی

حسابداری تعهدی برای نظارت بر فعالیت‌های مالی و برای مدیریت امور مالی یک کسب و کار بسیار مؤثر است. با استفاده از روش حسابداری تعهدی، شرکت‌ها در زمان واقعی از مقدار پولی که وارد می‌شود، آگاهی پیدا می‌کنند. برخی از مزایای حسابداری تعهدی این روش به شرح زیر است:

سهولت شناسایی جریان وجه نقد

شرکت‌ها می‌توانند گزارش‌های مالی آتی را ارائه دهند. همچنین تهیه صورت جریان وجوه نقد و شناسایی روندهای مالی با روش حسابداری تعهدی آسان است.

به‌روز بودن اطلاعات مالی حسابداری

امور مالی با روش حسابداری تعهدی، به‌روز هستند. برای یک شرکت بسیار مهم است که در مورد پول خود آگاه باشد. این روش‌ به شرکت‌ها کمک می‌کند تا آینده خود را برنامه‌ریزی کنند. دلیل آن این است که حسابداری تعهدی به مدیران می‌گوید که در زمان وقوع چه اتفاقی می‌افتد. با این روش حسابداری، یک شرکت می‌تواند تعیین کند که واقعاً چقدر پول دارد.

مدیریت مالی دقیق‌تر با روش حسابداری تعهدی

روش حسابداری تعهدی در نمایش امور مالی بسیار دقیق است و تصویر بسیار واضحی از مسئولیت‌های مالی و منابع مالی ارائه می‌دهد. حسابداری تعهدی یک روش عالی برای مدیریت بدهی، درآمد و فعالیت‌های مالی است. با روش تعهدی می‌توان به کلیه فعالیت‌های مالی دسترسی دقیق داشت. با حسابداری تعهدی، شرکت‌ها می‌توانند سود را ببینند و برای بهبود درآمد استراتژی داشته باشند.

 

 

بهترین نرم‌افزار حسابداری مالی

در شروع راه‌اندازی یک کسب‌وکار، کارآفرینان از خود می‌پرسند حسابداری چیست؟ یک عملیات ساده یا فرایندی استراتژیک در کسب و کار؟ بعد از بررسی نیاز‌های پایه‌ای کسب‌وکار انتخاب بهترین نرم‌افزار حسابداری مالی اهمیت دارد.

اگر در مورد استفاده از روش حسابداری نقدی یا حسابداری تعهدی برای کسب و کار خود مطمئن نیستید، ممکن است عاقلانه باشد که با یک متخصص مالی مشورت کنید. یک متخصص مالی تمام مزایای حسابداری تعهدی را تشریح می‌کند. به این ترتیب، می‌توانید تعیین کنید که آیا روش حسابداری تعهدی برای شرکت شما مناسب است یا خیر. یک متخصص مالی همچنین می‌تواند نحوه اجرای روش حسابداری تعهدی را برای کسب و کار خود به شما نشان دهد.

نرم‌افزار حسابداری تعهدی دیدگاه منطبق بر آخرین تغییرات وزارت دارایی طراحی شده است و همه گزارشات را مطابق استانداردهای حسابداری تعهدی و پروتکل‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه می‌کند.

اشتراک گذاری :