شاخص‌ کلیدی عملکرد یا همان KPI ابزاری برای سنجش میزان خوب بودن عملکرد افراد و یا در سطح کلان‌تر میزان خوب بودن عملکرد سازمان و یا یک واحد سازمانی است. شاخص باید در دوره‌های زمانی مشخص ارزیابی شود و با معیارهای عملکرد در زمان گذشته و اهداف تعیین شده مورد مقایسه قرار بگیرد. مزیت داشبوردهای KPI در سازمان‌های چابک مورد توجه است.

گزارش KPI می‌تواند به وضوح پیشرفت یک شرکت را در جهت اهداف عملکرد بیان کند. نه تنها مدیران می‌توانند به شیوه‌ای فوری و شفاف به نتایج کلیدی دسترسی داشته باشند، بلکه می‌توانند تصمیمات استراتژیک آگاهانه‌ای نیز اتخاذ ‌کنند.

همکاران واحد مشاوره فروش جهت ارائه خدمات مشاوره درحوزه‌های مختلف نرم‌افزاری آمادگی دارند.
مزیت داشبوردهای KPI

هفت مزیت داشبوردهای KPI برای سازمان‌ها

  1. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند نتایج را اندازه‌گیری کنید

    اندازه‌گیری بخش مهمی از گزارش KPI است. این ابزار اصلی است که به شما در مورد موفقیت یا شکست کار شما اطلاع می‌دهد. شما باید پیشرفت حاصل از دستیابی به هدف خود را اندازه‌گیری کنید مانند تعداد فروش افزایش یافته، تعداد مشتریان جدید یا هر چیزی را که در کسب‌وکار، شما می‌خواهید اندازه‌گیری کنید. این مزیت داشبوردهای KPI اطلاعات قابل نمایش را ارائه می‌دهند، زیرا همیشه قابل اندازه‌گیری هستند و به عنوان معیار استفاده می‌شوند.

  2. آن‌ها به شما در تعیین اهداف کسب‌وکار کمک می‌کنند

    شما باید هدفی را تعیین کرده و برای رسیدن به آن در یک دوره مشخص هدف‌گذاری کنید. شما می‌توانید بیش از یک هدف تعیین و برای هر یک از اهداف خود شاخص‌های متفاوتی ایجاد کنید تا مطمئن شوید پیشرفت خود را اندازه‌گیری کرده و سپس برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنید. آگاهی از شرایط موجود شما را در هدف‌گذاری کمک کرده و باعث می‌شود، اهداف مناسب‌تری انتخاب کنید.

    مزیت داشبوردهای KPI

  3. آن‌ها به تیم شما انگیزه می‌دهند

    KPIها اغلب با مشوق‌ها مرتبط هستند. به تیم‌ها یا افراد انگیزه داده می‌شود تا KPIهای خود را در یک دوره زمانی خاص به سطح خاصی ارتقا دهند. برای این که این امر موفقیت‌آمیز باشد، KPIها باید به وضوح قابل درک و اندازه‌گیری باشند و گزارش باید دقیق باشد. اطلاعات ارائه شده توسط KPI به افراد این امکان را می‌دهد تا عملکرد شخصی خود را در کنار عملکرد سازمان بهبود بخشند. اغلب سخت است که همه بخش‌ها یا تیم‌ها در یک سازمان در یک راستا قرار بگیرند و در جهت اهداف مشترک کار کنند. هنگامی که ماموریت‌ها و چشم‌اندازهای یک سازمان در یک برنامه استراتژیک نوشته می‌شوند، KPI اطلاعات پیچیده را به معیارهای قابل فهم تجزیه می‌کند و در مورد پیشرفت سازمان بازخورد ارائه می‌دهد. دنبال کردن KPIها باعث می‌شود همه در یک جهت حرکت کنند.

  1. آن‌ها به شما در یافتن مشکلات در استراتژی کسب‌وکار کمک می‌کنند

    مدیران می‌توانند از این مزیت داشبوردهای KPI برای شناسایی هرگونه مشکل موجود در سازمان استفاده کنند. هر نوع مشکلی مانند مسائل مربوط به بهره‌وری نیروی کار، خطری برای ایمنی کارکنان و عدم برآوردن انتظارات و نیازهای مشتریان. KPI کسب‌وکارها را قادر می‌سازد مشکلات را تشخیص دهند تا اقدامات لازم را برای رفع این مشکلات انجام دهند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند با تجزیه و تحلیل بازخوردهای مشتریان برای بررسی این که آیا انتظارات مشتریان برآورده شده است یا خیر، مسائل و نگرانی‌های مشتری را حل کنند. این رویکرد همچنین به از بین بردن مشکلات احتمالی آینده که ممکن است در پروژه‌های بعدی رخ دهد، کمک می‌کند.

  2. آن‌ها اجازه می‌دهند نقاط قوت خود را کشف کنید

    با استفاده از KPIها، شرکت‌ها می‌توانند به راحتی نقاط قوت بالقوه خود را با استفاده شناسایی و از هر فرصتی که می‌توانند به افزایش عملکرد کسب و کار خود منتج شود، استفاده کنند. هر نمره در داشبوردهای KPI عملکرد سازمان را نشان می‌دهد.

  3. آن‌ها تیم‌های بازاریابی و فروش شما را هماهنگ می‌کنند

    با کمک این مزیت داشبوردهای KPI، شرکت‌ها می‌توانند به راحتی تمام تلاش‌هایی را که شامل هزینه‌های بازاریابی و فروش است، اندازه‌گیری و محاسبه کنند تا همه بخش‌ها بتوانند به‌طور هماهنگ کار کنند. شاخص‌های KPI به شما می‌گوید به اصلی‌ترین هدف سازمان خود که احتمالاً فروش است چقدر نزدیک شدید و چقدر برای تحقق آن هزینه کردید. چقدر توانستید بازار خود را توسعه دهید.

  4. آن‌ها هزینه‌های کسب‌وکار را ذخیره می‌کنند

    با استفاده از KPIها می‌توانید به راحتی هزینه‌های خود و اثربخشی آنها را اندازه گیری کنید. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید تصمیم بگیرید که صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای شما مؤثر است یا خیر. اگر پاسخ مثبت است کدام هزینه‌ها باید هدف قرار بگیرند. KPI اساساً شامل ردیابی هزینه‌های تعهد نشده و همچنین افزایش هزینه‌های تعهد شده در صورت لزوم است. دانش به دست آمده از این حسابرسی می‌تواند به شرکت‌ها در مدیریت کلیه هزینه‌های برای ساخت‌ آینده کمک کند. داشبوردهای شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) مانند یک آینه وضعیت واقعی سازمان شما را نمایش می‌دهد. آنچه هستید، نه بیشتر و نه کمتر.

اشتراک گذاری :